Største flop 2013: Renault Fluence og Better Place
Better Place investerede, bl.a. med offentlige midler, oceaner af kroner i at etablere 17 skiftestationer, der kunne oplade og udskifte batterier i de Renault Fluence, der havde behov for at køre mere end 100 kilometer ad gangen. I dag står batteriskiftestationerne tilbage som monumenter over en gigantisk fejltagelse, og Renault har formedelst 20 mio. kr. købt 149 af de 268 solgte Fluence tilbage fra ejerne.  Foto: Morten Kjeldsen
I 2012 satte Deres udsendte sig for at køre fra Aalborg til København i en Renault Fluence. Med det reglementerede antal batteriskifte undervejs. Jeg begik en fejl, troede jeg kunne køre på motorvej fra Aalborg til Randers, skulle have skiftet ved Støvring i Himmerland. Så testbilen løb tør for strøm, og jeg måtte med Falcks hjælp transporteres til batteriskiftestationen syd for Randers. Hvor tekniske problemer sendte mig videre til Skanderborg. På fejebladet. I Skanderborg lykkedes det at skifte batteriet, ved næste skiftestation ved Vejle var der kortvarigt tekniske problemer, og jeg havde fået nok. Opgav at køre til København. På vej tilbage mod Aalborg gik det helt galt i Skanderborg - hér brød batteriskiftestationen helt ned, og jeg efterlod bilen. Det var mit første og sidste møde med Fluence.  Foto: Morten Kjeldsen

Største flop 2013: Renault Fluence og Better Place

Renault har købt 149 Renault Fluence tilbage. 119 Fluence-ejere har dog valgt at beholde deres elbil.


Det skortede ikke på advarsler, da Better Place og Renault lancerede elbilen Fluence med udskifteligt batteri. Men man insisterede, markedsførte bilen og batteriskifte-konceptet massivt, og Better Place bankede bl.a. 17 skiftestationer op rundt om i ganske land. Frem til 26. maj 2013 bed 268 danskere til bolle og købte bilen.

Men så gik Better Place konkurs, batteriskiftestationerne står i dag som spøgelsesagtige monumenter over skønne spildte kræfter, og 149 af de 268 solgte Fluence står lige så stendøde tilbage. Købt tilbage af Renault for i alt 20 mio. kroner, et gilde, som Renault i Frankrig har betalt.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Hvad der skal ske med de 149 Fluence? Det aner ingen, heller ikke Renault, men de 149 biler er forhåbentlig stuvet godt af vejen bag forhandlernes hegn, længst væk og ude af syne. For en oplagt god reklame for elbiler er de ikke, slet ikke da Renault i år satser på at sælge 500 styk af mini-elbilen Zoe og vare-elbilen Kangoo. Der ikke benytter sig af batteriskifte-teknikken.

Indtil årsskiftet kunne de 268 danske Fluence-ejere sælge deres bil tilbage til Renault, og skulle nogle af de 119, som altså har valgt at beholde deres bil, ønske at slippe af med den, ser Renault i endnu nogen tid med milde øjne på ønsket. Det lader Renaults pressechef Søren Hyltoft i hvert fald forstå.

De 119 tilbageværende Fluence kan oplades i de 350 ladestandere i det offentlige rum, som Better Place efterlod, og som det tyskejede energiselskab E.ON i september købte af konkursboet. Yderligere godt 400 ladestandere, der står hos private og virksomheder, købte E.ON også.

En Fluence uden mulighed for batteriskifte fungerer som en hvilken som helst anden elbil med en fuldt opladet rækkevidde på ca. 100 kilometer.

Følg med i nyheder og tests på facebook


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her