Brugt luksus
2.16 kr. pr. kilometer. Saab 9-5 årgang 2006 er billigste luksusbil målt efter totaløkonomi.
1.86 kr. pr. kilometer. Ford Mondeo årgang 2006 er billigste store bil målt efter totaløkonomi.
4,80 kr. pr. kilometer. BMW 550 4.8 sedan årgang 2006 er analysens dyreste luksusmodel. men man kan sagten komme meget højere op.

Brugt luksus

Billig at købe – dyr at bruge. Sådan er brugte luksusbiler.


»Lad os skippe politisk korrethed og købe en stor fed luksusbil. Ikke fra ny. Sådan en er jo nærmest ubetalelig. Derimod en godt brugt direktionsbil med 150.000 - 200.000 kilometer på uret, perfekt vedligeholdt og med masser af rummelig kraft«.

Brugtmarked:
Søg brugt BMW
Søg brugt Mercedes
Søg brugt Rolls-Royce 

Sådan ca. tænker stadigt flere danskere. De er ved at være trætte af de mikro- og minibiler. De længes efter dengang, Danmarks mest solgte model var en stor Volvo. Det er den forresten stadigvæk i Sverige, hvor registreringsafgift ikke presser borgerne over i småbiler.

Ifølge Danmarks Statistik vendte trenden mod små biler i foråret. Andelen faldt fra de normale 60 pct. til 55 pct. Bl.a. fordi voldsom priskonkurrence i de mindste klasser er begyndt at brede sig til større bilmodeller, Også øget forbrugertillid spiller ifølge forbrugerøkonom i Nykredit, Johan Juul-Jensen, ind. Kort sagt vil danskerne have større biler.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige nyhedsbrev

Men fra en fornuftig VW Polo til en Mercedes E-klasse er der alligevel et spring. En analyse foretaget for BT med udgangspunkt i 37 otte år gamle biler, der alle kostede over 350.000 kr. fra ny, kaster især to pointer af sig.
For det første er mange brugte luksusbiler ikke dyre at købe. Værditabet har været massivt. En Mercedes E-klasse, der i 2006 kostede 992.000 kr. fås i nu til 232.000 kr. med 160.000 kørte km. Mindre end 25 % af nyprisen.

Og når de næste fire år med 20.000 årlige km er gået, har den da 12 år gamle luksusflyder tabt yderligere 140.000 kr. Næste køber får den i garagen til 92.000 kr. Det samme som en ny mikro. Formentlig har det understressede luksuskøretøj trods dets alder lige så mange kilometer i sig som den nye mikro, der kører meget af tiden med speederen i bund .

Dyr i drift

Det hele ser således fint ud for køberen af brugt luksus, men der er slanger i paradiset. Store muskuløse biler slubrer meget brændstof i sig. Og koster dyrt i ejerafgift. For så vidt angår føromtalte Mercedes med 275 hk, kommer de fire gange 20.000 kilometer i brugtkørens ejerskab til at koste næsten 100.000 kr. i brændstof. Til sammenligning koster en Citroën C3 HDI af samme årgang 37.000 kr. i brændstof over fireårsperioden.

Og hvor Mercedesen i samme tidsrum sætter ejeren tilbage med 28.300 kr. i ejerafgift, koster Citroëns mellemklassebil kun 11.040 kr.. Og den fremtidige afskrivning, der som nævnt udgør 140.000 kr. for Mercedesen, er kun 32.000 km. for franskmanden.

Således bliver luksusbilen trods sin fornuftige købspris alligevel et dyrt bekendtskab. Kilometerprisen alt inklusive bortset fra forsikring (der også kan være meget dyr for store biler) lander på 3,86 kr. I de fire år koster det totalt 308.597 kr. at eje den store MB.

Følg med i nyheder og tests på Facebook

De tilsvarende tal for den brugte Citroën C3 HDI er 1,17 kr. pr. km. og 93.263 kr. i hele perioden. Den brugte luksusflyder er altså mere end tre gange dyrere at eje med sammenligneligt kørselsforbrug end den dieseldrevne franske minibil

Tre gange dyrere

Man kunne selvfølgelig også - og måske mere relevant - sammenligne med, hvad den lille franskmand koster købt fra ny. Ifølge Bilprisers mikro-/minibilsanalyse fra i år, er kilomterprisen her 1.39 kr. Totaludgiften i de fire år er 111.167 kr. Det er med andre ord næsten tre gange så dyrt at køre og eje den store brugte Mercedes end det er at køre og eje en spinterny dieseldrevet minibil.

Nu er Mercedesen selvfølgelig at gå til yderligheder. Den kostede jo næsten en mill. kr. fra ny. Andre luksusbiler præsterer langt bedre totaløkonomi, viser vor analyse over de 37 luksusbiler, der alle har koster over 350.000 kr. fra ny. Billigst - eller vi skulle måske bruge vendingen mindst dyr - er Ford Mondeo 2,0 TDCI, der fra ny kostede 360.000 kr. Den koster 1.86 kr. pr. kilometer alt undtagen forsikring indregnet. Og så begynder vi jo at kunne skimte minbilernes udgiftsniveu.

På den anden side er Mondeo jo mere en stor mellemklassebil end en ægte luksusbil. Fra luksus-segmentet klarer de svenske biler sig bemærkelsesværdigt godt. Saab 9-5 er mindst dyr at eje/bruge med en totaløkonomi på 2,16 pr. kilometer trods en nypris på 420.000 kr. Næstbilligst er Volvo V60 til 2,30 kr. pr. kilometer.

Blandt de store biler uden for det egentlige luksussegment kniber fire biler sig under to kroner pr. kilometer med omtalte Ford Mondeo som den billigste til 1.86 kr. pr. kilometer. I skemaet ses nøgletallene for de 37 biler.
Husk at have penge til eventuelle reparationer, før du står på luksustoget.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her