Den nye original fra Mini
Den nye og større Mini er solgt i mere end 2,5 mio. eksemplarer.
Vippekontakterne er bevaret, og nu sidder tændingen helt centralt på instrumentbordet.
Der blev spillet på alle de britiske tangenter med både Bulldog, Union Jack og Mr. Beans Mini på scenen.
Danske Anders Warming er chefdesigner hos Mini, og derfor manden bag den nye model.

Den nye original fra Mini

Den helt nye Mini ligner den gamle, men er teknisk fuldstændig ny. Dommen falder med afmålt begejstring. Flot, fascinerende, men også meget forudsigelig og lidt mere konventionel.


I en sky af røg og moderne businessaristokratisk selvfedme ruller de ind på scenen. Den elektroniske musik er øredøvende, lyset skifter farve i takt med basrytmen, og de tre biler spreder sig ud i en vifte. Og bum. Der bliver stille, og der står de. Den helt nye Mini i rød, blå og hvid. Union Jacks farver og med al moderselskabets, BMW, seneste tekniske lækkerier pakket under karossen.

Det er en stor dag for Mini, og den indbudte minister fra den britiske regering holder en tale om BMW's og Minis betydning for Storbritannien, og hvor vigtig deres investering på ni mia. kr. i den britiske motorindustri frem til 2014 er. Men bilen er endnu vigtigere. For det er den, der skal retfærdiggøre investeringen. Minis fremtid står og falder med den nye bil, der vil udgøre platformen for hele arsenalet af Mini-modeller baseret på hatchbackversionen. Hvis ikke den fungerer, vil hverken cabriolet, coupe, clubman eller roadster-versionerne fungere.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Mini Cooper
Søg brugt Mini One
Søg brugt Mini Clubman

Tirsdag d. 19 november ville Alec Issagonisis være fyldt 107 år. Det er OK, hvis du ikke ved, hvem han er. Men du kender hans største kreation. Den originale lille Mini fra 1959, der for alvor gjorde Storbritannien kørende, og som revolutionerede måden, man tænkte små biler på. Den var så unik og forud for sin tid, at den fortsatte i produktion helt frem til årtusindskiftet - med forbløffende få ændringer.

Alt imens tiltænkte afløsere kom og gik, og den britiske motorindustri faldt sammen og blev solgt til udlandet, kørte den lille Mini ufortrødent videre. Helt indtil 2001 hvor BMW, der på det tidspunkt ejede Mini-navnet, lancerede en ny Mini. Med et enkelt facelift har den nye Mini solgt i over 2,5 mio. eksemplarer på 12 år. Den var markant større end originalen, og så var den fra starten tænkt som et livstilsprodukt og ikke en folkeflytter. Den var funky og dyrere end sine klassekammerater med en premium-aura, man ikke rigtigt havde dyrket blandt små biler. Den ramte en ny niche, der siden har kastet biler som Alfa Romeo Mito, Fiat 500 og Opel Adam af sig - for at nævne et par stykker. Små livstilsbiler der leverer en overskudsfornemmelse af kvalitet og luksus, man normalt skulle op i den store mellemklasse for at finde.

Og selvom salget i Danmark og på verdensplan kun er steget for hvert år, der er gået, begyndte tiden at indhente den nye Mini, og en afløser blev meldt klar sidste år til præsentation i år. Og det er den, vi er taget til Minifabrikken i Oxford for at se.

Se også: En legende fylder rundt

Opskriften lyder simpel. 144 kg aluminium, 160 kg plastik, fem ltr. maling, 33 kg glas, 41 kg gummi, 690 kg stål, tre kg læder, en solid rulle med stof og utallige kopper the. Det hældes ind i den ene ende af fabrikken i Oxford, og syv timer senere triller en helt ny Mini ud på den anden. Men det er ikke så meget enkeltdelene som helheden, der er afgørende, og den nye Mini er som forventet.

Den er vokset lidt på alle leder og kanter. Den er blevet små 10 cm længere, mens knæpladsen på bagsædet er blevet hele 23 cm bedre. Men som livsstilsprodukt skal den især overbevise på de mindre kvantitative og mere kvalitative parametre. Og det gør den. Kabinematerialerne er blevet markant mere lækre, og hele den oplevede kvalitet er hævet et niveau  og matcher nu det, du finder i en BMW 3-serie. Om drivlinjerne også føles strammere og bedre, må vi desværre vente til februar med at teste. Præsentationen er statisk, så vi kommer ikke ud at køre i bilerne. Desværre, for de søsætter nogle solide forventninger. Motorprogrammet er nyt, og motorene er både kraftigere og mere nøjsomme end tidligere. Hjulene sidder stadigvæk i hjørnerne som på en gokart, og Mini lover, at køreoplevelsen er blevet endnu mere underholdende.

Men når man kigger den efter i sømmene, viser det sig, at den har lagt lidt af gadedrengsattituden fra sig. Speedometeret, der før sad i midten, er nu rykket op bag rattet. Som på en konventionel bil. Kontakten til el-ruderne er rykket fra midterkonsollen ud i dørgrebet. Som på en konventionel bil. Og den megen fokus på øget kabineplads og praktikalitet lugter også lidt af… rigtigt gættet: Konventionel bil. Og det er farligt, for det var netop det ukonventionelle, der gjorde Mini så unik og så populær.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Men bare roligt. Der er stadigvæk langt til en Golf eller Toyota Auris, og den nye tændingskontakt, der lyser inviterende i rækken af vippekontakter på centerkonsollen, er en påmindelse om, at Mini stadigvæk gør tingene på sin egen sære, men besnærende britiske facon.

Efter pressen har prøvesiddet og gennemfotograferet bilen, er størstedelen af pressekorpset trukket ud i forhallen. Til en kop afternoontea med agurkesandwiches og scones med både flødeskum og marmelade. Tyske BMW har i den grad forstået at svøbe bilen i britiskhed, så både klokker og fløjter lyder i det kulturelle sanseapparat. Ladt lidt alene med bilen sniger en tanke sig på. Hvad nu hvis BMW havde taget os ved næsen. Hvad nu hvis de havde genfortolket Mini-formatet lige så grundlæggende som tilbage i 2001? Dengang leverede de bilen til opsvinget og højkonjukturen. Luksus i lommeformat. Men hvad om de havde leveret bilen til et Europa i knæ? Hvad hvis de havde gjort den mindre, simplere og mere på linje med originalen? En slags asketisk bil der passede bedre til tiden og de mere og mere trafikfyldte byer. Det ville have været modigt, men givetvis både mere risikofyldt og helt afgjort mindre profitabelt - målt på den enkelte bil.

Så at den nye Mini er endt, som den er, kunne givetvis ikke have været anderledes. Og den skal nok tjene de små ni milliarder kr. hjem til BMW igen. Men hvis det var et nyt ikon. En ny bil der definerer sin samtid, som forgængerne gjorde, man ville have lavet, så skulle de være gået downsizingens vej. Den nye Mini er født under sloganet The New Mini - The New Original. Det ville have passet på den alternative Mini-version. Bilen vi har fået burde i stedet sælges med ordene The New Mini - Better, Bigger and Bulkier.

Interview: Mød danskeren bag bilen
Danske Anders Warming er chefdesigner hos Mini, og derfor manden bag den nye Mini. Vi mødte ham i minutterne op til præsentationen, til en snak om bilen og visionen bag.

Han virker spændt, men fattet. Det er flere års arbejde, han skal ind at præsentere på scenen om et kvarters tid. Alligevel har han tid og fokus til at fortælle om visionen bag den nye Mini. Hans vision og BMWs.

»Jeg mener, en ny Mini skal være 50 pct. innovation og 50 pct. narrativ,« siger han stående foran en model af originalen fra 1959. Han forklarer, at den teknologisk skal være et kvantespring, men at man ikke må ødelægge fortællingen om Mini. Den skal være instinktivt genkendelig som en Mini, men samtidigt skal folk opleve, at det er en hel ny bil.

Se også: Bilen der både er gal og genial

Det har taget små fem år at udvikle bilen, og for to år siden var designet klar. Men den største udfordring lå i at få bilen klar til produktion.

»Det svarer lidt til at stå på Bakken, og hamre de der kaniner ned i hullerne med en stor hammer. Hver gang man slår en ned, dukker der en ny op i et andet hul. Hver gang man ændrer en enkelt detalje, så starter man en kædereaktion af andre detaljer, der påvirkes. Som man så skal tage stilling til,« forklarer han.
Han opfatter det egentligt ikke som en begrænsning, at skulle designe en bil, der helst skal ligne sig selv. Men samtidig være helt ny.

»Som praktikant tilbage i starten af 90'erne fik jeg til opgave at designe min drømmebil af min chef. Uden at tænke på omkostninger eller noget. Jeg bad om nogle præmisser, men fik at vide, at jeg kunne tænke helt frit. Det var virkeligt svært. Det er naturligvis en kæmpe og spændende udfordring, at arbejde med så emotionelt et brand som Mini, men ikke sværere end opgaven med drømmebilen,« svarer han.

Hvad han ellers har på Mini-tapetet for den nærmeste fremtid, kan han ikke afsløre. Men at der kommer en Clubman og en Cabriolet på basis af den nye hatchback, er der ingen tvivl om. Roadster og Coupe er der endnu ikke truffet nogle officielle beslutninger om.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her