PSA skærer ind til benet
Citroëns DS-modeller giver angiveligt PSA mere end blot skrabet smør på brødet. Og i hvert fald i Kina er en bil som denne DS5 i høj kurs. PSA (Citroën og Peugeot) overvejer derfor at skille DS fra Citroën for at gøre DS endnu mere eksklusiv og dermed øge PSA-koncernens fortjeneste.
Citroëns DS-modeller giver angiveligt PSA mere end blot skrabet smør på brødet. Og i hvert fald i Kina er en bil som denne DS5 i høj kurs. PSA (Citroën og Peugeot) overvejer derfor at skille DS fra Citroën for at gøre DS endnu mere eksklusiv og dermed øge PSA-koncernens fortjeneste.
En bil som den nye Citroën C1 (billedet) og dens søster Peugeot 108 kan være et par af de 19 modelvarianter, som PSA planlægger at sortere fra. Da fortjenesten på de små biler ikke er særligt markant.

PSA skærer ind til benet

Underskud. Riget fattes penge, og i jagten på overskud planlægger den nye chef hos Citroën og Peugeot at skære 40 pct. af modellerne væk. Samtidig skal Citroën DS spille en større, selvstændig rolle.


I slutningen af 2013 fik franske PSA - Citroën og Peugeot - ny chef, Carlos Tavares, og selv om han inden sin tiltrædelse havde bebudet en kraftig opstramning i den nødlidende organisation, kommer det alligevel som noget af en bombe, at han erklærer, at 19 - svarende til cirka 40 pct. - af de 45 modelvarianter skal skæres væk.

Men det er, hvad Carlos Tavares planlægger. De seneste tre år har PSA-koncernen givet et underskud på mindst 7,5 milliarder euro - ca. 56 mia. kroner - skriver branchetidsskriftet Automotive News, og nogen bliver nødt til at gøre noget. Denne nogen er Carlos Tavares, hvilket præcis er årsagen til, at han sidder i chefstolen. Nemlig for at vende den skrantende skude til en vinder-virksomhed.

Hvordan fjerner man så et underskud i den størrelsesorden? Det overflødige fedt, det ikke-overskudsgivende, skal bort, hvis PSA allerede i 2016 skal give overskud, som Tavares ønsker. Hans budskab er bl.a., at 45 forskellige modelvarianter er for mange, og derfor skal antallet inden 2020 være skåret ned til 26. Endnu har han ikke sat navn på de varianter, der må lade livet, men han slår fast, at man vil »øge fortjenesten ved bl.a. at satse på de mest profitable segmenter«.

Om det betyder, at mikrobilerne Citroën C1 og Peugeot 108 dermed ikke får forlænget levetiden, når den kommende generation, der sammen med trillingen Toyota Aygo har premiere om kort tid, synger på sidste vers i begyndelsen af 2020'erne, kan man kun gisne om. De allermindste er i hvert fald ikke kendt for at give synderligt store overskud pr. produceret bil.

DS = luksus

Derimod vil de mere eksklusive og anderledes modeller som f.eks. Citroëns DS-serie været noget af dét, man vil satse på.

Planen er da også at give DS en større selvstændig rolle i PSA-butikken, ganske som man allerede gør på det største marked, Kina. DS skal have egen ledelse og direktion, og planen er at gøre det til et rendyrket luksusmærke. Om det betyder, at man skiller sig af med Citroën-navnet, da Citroën og ultimativ luksus - al respekt - ikke er to begreber, der nødvendigvis forbindes med hinanden, må tiden vise.

I Frankrig spekuleres også på, hvordan PSA formår at løsrive sig mere fra fagforeningernes traditionelt store magt - det er ikke populært at afskedige medarbejdere i bundter. Ikke en gang selv om en fabrik måtte være overflødig, og slet ikke hvis hensigten er at flytte produktion til lokaliteter, hvor arbejdskraften er billigere. Så den del af effektiviseringen af PSA er en anden af Tavares' store udfordringer.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her