Den enes død, den andens brød
Cruze stationcar er Chevrolets svar på Opel Astra Sports Tourer. På mange måder identisk, om end motorer og teknik ikke er af nyeste dato. En Cruze stationcar med en gammel 117 hestes 1,8 liters turboløs benzinmotor koster fra 224.995 kr., og den kører 14,9 km/l.
Storebror i Opel-Chevrolet duellen: Opel Astra Sports Tourer. Den koster med en 140 hestes 1,4 liters turbobenzinmotor 231.990 kr., og den kører 17,2 km/l.

Den enes død, den andens brød

Krisehåndtering. General Motors' beslutning om at standse salget af Chevrolet i Europa med udgangen af 2015 ser allerede nu ud til at bære frugt.


De seneste 12 år har amerikanske General Motors tabt 18 milliarder dollar (ca. 100 mia. kroner), og selv om man stadig er verdens næststørste bilproducent, kun overgået af Toyota, kan sådan en åreladning naturligvis ikke ignoreres i håb om, at det går over af sig selv.

Brugtmarked:
Søg brugt Opel Astra
Søg brugt Chevrolet Cruze

Et af midlerne til at kæmpe sig væk fra de røde tal er at standse den interne kannibalisering. General Motors købte i de fede tider sydkoreanske Daewoo og omdøbte det til Chevrolet, og man lod Opel-teknik tilflyde visse Chevrolet-modeller. Grundlæggende en fornuftig idé, men den finansielle krise betød eksempelvis, at når en potentiel køber gik ind i en forretning for at se på en Opel Astra, så endte køberen ofte med at forlade forretningen i en Chevrolet Cruze. Den er på mange områder identisk med Astraen, om end med en lidt ældre teknologi, men den koster mindre.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Derfor besluttede topfolkene i General Motors kort før nytår at standse Chevrolet-salget i Vesteuropa med udgangen af 2015. Når lillebror æder af storebrors markedsandel, graver man sin egen grav.

Allerede et halvt år efter kan en positiv effekt aflæses. På en pressekonference forleden i Frankfurt Am Main kunne GM's europæiske finanschef Michael Lohscheller ifølge Reuters Bureau konstatere, at salget i Europa af Opel og Vauxhall (navnet på Opel i Storbritannien) i årets første seks måneder var steget til 564.000 biler, hvilket er otte procent flere sammenlignet med de samme seks måneder 2013.

GM's mål er at øge Opel/Vauxhall-markedsandelen i Europa fra 5,9 pct. i dag til otte pct. senest i 2022, og i Tyskland skal Opels andel af markedet vokse fra syv til 10 pct.

Frem til 2018 vil Opel ifølge Lohscheller introducere 27 nye modelvarianter. Lige om hjørnet er femte generation Corsa, der med et årligt europæisk salg på 370.000 er en særdeles vigtig model for Opel.

Hvor mange færre Chevrolet, GM har solgt i første halvår 2014 sammenlignet med første halvår 2013, er ikke oplyst, men der er naturligvis ikke tvivl om, at Chevrolet-salget er gået ned.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

I Danmark viser salgsstatistikkerne fra De danske Bilimportører, at Opel i årets første syv måneder solgte 562 flere biler (i alt 4.694) sammenlignet med de første syv måneder af 2013. Chevrolet-salget faldt i samme perioder med 428 styk (til 2.387).

I forbindelse med GM's beslutning om at standse Chevrolet-salget i Europa med udgangen af 2015 forsikrede man samtidig nuværende og kommende Chevrolet-ejere, at GM står inde for produktet og vil være i stand til at servicere også fra 1. januar 2016. Som det er formuleret på Chevrolet Danmarks hjemmeside, så er ejerne »sikret, at alle de forpligtelser, som du har krav på, såsom originale reservedele, service og garanti, kan imødekommes«.

Siden beslutningen om at lukke har man kunnet købe fabriksnye Chevrolet-modeller med store rabatter, og den tendens kan meget vel fortsætte frem til lukketid 31. december 2015.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her