Så meget sviner elbilerne

Så meget sviner elbilerne

Tysk undersøgelse sætter tal på CO2-udslippet fra elbiler.


Når elektriske biler omtales som nulforuerenede, er det i voldsom modstrid med sandheden.
Det store bilmagasin, tyske Auto Motor & Sport, har testet og målt fem af de mest moderne og velfungerende elbiler på markedet, og resultatet er beskæmmende. Med den gennemsnitslige produktion af strøm i Tyskland fra forskellige energikilder udleder bilerne 118 til 177 gram CO2 pr. kørt kilometer. Vel og mærke i en for årstiden realistisk kørselsrunde med moderat varme i kabinen og normal trafikrytme.

Brugtmarked:
Søg brugt elbil

I Danmark er strømmen »grønnere« end i Tyskland. I følge pressechef Ture Falbe-Hansen fra Energistyrelsen var den gennemsnitlige CO2-udledning pr. solgt kWh i Danmark 2012 471 gram mod 576 gram i Tyskland.

Kombineres de tyske testresultater med danske strømforhold, beregnes en CO2-udledning fra de fem elbiler til mellem 96 og 145 gram CO2 pr. kørt kilometer.
Til sammenligning udleder mange småbiler med forbrændingsmotor under 100 gram pr. kørt kilometer. En Kia Rio f.eks. 85 gram i gennemsnit pr. kilometer. En lille benzinbil som Kia Picanto i gennemsnit 95 gram CO2 pr. kørt kilometer.
Der er dog en svaghed ved sammenligningen. Elbilernes forbrug er målt i den virkelige trafik, mens forbrugstallene for benzin- og dieselbiler er resultatet af de hyppigst kritiserede og optimistiske laboratorietest.

Ser vi på den såkaldt ideelle »elektrorunde« med masser af friløb, nul varme i kabinen blæser og alle strømtyve slået fra, udleder elbilerne efter tyske strømforhold fra 75 til 111 gram CO2 pr. kørt kilometer. Og de triller fra 109 til 151 km på en opladning.

Alle, der har haft en elbil til test, ved, at disse tal er aldeles urelistiske. Pt. kører redaktionen rundt i en VW e-UP, der selv ved lav fart har svært ved at nå over 80 km med varmen tændt. Man træder næppe sandheden over tæerne ved at konkludere, at elbilerne trods deres voldsomme merpris ikke gør noget særligt godt for CO2-udledningen.
Det samme konkluderer en rapport udført for klima- og naturbeskyttelsesorganisationen WWF i Tyskland. Heri hedder det, at elbiler i dag er mere skadelige for klimaet end traditionelle biler.
Direktør Peter Stigsgaard fra det danske Energi- og olieforum (EOF) mener, at rapporten fra WWF sætter alvorligt spørgsmålstegn ved elbilernes fritagelse for registreringsafgift.

»Når bilafgifterne skal omlægges, bør afgifterne indrettes efter det reelle CO2-udslip,« siger Stigsgaard.
Her kan du se, hvor meget de fem elbiler brugte i den sammenlignende forbrugstest, og hvad det svarer til i CO2-udledning efter danske energiforhold.



Fakta:

BMW i3:
Testforbrug: 21,7 kWh
Rækkevidde testet 95 km.
CO2-udslip ved tysk strømmix: 125 g/km
CO2-udslip ved dansk strømmix: 102 g/km

Ford Focus Electric:
Testforbrug: 30,7 kWh
Rækkevidde testet: 82 km
CO2-udslip ved tysk strømmix: 177 g/km
Co2-udslip ved dansk strømmix: 145 g/km

Nissan Leaf Tekna:
Testforbrug: 21,4 kWh
Rækkevidde testet: 111 km
CO2-udslip ved tysk strømmix: 123 g/km
CO2-udslip ved dansk strømmix: 101 g/km

Renault Zoe Zen:
Testforbrug: 118 kWh
Rækkevidde testet: 127 km
CO2-udslip ved tysk strømmix: 118 g/km
CO2-udslip ved dansk strømmix: 96 g/km

VW E-Up:
Testforbrug: 23,1 kWh
Rækkevidde testet: 82 km
CO2-udslip ved tysk strømmix: 133 g/km
CO2-udslip ved dansk strømmix: 109 g/km


Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her