Benzinmotorer forurener 1.000 gange mere end tidligere
Benzinbiler med effektive indsprøjtningsmotorer udleder op til 1.000 gange flere skadelige partikler end gamle benzinmotorer. Og op til 10 gange flere end nutidens dieselmotorer.
Benzinbiler med effektive indsprøjtningsmotorer udleder op til 1.000 gange flere skadelige partikler end gamle benzinmotorer. Og op til 10 gange flere end nutidens dieselmotorer.
GDI-motorerne er synderen. Men de skadelige partikler kan fjernes med et snuptag, uden det går ud over ydelse og forbrug. Løsningen er at montere et partikelfilter til nogle få hundrede kroner. Problemet er bare, at ingen bilproducenter udstyrer deres benzinmotorer med sådan et filter.

Benzinmotorer forurener 1.000 gange mere end tidligere

I jagten på at reducere CO2-udledning stiger antallet af skadelige partikler. Et filter til få hundrede kroner kan dog løse problemet. Men da et filter ikke er et krav, lurepasser bilproducenterne.


Hensynet til miljøet vejer tungt, og kampen mod transportsektorens, herunder bilernes, CO2-udledning er massiv. Og velbegrundet. Men den voldsomme fokus på CO2 har nærmest fjernet opmærksomheden fra andre skadelige stoffer.

For nye, højeffektive benzinmotorer med direkte indsprøjtning (GDI) udleder nemlig - og hold nu fast - op til 1.000 gange flere skadelige partikler end gamle benzinmotorer. Og op til 10 gange så mange skadelige partikler som de moderne dieselmotorer. Det viser en undersøgelse fra den anerkendte tyske inspektionsvirksomhed TÜV Nord (Technischen Überwachungsverein).

De små partikler fra benzinmotorerne opstår netop på grund af indsprøjtningsteknikken. Man øger trykket for at få mest muligt ud af dråberne, men højere tryk skaber flere partikler, og de små partikler trænger ind i menneskets luftveje og blodbaner og kan være skyld i utallige sygdomme, bl.a. cancer.

Det anslås af bl.a. EU, at luftforureningen i EU-landene - og her taler vi naturligvis ikke om forurening fra bilerne alene - hvert år resulterer i 406.000 dødsfald, er skyld i flere end 100 mio. tabte arbejdsdage årligt og belaster EU's økonomi med et sted mellem 330 og 940 mio. euro (2,46-7,02 mia. kroner) om året.

Koster kun få hundredlapper

Problemet med de skadelige partikler kan dog løses ved at montere et filter. Ifølge TÜV Nord koster sådan et partikelfilter blot 40 euro (knap 300 kroner), og det har efter det oplyste ingen negativ effekt på benzinbilens ydelse og forbrug.

Problemet er bare, at der i dag ikke eksisterer et krav om at montere et partikelfilter. Så trods den beskedne udgift har alle bilproducenter valgt ikke at montere det.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Som chefen for Transport & Environments (T&E) Clean Vehichles-kontor, Greg Archer, udtrykker det, så »forværrer bilproducenternes modvilje forureningen i byerne«.

Transport & Environment er en interesseorganisation med base i Bruxelles, og den arbejder primært med at skubbe EU i en mere miljøvenlig retning. T&E består af adskillige europæiske interesseorganisationer med fokus på miljø - de danske repræsentanter i T&E er Det Økologiske Råd og NOAH.

CO2-krav udsat

Og for lige at vende tilbage til CO2'en: EU har givet bilproducenterne et år mere til at nedsætte vognparkens gennemsnitlige CO2-udledning til 95 gram pr. kilometer. Grænsen på 95 gram CO2/kilometer skulle træde i kraft i 2020, men nu venter vi altså til 2021.

Forklaringen er pres fra Tyskland. Tyske bilproducenter, i særdeleshed BMW, har med held fået kansler Angela Merkel til at gennemtrumfe udsættelsen i EU, og samtidig er der givet ekstra bonus til producenter, der fremstiller elbiler. Tidligere fik producenterne et såkaldt »CO2-fradrag« på 2,5 gram/kilometer for at fremstille elbiler, men det er nu hævet til 7,5 gram/kilometer. For BMW betyder det, simpelt forklaret, at de nemmere vil kunne fortsætte produktionen af højtydende og relativt tørstige køremaskiner med et »M« i navnet, når de samtidig har en elbil som f.eks. i3 på programmet.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her