Næste sparetrick: 10-trins automatgear
De to store amerikanere, GM og Ford, samarbejder om at udvikle automatgearkasser med ni og 10 gear.

Næste sparetrick: 10-trins automatgear

De to store amerikanske bilkoncerner General Motors og Ford samarbejder om 9- og 10-trins automatgearkasser. Målet er entydigt at sænke bilernes forbrug.


I en økonomisk trængt verden er alliancer ofte vejen frem. For hvorfor skal alle bruge ressourcer på opfinde ens, dybe tallerkner, når man lige så godt kan samarbejde om dét, der i bund og grund er det samme?

Netop det ræsonnement ligger bag General Motors og Fords samarbejde om nye automatgearkasser. Og netop derfor giver det mening, at spionfotografer og andre bilinteresserede har spottet næste generation af USA's mest solgte bil, pickup'en Ford F-150, på GM's testanlæg i Milford, Michigan.

Den fælles udvikling af 9- og 10-trins automatgearkasser giver langt mere mening end udvikling af nye kopholdere og iøjnefaldende LED-lygter. Eksperter siger til bl.a. branchetidskriftet Automotive News, at udviklingen af transmissionerne kan løbe i adskillige millioner dollars. Effektive transmissioner vil resultere i forbedrede præstationer med hurtigere acceleration og måske højere tophastighed, men ikke mindst en mere effektiv udnyttelse af brændstoffet. Og altså lavere forbrug.

Mercedes-Benz har udviklet en 9-trins automatgearkasse, 9G-Tronic, der allerede nu findes i bl.a. E 350 BlueTec, og i fjor forlød det, at VW havde gang i udviklingen af en 10-trins dobbeltkoblingsgearkasse.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her