Ny Mercedes C-Klasse: Større, lettere og mere luksuriøs
Den nye Mercedes-Benz C-Klasse er elegant og strømlinet. Visuelt og teknisk en mindre udgave af den store S-Klasse.
Mercedes C-Klasse vil stadig være baghjulstrukket. Med mulighed for firehjulstræk, hybridvarianter og som udelukkende elektrisk drevet.
Baglygternes design er en klar hilsen til flagskibet, S-Klassen.
Med otte ekstra centimeter mellem akslerne får især bagsædepassagererne i den nye C-Klasse lidt bedre plads at boltre sig på.
Ligesom i A-Klassen og CLA får vi en stor iPad-lignende skærm over midterkonsollen.

Ny Mercedes C-Klasse: Større, lettere og mere luksuriøs

Den nye Mercedes C-Klasse er spækket med masser af ny teknik, der kvalificerer den til prædikatet »S-Klasse Light«.


Større, men lettere. Det er den vej, stort set alle bilproducenter går, når de introducerer nye modeller, og den næste Mercedes-Benz C-Klasse er ingen undtagelse. Designet leder endda tankerne hen på flagskibet, S-Klasse, og med en stribe teknologier, som findes i netop S-Klassen og i den kraftigt faceliftede E-Klasse, er næste C-Klasse særdeles godt klædt på til at give sin nærmeste konkurrenter, Audi A4 og BMW 3-serie, masser af kvalificeret modstand, når den har verdenspremiere i marts 2014.

Brugtmarked:
Søg brugt Mercedes-Benz C-Klasse
Søg brugt BMW 3-Serie
Søg brugt Audi A4

Ligesom de to konkurrenter ved hvert modelskifte er vokset, gør Mercedes C-Klasse det også. Den er med sine 469 centimeter 11 cm længere end den nuværende C-Klasse, den er fire cm bredere (181 cm), og samtidig er højden reduceret en smule, afhængigt af hjulmontering (144 cm). Akselafstanden er øget med otte cm til 284. Det giver bagsædepassagererne 2,5 ekstra cm til knæene og øger bagagerummets volumen med fem liter, til 480.

Dermed bliver C-Klassen på nær en centimeter lige så lang som Audi A4 og syv cm længere end BMW 3-serie, lige så bred som BMW 3-serie og to cm smallere end Audi A4. Akselafstanden i C-Klassen er tre cm længere end i de to konkurrenter, hvorimod antallet af liter i bagagerummet er identisk i alle tre.

Stadig baghjulstræk

Baghjulstræk er stadig udgangspunktet i den nye C-Klasse. Den står på Mercedes' nye chassis, der skal være udgangspunktet for alle større Mercedes'er de kommende år. Med mulighed for firehjulstræk, hybrid og rene elektrisk drevne modeller.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

50 pct. af karrosseriet er af aluminium, og det medvirker kraftigt til et gennemsnitligt vægttab på 100 kilo i forhold til den nuværende C-Klasse.

Designet er tæt på S-Klassens. Og på den kraftigt faceliftede E-Klasses. Slankere og mere strømlinet end den nuværende. Teknisk vil den - i det omfang det ikke bliver standard - kunne udstyres med en stribe af de intelligente sikkerhedssystemer, der gør livet bag rattet af E- og S-Klasse behageligt og betryggende. For eksempel det system, der gør, at bilen i tæt bytrafik automatisk følger den forankørende og holder sig inden for vognbanelinjerne.

Stålfjedre er standard, men C-Klassen vil kunne udstyres med AirMatic, luftaffjedring.

Motorerne må forventes at blive opdateret, men med nye iblandt. Indtil videre findes oplysninger om en ny 1,6 liters diesel, der udleder mindre end 100 gram CO2 pr. kilometer, samt to styk hybrider, altså en elmotor, der supplerer forbrændingsmotoren. Her vil kunne fås både en dieselhybrid (C 300 BlueTec Hybrid) og en benzinhybrid (C 350).

6-trins manuel gearkasse er udgangspunktet, den 7-trins automatgearkasse 7G Tronic Plus kan fås som tilkøb og vil være standard i visse modeller, og så introduceres Mercedes' nye 9-trins automatgearkasse også i C-Klassen. I hvilke varianter den bliver en mulighed, ved vi endnu ikke.

AMG med 4-liters V8'er

I 2015 følger AMG-modellen, der skal byde Audi RS 4 Avant og BMW M3 og M4 trods. Samtidig må man - mange af os begræder det - i miljøets navn vinke farvel til AMG'ens vanvittigt muskuløse og hårdtpumpede V8-testosteronbombe på 6,2 liter og 457 hestekræfter. Og sige goddag til en 4-liters V8'er med dobbeltturbo.

Antallet af hestekræfter er endnu ikke kendt, men Mercedes og AMG lover, for den 4-dørs sedan, en acceleration fra 0 til 100 km/t på fire sekunder, altså et halvt sekund hurtigere end den nuværende. Og syv tiendedel hurtigere end Audi RS 4 Avant og tre tiendedel hurtigere end den kommende BMW M3 og M4.

I 2015 suppleres C-Klassen med både en coupé og en cabriolet.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her