Ny M3 og M4 - flere kræfter, færre kilo
M er navnet på BMW's motorsportsafdeling. Og M er verdens stærkeste bogstav, som BMW også siger. BMW M3 (billedet) har fire døre - som 2-dørs coupé er navnet M4. Motoren i begge er en 6-cylindret rækkemotor med 431 hestekræfter. 11 flere end i den gamle 4-liters V8'er
Lækker kabine - her er vi om bord i M3. 6-trins manuel gearkasse er standard, men den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse M-DCT, kendt fra M5 og M6, kan fås.
De to nye M'er fra BMW har ifølge det oplyste tabt sig ganske meget. M4 vejer under 1.600 kilo, 80 færre kilo end den udgående M3 coupé.

Ny M3 og M4 - flere kræfter, færre kilo

V8-motoren i BMW M3 erstattes i de nye M3 og M4 af en 6-cylindret rækkemotor. Antallet af hestekræfter øges fra 420 til 431, og sidst men ikke mindst: Vægten reduceres betydeligt.


BMW M3 er den 4-dørs sedan og BMW M4 den 2-dørs coupé. Og næste sommer kan vi glæde os over at have dem hos os. Og de nye M'er er udviklet helt i tråd med BMW's strategi og slogan, "Efficient Dynamics".

Motoren er mindre, men alligevel er antallet af hestekræfter øget, og samtidig er vægten reduceret. En effektiv og dynamisk cocktail.

Selv om designet er velkendt, er der således sket en del under metallet - cirka halvdelen af de to M'er består af nye dele sammenlignet med de mere civile udgaver af 3- og 4-serien.

Brugtmarked:
Brugt BMW M3
Brugt BMW M5
Brugt BMW M6

Den gamle M3'ers turboløse, 4-liters V8-motor med 420 hk erstattes af en 3-liters, 6-cylindret rækkemotor med dobbelt turbo og en ydelse på 431 hk. Turboer lægger ofte låg på antallet af omdrejninger, men M3's og M4's rækkesekser med det interne BMW-nummer S55 og et volumen på 2.979 kubikcentimeter snurrer gladeligt op til 7.600 o/min. V8'erens omdrejningsbegrænser sætter først ind ved 8.300 o/min. Momentet er øget fra V8'erens 400 Nm til 550 Nm i rækkesekseren.

Baghjulstræk er stadig løsenet, og den nye M får samme aktive differentialespærre og 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse M-DCT som M5 og M6. 6-trins manuel gearkasse er standard - dobbeltkoblingsgearkassen tilvalg.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Både M3 og M4 accelererer fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder, men med dobbeltkoblingsgearkassen skæres der to tiendedele af. Den gamle M3 Coupé er 4,8 sekunder om sprintet. Mercedes C 63 AMG med 6,2 liters V8-motor, 457 hk, 7-trins sportsautomatgear og baghjulstræk bruger 4,4 sekunder på distancen, Audi RS 4 Avant med 4,2 liters V8-motor, 450 hk, dobbeltkoblingsgearkasse og firehjulstræk bruger 4,7 sekunder.

M3 vejer 1.595 kilo, M4 1.572. Den udgående M3 Coupé vejer 1.655 kilo. RS 4 Avant er helt oppe på 1.870 kilo, Mercedes C 63 AMG vejer 1.730 kilo.

Det hydrauliske styretøj erstattes, ligesom i f.eks. Porsche 911, i de nye M3 og M4 af en elektromekanisk servo, og BMW's udviklingschef Albert Biermann har lovet, at »BMW har skabt den bedste elektromekaniske servo, der kan købes for penge«, ligesom han er citeret for at sige, at "ingen andre M-modeller er blevet udviklet så gennemgribende".

Vi glæder os - til juni 2014, når de nye M3 og M4 er klar hos forhandlerne.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her