Danmarks billigste stationcar
Logan MCV er med sine 459 centimeter 43 cm længere end hatchbacken Sandero. Akselafstanden i Logan MCV er også længere (4,5 cm), hvilket skulle give bedre plads på bagsædet. Logan MCV kan i modsætning til Sandero fås med samme 0,9 liters turbobenzinmotor som i Renault Clio og Captur.
Dacia Logan MCV har nu dansk premiere. Billigste med Renaults gamle 1,2 liters benzinmotor koster 113.770 kr., en 75 hestes diesel og et nogenlunde udstyrsniveau koster 128.770 kr. Ud over prisen er bagagerummet Logan MCV’s største aktiv - det er med sine 573 liter større en f.eks. bagagerummet i Renault Megane stationcar.
Kun det allermest nødvendige. For at kunne justere rattet i højden skal man op i højeste udstyrsversion Lauréate. Prisen er så minimum 138.770 kr.
Logan MCV er med sine 459 centimeter 43 cm længere end hatchbacken Sandero. Akselafstanden i Logan MCV er også længere (4,5 cm), hvilket skulle give bedre plads på bagsædet. Logan MCV kan i modsætning til Sandero fås med samme 0,9 liters turbobenzinmotor som i Renault Clio og Captur.

Danmarks billigste stationcar

Renaults rumænske discountmærke, Dacia, vil sælge 2.000 biler i 2014. Et af midlerne er stationcaren Logan MCV, der koster fra 113.770 kr.


Billigst og størst - dét er de to konkurrence-parametre, som Dacia med stationcarversionen af minibilen Sandero går på banen med. Billigst, da Logan MCV, som den hedder, koster fra 113.770 kr., og størst i klassen, da dens bagagerum er opgivet til at rumme hele 573 liter.

Det er 15.000 kr. mindre og 68 liter mere end i den hidtil billigste og samtidig mest rummelige af konkurrenterne i miniklassen, Skoda Fabia Combi. Logan MCV's bagagerum er tilmed større end i flere af bilerne i klassen over, f.eks. Renault Megane Sport Tourer, hvis bagagerum napper 524 liter.

Den rummelige og billige Logan MCV er et af Renaults våben i bestræbelserne på at fortsætte de seneste års positive udvikling. I 2013 øgede Renault/Dacia sin markedsandel i Danmark fra 5,3 pct. i 2012 til 6,6 pct., og målet i år er en markedsandel på 7,8 pct.

Målet er 2.000 solgte Dacia, altså knap 1.400 flere end i 2013, da MPV'en Lodgy og den 5-dørs minibil Sandero gjorde sine indtog i Danmark. Og målet er dermed en Dacia-markedsandel på en pct.

I kølvandet på Chevrolet

En af de faktorer, ud over pris og tre års mekanisk garanti, der kan være med til at give Dacia et skub i den positive retning, er Chevrolets bebudede exit fra det europæiske marked.

Med udgangen af 2015 er det slut med Chevrolet, og det kan allerede nu betyde en begyndende kundeflugt. Dacia ser en åbning, da Logan MCV og til dels Sandero kunne være muligheder for dem, der tidligere valgte eller ville vælge Chevrolet Aveo og Cruze.

Debutanten Logan MCV - Multi Convivial Vehichle, direkte oversat multi-selskabeligt køretøj - har Dacia således store forventninger til. Den er kun 10.000 kr. dyrere end Sandero, der ret beset er mindst 10.000 kr. for dyr, i hvert fald med benzinmotor. Sandero fås kun med den gamle 1,2 liters benzinmotor med 75 hk og en noget mere fornuftig diesel, også med 75 hk. Logan MCV fås med samme motorer, forventningen er størst til den 75 hestes dieselversion (Ambiance) til 128.770 kr. Den mere fornuftigt udstyrede Lauréate med 90 hestes dieselmotor til 143.770 kr. kan også blive en vigtig spiller for Dacia. Samme Lauréate-variant fås også med Renaults hypermoderne trecylindrede 0,9 liters TCe-motor med 90 hk. Til 138.770 kr.

I Ambiance med dieselmotor er der ud over det allermest nødvendige varme i forsæderne, ruderne foran er eldrevne, og så har den ratbetjent cd-radio med mp3-, usb- og auxstik og håndfri telefoni. Rattet kan ikke justeres, sædehøjden heller ikke, men en pæn portion ekstraudstyr kan tilkøbes for billige penge, og opgraderingen fra 90 hestes diesel med Ambiance-udstyr til samme motor og Lauréate-udstyr koster beskedne 10.000 kr. Og de er godt givet ud, da man hér kan justere rat og førersæde i højden, og dertil kommer bl.a. fartpilot og elektrisk justerbare sidespejle med varme. Til Lauréate kan desuden tilkøbes læder på rat og gearknop for 990 kr.

Logan MCV er 449 centimeter lang, 43 cm længere end Sandero, akselafstanden er med sine 263 cm næsten fem cm længere end Sanderos, og det forklarer det store bagagerum, og ifølge Dacia giver det også noget mere plads på bagsædet.

Logan MCV er ikke crashtestet hos Euro NCAP, men da den baserer sig på Sandero, skal man ikke forvente flere end de fire ud af fem stjerner, som Sandero opnåede.

Bilen har netop haft premiere.

De øvrige mini-stationcars

Skoda Fabia Combi fra 128.780 kr. - Søg brugt Skoda Fabia Combi

Seat Ibiza ST fra 136.180 kr. - Søg brugt Seat Ibiza ST

Renault Clio Sport Tourer fra 152.180 kr. - Søg brugt Renault Clio Sport Tourer



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her