Elektrisk superbil i klassisk karrosseri
En Shelby Daytona? Ja. Og nej. Det er en kopi, kaldet Renovo Coupé. Karrosseriet er en nøjagtig kopi 1960'erns sportsvogn Shelby Daytona. Men Renovo Coupé er en elbil.
Batterierne i Renovo Coupé giver en maksimal rækkevidde på 150 kilometer.
Med californisk asfalt under dækkene. Renovo Coupé yder over 500 hk og accelerer fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder.
Klassikeren Shelby Dayton er den lukkede coupéudgave af roadsteren AC Cobra. Her nytænkt af et par opfindsomme herrer i Silicon Valley. Omdøbt til Renovo Coupé og udstyret med miljøvenlig elmotor i stedet for en benzinslugende V8-motor.

Elektrisk superbil i klassisk karrosseri

Renovo Coupé er en eldrevet muskelbil pakket ind et 50 år gammelt Shelby Daytona-karrosseri.


Silicon Valley, sydøst for San Francisco i Californien, er stedet, hvor innovative hoveder samler sig, og et af de seneste skud fra opfindernes smeltedigel er en supersportsvogn. Renovo Coupé hedder det smukke køretøj.

Af udseende er sportsvognen en nøjagtig kopi af den klassikeren Shelby Daytona, coupéudgaven af den topersoners roadster AC Cobra, oprindelig bygget 1964-65. Under Shelby Daytonas motorhjelm lå en 4,7 liters V8-motor med 390 hestekræfter, og på 60'ernes racerbaner gjorde den det grimme ved blandt andre Chevrolet Corvette og Ferrari 250 GTO.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Men under Renovo Coupés velformede motorhjelm gemmer sig intet benzinslugende og CO2-forurenende uhyre. Her har vi derimod en miljøvenlig elmotor med et imponerende drejningsmoment på 1.355 Nm fra stilstand. Ydelsen opgives til "over 500 hestekræfter", accelerationen fra 0 til 100 km/t ekspederes på 3,4 sekunder. Tophastigheden på 193 km/t hører dog ikke til i superbils-kategorien, men er en naturlig konsekvens af batteriernes formåen.

Renovo Coupés batterier giver bilen en maksimal rækkevidde på 150 kilometer, opladning tager i en lynlader en halv time.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

"Med større batterier kunne vi have øget rækkevidden til 300 kilometer," siger en af Renovos grundlæggere Christopher Heisner til det amerikanske bilsite jalopnik.com. "Men så ville vi have øget vægten til to ton." Med den valgte batteripakke er bilens vægt knap 1,5 ton.

Renovo er stiftet af Heisner og kollegaen Jason Stinson, der begge er nye i bilbranchen, men som begge tidligere har arbejdet med IT (Information Technology) i Silicon Valley.

D'herrers planer er at igangsætte en serieproduktion af Renovo Coupé - de første biler vil kunne leveres i 2015.



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her