Stjerne uden skud
Kæmpestjernen på frontgrillen kompenserer ikke for bilens manglende »star quality«.
Kabinen fremtræder su­pe­rlækker og blottet for billige modepåhit. Typisk Mercedes.
Bagsæderne kan lægges helt fladt ned, og forsæderne forskydes usædvanligt meget i bilens længderetning. Derfor er det intet problem for B-klassen at sluge en voksen herrecykel.
Lækre 17 tommer fælge er en del af den rimeligt prissatte sportspakke.

Stjerne uden skud

Mini MPV fra Mercedes er rummelig og sløv.


Lad mig indledningvis afsløre, at jeg altid har haft en blød plet for Mercedes-biler. Eller rettere baghjulstrukne Mercedes-modeller. Ikke mindst de lidt ældre af slagsen med det komfortable kuglekredsløb-styretøj, der gav en fabelagtig luksuriøs køreoplevelse passende til mærkets sædvanlige tilbagelænerede aura af herrebil.

Derfor finder jeg det rimeligt, at man skal betale ekstra for f.eks. C-klassen og E-klassen set i forhold til konkurrenter af samme størrelse og type. Det samme kan efter min mening ikke siges om de forhjulstrukne udgaver fra den ikoniske fabrik i Stuttgart.

Brugtmarked:
Søg brugt Mercedes B-Klasse

Har således lige haft B 160 CDI af mini-MPV-typen til test. Ikke ligefrem noget dynamisk bekendskab. Motoren med 90 turboladede og usædvanligt dvaske hestekræfter fra 1,5 ltr. er mildt sagt spændt hårdt for med de ca. 1,5 tons plus evt. ekstra passagerer. Specielt fordi gearingen er blevet højere i forhold til den tidligere model. Hvilket er en del af forklaringen på modellens flotte nominelle brændstofforbrug.

Selv med blytung fod på speederen tager det tid at komme frem i landskabet. Lad os f.eks. sammenligne med en Renault Scenic af lignende størrelse og koncept. Ligeledes med 1,5 ltr. dieselmotor fra Renault/Mercedes samarbejdet. Den klarer 0-100 km/t 1,6 sekund hurtigere og føles betydeligt mere agil. For slet ikke at tale om f.eks. Ford Focus C-max.

Sælg din bil på Bilen.dk her

Testbilen er billigste udgave af B-klassen og mindst motorstærke. Derfor skal den selvfølgelig ikke bortdømmes på sit ungdomssløvsind. Man kan jo bare købe en med flere kræfter, hvis pengene og lysten er til stede. Eller man kan få en benzinudgave til samme pris med ca. 30 hk. mere. Den ville jeg vælge.
Med hvorfor købe en B-klasse, når der findes fremragende biler af samme type til betydeligt lavere pris. F.eks. føromtalte Ford C-Max med klassens bedste køregenskaber, fem dieselheste mere og sammenlignelig brændstoføkonomi. Den er ca. 100.000 kr. billigere end testbilen.

OK, C-Max har en blå oval i stedet for en stor prangende stjerne (jeg savner de mere diskrete små stjerner på fortidens Mercedes-modeller). Spørgsmålet, jeg vender tilbage til, er, om denne stjerne og bilens øvrige kvaliteter inklusiv fremragende samlekvalitet er nok til at retfærdiggøre en så stor merpris. C-Max er trods alt også tyskproduceret.

Overpris

Personligt vil jeg gerne betale en overpris for en klassisk baghjulstrukken Mercedes. F.eks. C- eller E-klassen. Men ikke for B-klassen eller A-klassen. Jeg finder de forhjulstrukne Mercedes-modeller velfungerende, men ordinære. De mangler - undskyld udtrykket - »star quality«.
Det er svært at vinde tærræn på nye slagmarker. Se bare Fiat: Fantastisk til små biler. Men når producenten forsøger sig mod større konkurrenterne (f.eks. med den totalt floppede VW Golf-konkurrent Stilo) går det galt.
Selvfølgelig har B-klassen som alle Mercedes-modeller noget lækkert over sig. Især i detaljerne. Folkene fra Stuttgart kan noget med knapper, pyntelister og interiør. Og den er som stort set alle MPV-modeller let at komme ind og ud af. God til børnefamilier med høj kabine, Isofix o.s.v. Den er også komfortabel uden dog at sætte nye standarder på området, og som skrevet sparsommelig.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Sportspakke

På plussiden kan også noteres, at merprisen for den monterede sportspakke efter normal Mercedes-målestok er beskeden. 15.600 kr. for masser af krom, 17 tommer alufælge, sænket undervogn, såkaldt parameterstyring, opgraderede bremser læderdetaljer og sort taghimmel. Dertil trimelementer i aluminium, pedaler i rustfrit stål, frontgitter med lameller i krom samt dobbelt udstødningssystem og 12 volts udtag i midterkonsollen ved bagsædet.
Lækkert ser det ud, Men man kan spørge sig selv, hvad dobbelt udstødning o.l. har at gøre på en bil, der accelererer som et gammeldags futtog og mest henvender sig til børnefamilier.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Parameterstyring og 17 tommer fælge til trods, har bilen aldeles uinspirerende, omend sikre køreegenskaber. Knap 25 km/l er flot for en bil i denne størrelse. Men man skal køre en hel del millioner kilometer, før den gode brændstoføkonomi har tilbagebetalt merprisen i forhold til andre små moderne MPV-biler med dieselmotor.



Mercedes-Benz B 160 CDI

Pris inkl. udstyr/levering:
376.084 kr.
Sikkerhed Euro NCAP: 5 stjerner
Mål (længde,bredde,højde): 436/179/156 cm.
Bagagerum: 488/1.547 ltr.
Køreklar vægt/last: 1.435/565 kg.
Påhæng m/u bremser: 1.200/715 kg
Motor: 1,461 cm3 R4 turbodiesel m. intercooler
Effekt: 90 hk v. 2750-4000 o./min
Moment: 240 Nm/1.700-2.500 omdr.
Transmission: 6-trins manuel
Acceleration 0 - 100 km/t: 14 s
Topfart: 180 km/t
Forbrug EU-norm: 24,4 km/l
CO2 udledning: 108 g/km
Årlig ejerafgift: 2.800 kr.
Garanti (mek.lak/rust): 2/2/30 år




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her