Stationcars del 1: Når enden er god
For nogen sker det, at klappen går ned. Her er klappen gået op for de otte stationcars og deres testchauffør. Fra venstre VW Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer, Renault Megane Sport Tourer, Hyundai i30 stationcar, Skoda Octavia Combi, Chevrolet Cruze stationcar, Toyota Auris Touring Sports og som rosinen i pølseenden Ford Focus stationcar.
Velkommen til årets store stationcartest. Vi har valgt otte stationcars i den lille mellemklasse, kompaktklassen. De forreste to er Ford Focus stationcar (tv.) og VW Golf Variant. I anden række fra venstre Hyundai i30 stationcar, Chevrolet Cruze stationcar, Opel Astra Sports Tourer og Skoda Octavia Combi. Bagerst til venstre Toyota Auris Touring Sports og Renault Megane Sport Tourer.

Stationcars del 1: Når enden er god

Er alting godt. I hvert fald når plads og praktisk indretning tæller. Her tester vi otte stationcars i den lille mellemklasse.


Danskerne er glade for stationcars. Og netop i den lille mellemklasse, kompaktklassen, Golfklassen - kært barn, mange navne - vrimler det i øjeblikket med stationcars. Kort ind i det nye år, når Honda Civic, Peugeot 308 og Seat Leon kommer til, er vi helt oppe på 12 stationcars i klassen.

For flere af de otte medvirkende stationcars i denne stortest gælder det, at antallet af solgte stationcars overstiger antallet af solgte af modellens øvrige karrosserivarianter. For Renault Meganes vedkommende taler vi 80 pct. stationcars og for Opel Astras vedkommende 60 pct. VW Golf er undtagelsen - af den foregående model foretrak 80 pct. af køberne den 5-dørs hatchback, men med testens nyeste medlem, den designmæssigt vellykkede Golf Variant, kan der meget vel blive ændret på fordelingen i VW-butikken.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Ford Focus
Søg brugt Kia Ceed
Søg brugt Peugoet 308

For en dansk gennemsnitsfamilie med et tilsvarende gennemsnitligt budget er en stationcar i den lille mellemklasse en rigtigt god løsning. I udvendig størrelse og pris mere handy end de storebrødre, de måtte have, men indvendigt ikke ret meget mindre. Og så er de i nogle tilfælde endda friskere og dermed mere fristende end storebrødrene - f.eks. når man sammenligner VW Golf med Passat, Skoda Octavia med Superb og Ford Focus med Mondeo.

Benzin på vej frem
Fælles for de otte testbiler er, udover karrosseriet, at de har benzinmotor. Vi har tilstræbt at medtage de motorvarianter blandt benzinudgaverne, der er eller ventes at blive de mest solgte.

Benzinmotor er valgt, fordi salget af dieselbiler er på retur. Andelen af nyindregistrerede dieselbiler falder efter flere år med en jævn fremgang. Det bekræftes af tal fra De Danske Bilimportører, der viser, at andelen af dieselbiler fra at have været ca. 23 pct. i 2003 stigende til 48 pct. i 2011 i fjor faldt til ca. 40 pct. En udvikling, der ikke kun skyldes, at der sælges så mange mikrobiler, hvor dieselmotorer ikke er en mulighed.

Tendensen med flere benzinbiler gælder nemlig over hele Europa, og kloge hoveder med fingeren på markedsudviklingen forudser, at den udvikling vil fortsætte de kommende år. Og den vil fortsætte inden for alle bilstørrelser.

Forklaringerne er flere:

1. Jo flere krav til motorernes udledning af skadelige stoffer, desto flere benzinbiler, fordi dieselbilerne har vanskeligere ved at leve op til miljøkravene.

2. Benzinmotorerne er ved at nå  et brændstofforbrug og dermed en CO2-udledning, der kan måle sig med mange dieselmotorers. Hvilket Mazdas Skyactive-motorer, Fords Ecoboost-motorer og Fiats MultiAir-motorer er gode eksempler på.

3. Det er dyrere og mere kompliceret at reparere en dieselmotor.

4. Endelig er der priserne på diesel og benzin. Generelt koster diesel fra standerne lidt mindre end benzin, men hvis politikerne skruer yderligere op for miljøafgifterne, hvilket man sagtens kunne forestille sig, vil den forskel blive mindre.

Stationcars artikeloversigt:

Del 1 - Indledning

Del 2 - Agterlanternen Cruze

Del 3 - Gammeldags Megane

Del 4 - Fremsynede Auris

Del 5 - Gedigne i30

Del 6 - Komfortable Astra

Del 7 - Golfklassens Godfather

Del 8 - Klassens køreglæde

Del 9 - Den tjekkiske vinder


Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



12 stationcars

Kært barn, mange navne: Mærkernes betegnelser for deres stationcars varierer fra det helt ligefremme stationcar (Chevrolet Cruze, Ford Focus og Hyundai i30) over Sports Tourer (Opel Astra), Sport Tourer (Renault Megane), Combi (Skoda Octavia), Touring Sports (Toyota Auris) til Variant (VW Golf).

Når Honda Civic Tourer, Peugeot 308 SW og Seat Leon ST tjekker ind på stationcarmarkedet, føjes yderligere et par betegnelser til - Kia Ceed benytter SW-betegnelsen ligesom Peugeot 308.

Kort efter nytår vil 12 mærker med modeller i den lille mellemklasse tilbyde stationcars. Her nævnt i alfabetisk rækkefølge. Efter bilens navn merprisen for at gå fra 5-dørs hatchback til stationcar - i det omfang merprisen er kendt.

Chevrolet Cruze: 15.000 kr.

Ford Focus: 10.000 kr.

Honda Civic: Ukendt

Hyundai i30: 15.000 kr.

Kia Ceed: 15.000 kr.

Opel Astra: 12.000 kr.

Peugoet 308: Ukendt

Renault Megane: 12.000 kr.

Seat Leon ST: Ukendt

Skoda Octavia: 14.100 kr.

Toyota Auris Hybrid: 15.000 kr.

VW Golf: 15.000 kr.

I den lille mellemklasse fås følgende ikke som stationcar. Alfa Romeo Giulietta, Citroën C4, Mazda 3 og Mitsubishi Lancer. Ej heller Audi A3, BMW 1-serie, Mercedes-Benz A-Klasse og Volvo V40, hvis vi regner de lidt dyrere mærker med i selskabet.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her