Ny rekord for bilsalget
Bilsalget har aldrig været større end i 2013. Med VW Up som den bedst sælgende, for andet år i træk. Generelt er VW for tredje år i træk det mest solgte mærke.
BMW er i Danmark et nichemærke, men sammen med Audi og Mercedes kan BMW notere sig en markant fremgang. Fra 2.909 solgte i 2012 til 3.959 i 2013. 3-serien står for 1.967 af de knap 4.000 solgte BMW-modeller.
Renault har succes med især den nye Clio - i 2013 solgte Renault i alt 11.759 biler, året før 8.695. Clio var i 2013 på femtepladsen over de mest solgte.

Ny rekord for bilsalget

Trods økonomisk smalhals og generel tilbageholdenhed slår bilsalget 2013 alle rekorder med 182.198 solgte.


I Danmark dikterer de høje afgifter, at vi skal købe små biler. Det gør vi så, i 2013 så mange at der blev sat endnu en rekord for salget af nye biler. Vi købte i alt 182.198, hvilket er knap syv pct. flere end 2012, da tallet var 170.813.

Dermed skiller vi os ud fra den generelle tendens i de 26 øvrige EU-lande, hvor man i 2013's første 11 måneder (tallet for hele 2013 er endnu ikke tilgængeligt) kunne notere en tilbagegang på 2,7 pct. i forhold til samme periode 2012.

For Danmarks vedkommende er det tredje år i træk, at bilsalget slår rekord. 2011 var nemlig også et rekordår med 170.036 solgte. Så i forhold til de blot 112.454 solgte i 2009, da krisen for alvor kradsede, er der god grund til optimisme. Med flere nye biler på gaden og dermed færre gamle stiger sikkerheden, og CO2-udledningen reduceres. Og det er godt for økonomi og miljø.

Med flere små og dermed billigere biler på gaden reduceres også forhandlernes fortjeneste, og den virkelighed må forhandlerne indrette sig efter. Problematisk er det også for statskassen, der ved salget af så mange små og billige biler får færre indtægter fra bilafgifterne. De penge skal findes på anden vis, og det arbejder politikerne på Christiansborg til stadighed på. Hvad der kommer ud af det, er uvist.

60,9 pct. af alle solgte i 2013 var mikro- og minibiler, et procentpoint højere end i 2012. En lille opmuntring er der dog i, at andelen af biler i den lille mellemklasse, populært kaldet Golfklassen, steg fra 15,4 pct. i 2012 til 17,6 pct. i fjor. På den anden side faldt antallet af biler i den store mellemklasse (Toyota Avensis-størrelsen) fra 11,2 til 8,9 pct.

Brugtmarked:
Søg brugt VW UP
Søg brugt BMW
Søg brugt Renault Clio

Suveræne VW

Mikrobilen VW Up var i 2013 den suverænt bedst sælgende, hvilket den også var året før. 12.909 danskere købte en Up i 2013, i 2012 var tallet 10.637. På andenpladsen i 2013 kom Toyota Aygo med 6.272 solgte, altså solgte nummer to knap halvt så mange som nummer et. Den anden VW-trilling, Skoda Citigo, indtager tredjepladsen med 6.015 solgte, den tredje trilling, Seat Mii, er på 20. pladsen med 2.560 solgte.

På Top 20-listen er ni af bilerne fra mikrosegmentet - når livsstilsbilen Fiat 500 på 19. pladsen regnes med - ni er fra minisegmentet, og de resterede to, VW Golf (10. pladsen) og Skoda Octavia (13. pladsen) er de eneste fra den lille mellemklasse.

Den store mellemklasse er slet ikke repræsenteret på Top 20-listen. Til sammenligning var der i 2008 fem biler fra store mellemklasse på Top 20-listen: VW Passat, Audi A4, Mazda 6, Ford Mondeo og Toyota Avensis. I 2013 skal vi helt ned på 28. pladsen for at finde en bil fra store mellemklasse - hér har vi BMW 3-serie med 1.967 solgte.

Med Up, Golf og Polo på Top 20-listen var VW for tredje år i træk det mest solgte mærke. 24.372 danskere købte i 2013 en VW, 4.097 flere end i 2012.

Ford har med sin andenplads overhalet Toyota og Peugeot, Skoda øgede salget fra 9.041 i 2012 til 13.704 i 2013 og er dermed gået fra syvende- til femtepladsen. Renault kan også notere en gedigen fremgang fra 8.695 solgte i 2012 til 11.759 i 2013.

PSA-koncernen (Citroën og Peugeot), Fiat, Opel og Chevrolet solgte alle markant færre biler i 2013, til gengæld kan de lidt mere smalle mærker som især BMW, men også Audi og Mercedes-Benz, notere en gedigen procentmæssig fremgang fra 2012 til i fjor. Også Nissan synes at have genvundet noget af pusten med en fremgang fra 4.469 solgte i 2012 til flere end 6.000 i 2013.

Færre køber diesel

Blandt mikrobilerne og blandt de fleste minibiler er antallet af solgte med dieselmotor tæt på ubetydeligt, og med det stigende salg af små biler er antallet af benzinbiler da også stigende.

Men salget af de små kan ikke alene forklare, at vi køber flere biler med benzinmotor. De små turbobenzinmotorer, f.eks. Ford trecylindrede Ecoboost-motor i bl.a. Focus, medvirker til den øgede benzinandel.

Diesel fik en større og større markedsandel fra 2007, i 2011 var vi tæt på en fifty-fifty fordeling med 87.854 solgte benzinbiler og 81.719 solgte dieselbiler. Men siden er det gået benzinens vej, og i 2013 var benzinandelen 123.173 og dieselandelen blot 58.462.

 

Benzin og diesel

Andelen af benzin- og dieseldrevne biler fra 2006 til 2013. Første tal er benzin, andet tal er diesel.

2006: 113.121 / 43.813

2007: 97.631 / 65.053

2008: 79.862 / 70.332

2009: 61.238 / 51.137

2010: 80.945 / 72.863

2011: 87.854 / 81.719

2012: 101.827 / 68.449

2013: 123.173 / 58.462

 

De 20 mest solgte mærker

Her de 20 mest solgte mærker i 2013. I parentes det tilsvarende salgstal for 2012.

1. Volkswagen: 24.372 (20.275)

2. Ford: 15.254 (13.127)

3. Toyota: 14.476 (15.917)

4. Peugeot: 14.137 (15.238)

5. Skoda: 13.704 (9.041)

6. Citroën: 12.467 (13.057)

7. Renault: 11.759 (8.695)

8. Kia: 10.954 (10.980)

9. Hyundai: 8.077 (8.925)

10. Opel: 6.474 (7.394)

11. Nissan: 6.098 (4.469)

12. Audi: 6.044 (5.211)

13. Fiat: 5.901 (7.351)

14. Suzuki: 5.486 (6.420)

15. Chevrolet: 4.953 (6.106)

16. Seat: 4.938 (3.648)

17. Mercedes-Benz: 4.278 (3.638)

18. BMW: 3.959 (2.909)

19. Mazda: 3.205 (2.763)

20. Volvo: 1.717 (1.646)

Solgte i alt: 182.198 (170.813)

 

Kilde: De Danske Bilimportører


Følg med i nyheder og tests på facebook
  

60 pct. er mini og mikro

Hver gang der bliver solgt 10 biler, er seks af dem en mikro- eller en minibil.

Lille klasse omfatter i bilimportørernes opgørelse både mikro- og minibiler - altså f.eks. mikroerne VW Up, Toyota Aygo og Skoda Citigo og f.eks. minierne Peugeot 208, Renault Clio og Ford Fiesta.

Den procentvise fordeling ser således ud - med 2012-tallet i parentes.

Lille klasse: 60,9 pct / 59,9 pct.

Mellemklasse 1 (bl.a. VW Golf): 17,6 pct. / 15,4 pct.

Mellemklasse 2 (bl.a. BMW 3-serie): 8,9 pct. / 11,2 pct.

Stor klasse (bl.a. Audi A6): 1,6 pct. / 1,6 pct.

Luksus (bl.a. Mercedes CLS): 0,2 pct. / 0,1 pct.

Sport (bl.a. Toyota GT86): 0,1 pct. / 0,1 pct.

MPV (bl.a. Citroën Grand C4 Picasso): 7,4 pct. / 8,3 pct.

Øvrige (bl.a. Mazda CX-5): 3,2 pct. / 3,1 pct.

Elbiler (bl.a. Nissan Leaf): 0,3 pct. / 0,3 pct.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



De 20 mest solgte modeller

Her oversigten over de 20 mest solgte modeller i 2013. I parentes antal solgte i 2012.

1. VW Up: 12.909 (10.637)

2. Toyota Aygo: 6.272 (7.136)

3. Skoda Citigo: 6.015 (3.869)

4. Peugeot 208: 5.597 (2.642)

5. Ny Renault Clio: 5.550 (328)

6. Ford Fiesta: 5.451 (3.311)

7. Peugeot 107: 4.961 (4.930)

8. Kia Picanto: 4.681 (5.191)

9. Citroën C1: 4.521 (4.789)

10. VW Golf: 4.190 (2.142)

11. Ford Ka: 3.874 (1.849)

12. Kia Rio: 3.544 (3.496)

13. Skoda Octavia: 3.537 (1.457)

14. Toyota Yaris: 3.229 (3.715)

15. VW Polo: 3.206 (2.747)

16. Hyundai i20: 3.189 (2.636)

17. Citroën C3: 2.719 (2.735)

18. Opel Corsa: 2.632 (3.308)

19. Fiat 500: 2.567 (2.625)

20. Seat Mii: 2.560 (1.842)

 

Kilde: De Danske Bilimportører 




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her