Nye trillinger på vej
Peugeot 108 fås med tre og fem døre. Og som semi­cabriolet a la Citroën DS3 Cabrio. Der åbnes mulighed for at kunne style bilen med bl.a. speciallakering på sidespejle og tag.
Peugeot 108 fås med tre og fem døre. Og som semi­cabriolet a la Citroën DS3 Cabrio. Der åbnes mulighed for at kunne style bilen med bl.a. speciallakering på sidespejle og tag.
Sådan ser Peugeot 108 Cabrio ud. Som på Citroën DS3 Cabrio kan taget rulles tilbage til toppen af bagruden.
Peugoet 108 afløser 107’eren - verdenspremiere i marts. Dens to søstre, Citroën C1 og Toyota Aygo, kommer naturligvis også i nye udgaver, men visuelt skulle de adskille sig ganske meget fra hinanden.
Sådan ser Peugeot 108 Cabrio ud. Som på Citroën DS3 Cabrio kan taget rulles tilbage til toppen af bagruden.
Dette er, hvad Toyota indtil videre har offentliggjort om den nye Aygo.

Nye trillinger på vej

Generation II af de gamle trillinger har om to uger verdenspremiere. Peugeot har offentliggjort fotos og informationer om deres 108’er, der umiddelbart charmerer. Som noget helt nyt kommer den også i en åben udgave.


Både Toyota, Citroën og Peugeot præsenterer deres kommende mikrobiler på Genèveudstillingen i begyndelsen af marts. Men allerede nu har vi fået de første billeder af Peugeot 108. Og en lille flig af Toyota Aygo. Citroën har derimod bebudet, at man venter til mandag (24. februar) med at offentliggøre noget som helst om den kommende C1'er.

Brugtmarked:
Søg brugt Perugeot 107
Søg brugt Toyota Aygo

Så lad os tage en tur rundt om den, vi ved noget om: Peugeot 108 erstatter 107'eren og deler langt hen ad vejen teknik med netop kommende Toyota Aygo og kommende Citroën C1, men til forskel fra de nuværende samarbejdstrillinger skulle næste generation adskille sig mere markant fra hinanden. Så døm ikke en kommende Aygo eller C1 ud fra disse billeder.

Peugeot 108 kommer først og fremmest i en ekstra karosserivariant sammenlignet med den nuværende. Den vil ligesom nu kunne fås både som 3- og 5-dørs, men også i en åben udgave a la Citroën DS3 Cabrio, hvor taget kører tilbage til bagruden. Derudover kan 108'eren fås i et hav af udstyrs- og udsmykningsvarianter, så man kan give sin løveunge et personligt præg.

Teknisk vil der formentlig være stor lighed mellem trillingerne. Om Peugeot 108 ved vi, at den stiller til start med to 3-cylindrede motorer, hvoraf den mest nøjsomme præsterer en beskeden CO2-udledning på 88 g/km. Motorerne er en 1,0 liters benzin med 68 hk og en 1,2 liters benzin med 82 hk. Begge med 5-trins manuelle gearkasser og så en automatiseret gearkasse med elektrisk kobling. Der er - som med den nuværende - ikke umiddelbart planer om en dieselmotor.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Letteste Peugeot 108 vejer 840 kilo og er altså 60 kilo lettere end 107'eren. 108 er fire centimeter længere, så den nu måler 347 cm, mens den er blevet en enkel cm smallere og nu måler 162 cm i bredden. 108'erens bagagerum er også blevet større og rummer nu 196 liter mod 139 i 107'eren.

VW-trillingerne - VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii - er 354 cm lange og 164 cm brede, og deres bagagerum sluger 251 liter. Hyundai i10, der pt. er klassens største, er med sine 367 cm hele 20 cm længere end Peugeot 108, og dens bagagerum sluger 252 liter.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Prisen for Peugeot 108 og dens søstre er endnu ikke offentliggjort. Men regn med en startpris under 90.000 kr., hvis de skal følge forgængernes succes op, og ikke mindst byde VW Up op til dans. Dansk premiere forventes i løbet af sommeren.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her