Gammel Saab på gamle flasker er tilbage
Saab 9-3 årg. 2014. I mandags, to år efter konkursen, produceres der atter biler på fabrikken i Trollhättan nordøst for Göteborg. I første omgang skal lageret af benzinmotorer tømmes, og derefter overgår man til produktion af elbiler.
Saab vil producere cirka 2.000 styk af denne 9-3'er. Da Saab gik konkurs i december 2011, stod der 2.000 2-liters benzinmotorer på lageret, og det er det lager, man nu er gået i gang med at tømme. Derefter vil Saabs nye ejer, det japansk-kinesiske erhvervsimperium NEVS og den kinesiske millionby Qingdao, udelukkende satse på at producere elbiler.
Saab 9-3 årg. 2014. I mandags, to år efter konkursen, produceres der atter biler på fabrikken i Trollhättan nordøst for Göteborg. I første omgang skal lageret af benzinmotorer tømmes, og derefter overgår man til produktion af elbiler.

Gammel Saab på gamle flasker er tilbage

Genopstanden. Den første nye - eller rettere gamle - Saab 9-3 trillede i mandags af samlebåndet på fabrikken i Trollhättan.


Mandag 2. december 2013 lød det officielle startskud til det nye Saab - under kinesisk-japanske vinger. To år efter det, mange anså som afslutningen på et stykke svensk automobilhistorie, da Saab i december 2011 blev erklæret konkurs.

Den bil, der i mandags rullede af samlebåndet på fabrikken i Trollhättan i Sverige, under stor mediebevågenhed og svensk ministerbesøg, er en lettere ansigtsløftet Saab 9-3 med 2-liters Aero-turbomotor, der yder 220 hk. I bund og grund en Opel Vectra årgang 2002. Bilen fås kun i sedan-udgaven, og fabrikken vil producere i netop den version, indtil man har tømt lageret af de 2.000 General Motors-benzinmotorer, som man brændte inde med, da Saab drejede nøglen for to år siden.

Se også: Slut med Gallardo

Bag det nye Saab står det kinesisk-japanske erhvervskonsortium NEVS (National Electric Vehichle Sweden). NEVS købte i fjor resterne af Saab efter den hollandske sportsvognsproducent Spyker, som overtog Saab efter den hårde skilsmisse fra amerikanske General Motors. Grundlægger og hovedaktionær i NEVS er den svenskfødte erhvervsmand Kai Johan Jiang. Medejer er bystyret i den kinesiske by Qingdao med 100 mio. indbyggere. En by, der satser stort på elbiler.

Mange underleverandører kollapsede i 2011 i kølvandet på Saabs konkurs, men NEVS har ifølge det oplyste indgået aftaler med op til 400 underleverandører om at levere de dele, der skal til for at producere bilen.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Når lageret af benzinmotorer er tømt, bliver Saab 9-3 til en elbil. De 200 første har Qingdao allerede bestilt, og netop Kina ventes da også at blive den elektriske Saabs største marked. På lang sigt vil NEVS fokusere 100 pct. på elbiler, og NEVS oplyser, at man arbejder på en helt ny Saab 9-3.

Vil man have en af de genopstandne Saab 9-3 sedan Aero fra Trollhättan, kan den fra onsdag 10. december bestilles på saabcars.com. Den fås i farverne sort eller sølv, med manuelt eller automatgear, og man kan vælge mellem to typer alufælge. Prisen i Sverige er med manuelt gear 279.000 kr. (ca. 236.000 kr.). Plus 10.000 svenske kroner for automatgear. Dertil kommer naturligvis afgifter og moms, når den importeres til Danmark, og så passerer vi vel de 600.000 kr.

Se også: Volvo fornyer V70





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her