Chevrolet forlader Europa
Chevrolet Spark - i 2011 Danmarks mest solgte bil. Men fra udgangen af 2015 er det slut med de billigste Chevrolet-modeller i Europa.
Vink farvel til Aveo - fra udgangen af 2015 er det slut.
Chevrolet Cruze deler nogen teknik med Opel Astra, men bilerne, som General Motors overtog fra sydkoreanske Daewoo, konkurrerer for meget med Opel, og i den kamp taber Chevrolet. Hvilket man som bilkøber ikke skal være ked af.
Den højbenede SUV Orlando er den fjerde af Chevrolets modeller, som bliver ofret i Europa til fordel for Opel.

Chevrolet forlader Europa

Exit. Om to år er det slut med Spark, Aveo, Cruze og Orlando. De billigste Chevrolet-modeller, tidligere Daewoo, trækkes ud af Europa.


Amerikanske General Motors ofrer Chevrolets billigste modeller i Europa for at styrke Opel. Det er konklusionen, efter GM meddelte, at man på grund af den vanskelige økonomiske situation trækker Chevrolet Spark, Aveo, Cruze og Orlando fra Europa. Med effekt fra udgangen af 2015.

Dermed er det amerikansk-sydkoreanske bilmærke, tidligere Daewoo, snart fortid på vore breddegrader. Sydkorea, hvor de fleste Chevrolet til det europæiske marked stadig produceres, det sydøstlige Asien og Rusland bliver mærkets fremtidige indsatsområder.

Opel vinder

Opel/Vauxhall er således vinderen i General Motors kamp for succes i Europa. Ifølge nyhedsbureauer som Reuters og Bloomberg tabte GM i Europa 214 mio. dollar (1,17 mia. kroner) i tredje kvartal 2013. Opel/Vauxhall (Vauxhall er navnet på Opel i bl.a. Storbritannien) stod med 249.000 solgte biler for 64 pct. af det europæiske salg, mens de 138.000 Chevrolet tegnede sig for 35,6 pct. af salget.

Samlet set er Opels/Vauxhalls markedsandel i Europa på seks pct., Chevrolets på cirka en pct.

Modellerne fra Chevrolet og Opel/Vauxhall konkurrerer direkte med hinanden, og med skridtet vil man undgå, at mærkerne internt går på rov hos hinandens kunder. I mange tilfælde er mærkerne tilmed repræsenteret i samme salgslokaler.

GM lader i pressemeddelelsen forstå, at man med beslutningen vil "reducere kompleksiteten med at være til stede med såvel Opel som Chevrolet i Europa, idet varemærkerne ikke er så klart definerede".

GM's topchef Dan Akerson siger, at GM i Europa vil fokusere benhårdt på Opel/Vauxhall og Cadillac. Ligesom sportsvognen Chevrolet Corvette også fortsat vil blive solgt i Europa.

Ingen grund til bekymring

Chevrolet-ejere behøver ifølge GM ikke bekymre sig over mærkets exit.

"Vi vil naturligvis fortsat yde garanti, ligesom værksteder og reservedele vil være tilgængelige, også for dem der køber en Chevrolet frem til udgangen af 2015," forsikrer Thomas Sedran, chef for Chevrolet Europe.

Chevrolet importeres til Danmark af den privatejede Interdan-koncern, og marketing- og pressechef Dorthe Elimar Arvin supplerer:

"Der vil også efter 2015 være et forhandler-service-netværk, der kan opretholde de forpligtelser vedrørende garanti, reservedele og service, som Chevrolet-kunder forventer og har krav på."

I afgiftsbefængte Danmark er Chevrolet markant stærkere end generelt i resten af Europa - hvor Chevrolets europæiske markedsandel som nævnt blot er på ca. en pct. og Opels på seks pct., har Chevrolet i Danmarks solgt 4.601 biler i årets første 11 måneder, mens Opel solgte 5.963.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her