Den spanske tyr
Leon Cupra SC hedder den 3-dørs. Den koster 5.000 kr. mindre end den 5-dørs.
Ekstra store luftindtag, LED-lygter, 19 tommer alufælge i titanium-look og røde bremsekalibre med Cupra-logo hører til Leon Cupras standardudstyr.
En førerplads med fokus på sport. Lædersæder koster ekstra, det gør hvide syninger ikke. Prisen for at få VW-koncernens fremragende dobbeltkoblingsgearkasse DSG i Leon Cupra er blot 15.000 kr.
Ekstra store luftindtag, LED-lygter, 19 tommer alufælge i titanium-look og røde bremsekalibre med Cupra-logo hører til Leon Cupras standardudstyr.
Den veldrejede Seat Leon Cupra er hos os nu - prisen for den 280 hestes stærke spanier er 425.180 kr.

Den spanske tyr

Seat Leon Cupra er en herlig GTI på steroider. Lynende hurtig, men samtidig familievenlig. Og så er den, ikke mindst, et fund til prisen.


Det kan næsten ikke gå galt. Spansk temperament iklædt et forførende design med masser af stumper fra VW-familiens Golf GTI. Men med flere kræfter. Og det bedste af det hele: Til langt færre kroner.

Navnet er Seat Leon Cupra. Den velskabte Leon, der netop i disse dage er på vej til Danmark, har i dåbsgave fået en overhaling af Seats sportsafdeling, og med Cupra er spanierne klar med fabrikkens kraftigste serieproducerede bil nogensinde.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Seat Leon
Søg brugt Seat Ibiza
Søg brugt Seat Toledo

Leon Cupra har 280 hestekræfter, i den 3-dørs SC ekspederes 0-100 km/t på 5,8 sekunder - 5,7 sek. med dobbeltkoblingsgearkassen DSG - hvilket gør den 0,6 sekunder hurtigere end Golf GTI Performance. Prisen for Cupra SC er 420.180 kr., med fem døre blot 5.000 kr. mere. Med DSG skal føjes 15.000 kr. til, uanset karrosseri.

For lige at sætte dét i perspektiv: Den 5-dørs Leon Cupra med 6-trins manuelt gear er over 74.000 kr. billigere end Golf GTI Performance med 230 hk. Men altså: Med 50 flere spurtstærke heste under hjelmen. Og sammenligner man de to med DSG-gear, er prisforskellen endnu større i Cupras favør.

Ret beset, jeg ved det godt, er det ikke helt retfærdigt over for VW at sammenligne Leon Cupra med Golf GTI Performance, men da VW-importøren har valgt ikke at importere over-Golfen med bogstavet R, bl.a. fordi Golf R med sine 300 hk (som Audi S3) og firehjulstræk (som Audi S3) bliver alt for dyr på danske nummerplader, må vi som køreglade og afgiftsramte danskere ty til sammenligningen med Golf GTI Performance. Og hér kommer det tyske moderkompagni på rå præstationer altså til kort i mødet med den spanske tyr fra Matorell.

Se også:  En forførende franskmand

Leon Cupra har bl.a. VW's dynamiske undervogn DCC (Dynamic Chassis Control), progressivt styretøj og differentialespærre på forakslen, der skal bidrage til at tøjle de mange kræfter, når de river og flår i de trækkende forhjul. Den gamle Cupra havde ikke udpræget problemer med at sende kræfterne ned i asfalten, og med følgende ord fra Dr. Matthias Rabe, Vice President hos SEAT S.A. med ansvar for forskning og udvikling, tillader vi os at skrue forventningerne endnu højere op: »Den nye Leon Cupra er markant hurtigere rundt på banen end forgængeren (med 240 hk, red.) og markant mere afslappet på motorvejen.«

Visuelt adskiller Cupra sig fra de mere civile udgaver af Leon med større luftindtag, forlygter i LED-teknik, hækskørt med diffusor og to ovale afgangsrør. Spejlhusene er sorte, de 19 tommer alufælge med titanium-look er eksklusivt til Cupra, og røde bremsekalibre med Cupra-logo hører også til.

I kabinen et særligt Cupra-sportsrat, sportsæder beklædt med mørkegrå alcantara med hvide syninger. Læderindtræk kan tilkøbes, og det samme kan skålformede racerforsæder.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her