De udsatte bløde trafikanter
Havarikommissionen for vejtrafikulykker har analyseret 27 ulykker med fodgængere involveret. I ni af ulykkerne var fodgængerne børn, og i fire af tilfældene var børnene så små, at de slet ikke burde færdes på egen hånd i trafikken. Foto: Christoffer Askman
Over halvdelen af de analyserede ulykker skete i mørke og halvdelen af dem i weekenden. Hver anden bilist og hver anden fodgænger var samtidig påvirket af alkohol. Foto: Christoffer Askman
Fem af de analyserede ulykker skete i forbindelse med bakning. Og ulykkerne skete, fordi føreren af bilen ikke orienterede sig godt nok. Foto: Christoffer Askman

De udsatte bløde trafikanter

21 pct. af alle trafikdræbte i EU er fodgængere. Det antal skal bringes ned.


Seneste dødsulykke, hvor en fodgænger blev ramt af en bil, skete søndag 8. december om morgenen i Nykøbing Falster. Her døde en 37-årig mand kort efter af sine kvæstelser.

Endnu et ubarmhjertigt bevis på, at fodgængere er udsatte trafikanter, og at fodgængeres møde med stort set alle mulige andre trafikanter ofte har alvorlige konsekvenser.

Se også:

Her er vinderne af Årets Bedste Biler 2013

Nissan og BMW skuffer i crashtest

Inden vi maler en vis person på væggen, skal vi dog glæde os over, at statistikkerne siden 2008 har udviklet sig særdeles positivt - i 2008 blev i alt 406 dræbt i trafikken, i 2012 var tallet faldet til 167. Og ifølge Rådet for Sikker Trafiks hjemmeside, der løbende opdateres, er antallet af trafikdræbte pr. 19. december opgjort til 164 i år.

Men det ændrer ikke ved, at ulykker stadig skal forebygges, så antallet i det mindste kan holdes på det fine niveau. Og det ændrer heller ikke ved, at 21 pct. af samtlige trafikdræbte i EU-landene ifølge seneste opgørelse fra EU-kommissionen er fodgængere.

Haverikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) har gennemanalyseret 27 ulykker med fodgængere for at få klarhed over, hvorfor de ulykker sker, og hvordan man forebygger. Og det er interessant og i nogle tilfælde skræmmende læsning.

For små til trafikken

I ni af de 27 analyserede ulykker var fodgængerne børn under 15 år, og i fire af disse var børnene så små, at de slet ikke burde færdes i trafikken. Hér har vi en klar opgave for de forældre, der for tidligt slipper deres børn fri i trafikken.

I ulykker med de lidt større børn var de ofte optagede af leg eller snak med kammerater, så de pludselig løb ud på vejen.

Bilisternes skyld i ulykkerne med børnene kan ofte koges ned til, at de ikke havde orienteret sig tilstrækkeligt, og at de fejltolkede børnenes adfærd.

Farligt at krydse vejen

Ulykkerne har HVU inddelt i en række typiske situationer, og flere af ulykkerne optræder i mere end en ulykkestype. 16 af de 27 analyserede ulykker skete i forbindelse med, at fodgængerne krydsede en vej, 10 skete i mørke, ni af ulykkerne var med børn involveret, seks skete på fortovet, og fem i forbindelse med en bils bakning.

Mørkeulykkerne skete i over halvdelen af tilfældene i weekenden, halvdelen af såvel bilister som fodgængere var mellem 18 og 25 år, og desuden var halvdelen af fodgængerne påvirkede.

I de seks ulykker på fortovet havde fodgængerne ingen skyld, da ulykkerne typisk skete ved, at bilisten mistede kontrollen over sin bil. Halvdelen af bilisterne i denne type ulykker var unge og karakteriseret som "risikovillige".

Følg med i nyheder og tests på facebook

De fem ulykker med bakkende bilister skete, fordi bilisterne ikke orienterede sig godt nok. Et hurtigt kig i bakspejlet og måske i sidespejlet var ikke tilstrækkeligt, og sammenholdt med at mange nye biler har et mindre glasareal, som føreren kan orientere sig ud af, er det vanskeligere for føreren at orientere sig.



Seks anbefalinger

Efter de dybdegående analyser af fodgængerulykker giver Havarikommissionen for Vejtrafikulykker seks anbefalinger, der kan nedbringe antallet af ulykker med fodgængere.

1. Det skal gøres sikrere at krydse vejene. Ved at veje og fortov indrettes, så fodgængere ledes hen til de steder, hvor det er sikrest at krydse vejen. Hér skal bilisterne sænke hastigheden og standse for fodgængerne. Flere zoner med max-hastigheder på 30 og 40 km/t.

2. Bilerne bør udstyres med automatisk nødbremsesystem, nattesynsassistent og en udvendig airbag, der afbøder fodgængerens møde med bilens motorhjelm, forrude og a-stolper.

3. Små børn skal altid være under opsyn, og de større skal lære at færdes sikkert sammen med kammeraterne. Opnås bl.a. ved en øget kommunikationsindsats.

4. Det skal gøres mere sikkert for fodgængere at færdes i nattelivet bl.a. ved at iværksætte flere informationskampagner og flere politikontroller,

5. Hastighedsovertrædelser og kørsel over for rødt skal forebygges gennem øget politikontrol og hastighedsbegrænsere for unge og for dømte fartovertrædere.

6. Bilisterne skal lære at bakke sikkert. Opnås ved øget oplysning og ved at bilerne udstyres med baksensorer eller nødbremsesystem.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her