Hårdtslående Adam

Hårdtslående Adam

Opel Adam i rallytøj er den vildeste Opel, vi har prøvet længe. Desværre er der kun bygget 36, og den laves ikke i en gadeversion


T-shirten klistrer tæt til kroppen og balaklavaen er så svedig, at hjelmen er blevet fugtig. Adrenalinen pumper, og jeg kunne godt have taget 10 runder mere på den lille rallysjøjfe ved Faxe Kalkbrud. Og det kan undre, da hverken adrenalin eller svedige t-shirts rimer på Opels lille livstilsbil Adam. En spøjst designet lille sag, der dog mest glimrer ved et motorprogram af sløve Opel-motorer.

Trillende festorgel

Men den spradebasse jeg lige er trådt ud af, hedder Rally til efternavn, og er et trillende festorgel. Den har stort set kun karosseriet til fælles med gadeudgaven af Adam. Den er én ud af 36 biler bygget til den lukkede tyske Opel Adam rallyserie, hvor den har kørt med danskerne Simon Lund Larsen og Ole Frederiksen bag rattet.

Brugtmarked:
Søg brugt Opel Adam

Konstruktørerne har taget en tur rundt på Opels lager i Rüsselsheim og fundet rallyegnede komponenter som de kunne vinkle ned i Adamkarossen for at lave en hårdtslående og billig rallyraket. Baghjulsophænget er fra en Opel Corsa, Brembobremserne identiske med dem der sidder på Corsa OPC, og motoren er en 1,6 liters sugemotor der i Adam Rally yder 140 hk. Eneste regulære racerelementer er sikkerhedsburet, Recarostolene og den sekventielle rallygearkasse. Den sidste koster 60.000 kr. alene, og det er dens skyld at prisen lige sniger sig op på 300.000 kr. for hele herlighen. Uden afgift og plader forstås, da dette er en regulær racerbil.

Giv os en gadeversion!

Bilen vejer ind på 1.090 kg, og det lyder som meget til 140 hk. Men det er ikke så meget den objektive fart som den subjektive oplevelse af fart, der gør Adam Rally intens. Hvor de fleste gadesportsvogne disker op med et minimum af komfort, så er Adam rå som tartar. At skifte gear med den sekventielle gearstang, er som at slås med en bulldog om et kødben. Det kræver beslutsomhed og kraftfulde ryk. Bremsepedalen skal trædes hårdt ned, før caliperne griber fat, og styretøjet går tungt men præcist. Det er sjældent en bil leverer så kontant en køreoplevelse. Men ret skal være ret, og da Adam er en racerbil, der aldrig har været tænkt til brug på offentlig vej - og til at køre med 30.000 km serviceintervaller, så er baggrunden billig.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Men den kan bruges som inspirationskilde, til når Opel på et tidspunkt tager sig sammen, og udbyder en mere potent gadeversion af Opel Adam. Jeg så gerne en puritansk version med efternavnet Rally - som dem Peugeot brillerede med for over 10 år siden - baseret på noget af den samme teknik som racerudgaven. Drop sikkerhedsburet og den sekventielle gearkasse, men bevar motor, skålesæderne og H-selerne. Smid dertil et bagsæde i og voila - en gadedreng er født. Det er måske urealistisk, men hvor ville sådan en utilrettet gadedreng pynte i det alt for pæne Opel-univers anno 2014...

Følg med i nyheder og tests på facebook


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Opel Adam Rally Cup

Motor: R4, benzin på 1.598 cm3 med BOSCH motorsport motorstyring
Ydelse: 140 hk v. 6500 o/min.
Moment: 160 Nm v. 4700 o/min.
Transmission: Sekventiel Sadev femtrins gearkasse, spærredifferentiale
Styretøj: El-hydraulisk servostyring
Hjul: EVO Corse aluminum, 6,5 x 16" (asfalt), 6 x 15 (grus)
Bremser: Hydraulisk 'fly-off' håndbremse, regulator til bremsetryk ved bagaksel Brembo forbremser med fire stempler
Bremseskiver: 305 mm ventillerede (foran), 264 mm (bag)
Mål (L/H/B): 370/144/172 cm
Vægt: 1.030 kg