Verdenspremiere på ny VW Polo

Verdenspremiere på ny VW Polo

Volkswagen introducerer til maj en kraftig faceliftet udgave af Polo. Priserne forbliver formodentligt de samme, men den får mere udstyr og nye motorer.


Polo er en Volkswagen-institution i minisegmentet. Den er solgt i 14 millioner eksemklarer i over 140 lande på verdensplan siden introduktionen i 1975. Polo er klassekammerat med biler som Ford Fiesta, Opel Corsa, Kia Rio og Renault Clio. Men mens konkurrenterne er blevet faceliftet eller fornyet fornyeligt, så er der ikke sket meget i Polo-land, siden bilen blev lanceret i 2009. Men til maj lander den nye udgave, som vi har været til en stillestående verdenspremiere på i Volkswagens førerbunker i Wolfsburg. Så uden vi har kørt den endnu, er følgende hvad vi kan sige med sikkerhed.

Brugtmarked:
Søg brugt VW Polo
Søg brugt Peugeot 208
Søg brugt Renault Clio

For det første er den ikke spritny. Der er tale om et kraftigt facelift af den nuværende femte generation fra 2009. Men den er blevet fundamentalt opgraderet på en række punkter. Især kabinen er markant anderledes. Den har fået dybe brønde til speedometer og omdrejningstæller, og den store centralt placerede infotainmentskærm der er trykfølsom og registrer bevægelse allerede før fingeren rører skærmen, er alle elementer arvet fra storebror Golf. Infotainmentsystemet har fået en række nye features, så den nu taler bedre sammen med mobiltelefonen, og hvor man i topmodellen blandt andet vil kunne forbinde to mobiltelefoner på én gang.

På motorfronten er der også nyt. Den får en ny tre-cylindret TDI-dieselmaskine på 1,4 liter, der erstatter de nuværende 1,2 og 1,6 liters TDI-motorer. Den fås med enten 75, 90 eller 105 hk, og yder allerede fra 1.500 o/min 210 Nm i 75 hk udgaven.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

På benzinsiden er det især en ny tre-cylindret TSI-motor på 1,0 liter og 90 hk, der vækker interesse. Den kommer først til efteråret, men i en særlig benzin-bluemotion-udgave vil den trille helt op til 24,4 km/l. 1,4 TSI-udgaven med cylinderfrakoblingsteknologi får 150 hk fremfor de nuværende 140 hk, og GTI-modellen får 192 i stedet for de nuværende 180 hk.

Alle nye Poloer får elektronisk servostyring som standard, og som nyt får man mulighed for at tilkøbe Sport Select undervogn til Polo. Altså en justerbar undervogn med en mere kontant sportslig indstilling.

På sikkerhedsfronten får Polo et system, der automatisk bremser bilen ved kollisionsfarer ved hastigheder på op til 30 km/t. Ellers er en række førerassistentsystemer dryppet ned i Polo fra storebror Golf. Herunder adaptiv fartpilot, træthedssensorer der giver signal hvis bilen registrerer træthed hos føreren og sensorer der optimerer bremsesystemet ved risiko for kollision.

Så i virkeligheden er der masser af nyt i Polo. Men Volkswagen er ikke voldsomt interesseret i at signalerer nyhed i det udvendige design. Her skal man være Polo-nørd på connaisseur-niveau for at se forskellen. En let ændret tågeforlygte og paraboler i lygterne er eneste åbenlyse ændringer. Det svarer til, at kæresten har ændret øjenskyggen to toner, og spørger om du kan se forskel. Her ville lidt ekstra spræl have pyntet. Om ikke andet, så bare for at vise, at modellen er opdateret. Men nu er Volkswagen ikke verdens mest outrerede bilmærke, og når noget virker visuelt, så er de ikke til at tvinge nytænkning ud af. Men dem om det. Polo er stadigvæk en køn vogn, men subjektivt vurderet er dens sexappeal er ikke meget højere end et AEG Køleskabs. I hvid.

Følg med i nyheder og tests på facebook

Hele modelprogrammet vil være klar ved introduktionen i maj- fra den mindste TDI til topmodellen GTI. Priserne er ikke forhandlet på plads endnu. Men forvent ikke de store ændringer i forhold til de nuværende. 



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her