Nissan Qashqai er blevet fornyet
Den nye Qashqai har lånt stilelementer fra dyrere konkurrenter. Det standardmonterede LED-lys fortil bruger kun halvt så meget energi som Xenonlamper.
Med sit lavere, længere og bredere karrosseri fremtræder den nye Qashqai betydeligt mere dynamisk og mindre SUV-agtig end forgængeren.
Fortil i kabinen fremtræder den nye Qashqai næsten som en premiumsbil. Den højtplacerede gearstang letter hurtigt gearskifte.
Interiørkvaliteten og bagsædepladsen er forbedret voldsomt.
Bagagerummet kan indrettes på mange måder. Bl.a. med adskilt rum til smudsige genstande.

Nissan Qashqai er blevet fornyet

Flot og sikker ny crossover fra Nissan. Priser fra 240.000 kr.


Nissans Qashqai-model, der i spritny udgave  kommer til Danmark i starten af 2014, er endnu et bevis på, at kopivarer har svært ved at matche originalen.
Nissan kom først  med den såkaldte cross-over biltype i kompaktklassen, da den japanske producent i 2007 »krydsede« en almindelig personbil med en såkaldt SUV. Resultatet i form af Qashqai blev en stormende succes på næsten alle markeder. Ikke mindst det danske, hvor modellens markedsandel er den næsthøjeste i Europa kun overgået af Albanien.

Siden introduktionen er der solgt to millioner Qashqai, og dermed er modellen suverænt den vigtigste model for Nissan i Europa.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Nissan Qashqai
Søg brugt Nissan Qashqai +2

Nu kommer så efterfølgeren, som vi stiftede bekendtskab med forleden under verdenspræsentationen i London, og selv om vi ikke kom ud at køre i den velskabte nyhed, tegner det til endnu en omgang massiv succes på de europæiske markeder, hvor cross-over-biler nyder stadig større popularitet.
Især, da det er lykkedes importøren at holde prisen på noget nær samme rimelige niveau, som tilfældet var med forgængeren. Startpris 240.000 kr.

»Vi anser det for at være et uændret prisniveau justeret for merudstyr,« lyder meldingen fra den danske importør.

Sammenlignet med forgængeren fremtræder nyheden som en væsentlig mere sportslig bil. To cm bredere, fem cm længere og halvanden centimeter lavere.
Dertil et betydeligt mere aerodynamisk design, der ikke kun er spil for galleriet. Bilens luftmodstand er mindsket markant, så den mest brændstoføkonomiske variant, 1.5 dCi diesel, nu nøjes med et CO2-udslip på 99 g/km svarende til 26,3 km/l.

Især tre forhold reducerer forbruget: En fuldt afdækket undervogn, lavere frihøjde og selvtænkende kølerafdækning, der ved hastigheder over 30 km/t kun åbner i det omfang, motoren har brug for køling.

Se også: I Nissans hysterisk hidsige hjørne

Også 40 kg reduceret vægt bl.a. muliggjort af mere højstyrkestål trækker i den rigtige retning. Det samme gør LED-forlygter i stedet for Xenon-lys. LED-lys har desuden den fordel, at farvestrålespektret minder mere om dagslys, og derfor opfattes behageligere af det menneskelige øje.

Nissan gør et stort nummer ud af sin sikkerhedspakke kaldet Safetyshield. Den omfatter automatisk op- og nedblænding. Et kamera i forruden aflæser vejskiltene og videresender til et display i instrumenthuset.

Parkeringsassistenten placerer bilen efter ønske på langs eller på tværs af vejen, og et avanceret multimedieanlæg har kontakt til telefon, internet, redningstjeneste, radio og diverse nyttige apps-objekter.

Dertil frontradar, der først advarer og senere automatisk klapper bremserne i, hvis kollision er uundgåelig.

Et andet system bipper, hvis førerens kørestil tyder på døsighed, og alarmen lyder atter, hvis bilen truer med at forlade sin kørebane, eller hvis der er en bil i spejlenes døde vinkel.

Se også: Naive Nissan

Ydermere leverer systemet genkendelse og advarsel for bevægende objekter, der er i eller  truer med at komme ind i kørselsretningen. Kameraer leverer udsigt hele vejen rundt om bilen, så man i teorien kan køre bilen med forruden tildækket.

Hvor meget af dette, der bliver standard, vides endnu ikke. En tekniker forklarede, at udstyret ville ingå i diverse pakker, hvorfor det bliver op til de enkelte landes importører at bestemme basisniveauet.

Folkeviddet har tidligere udstyret cross-over-bilen med tilnavnet »Crash-Kaj«. Nu kan de vittige hoveder ændre kælenavnet til Nul-Crash-Kaj. I hvert fald hvis hele sikkerhedspakken er monteret.

Indvendigt er der sket et lige så stort løft i finish og kvalitet som udendørs. Nye lækre organisk virkende materialer minder fortil om langt dyrere biler. Bagtil er der fortsat en del af den hårde gammeldags plast. Til gengæld er knæ- og skulderplads langt bedre end i forgængeren.

Sænket frihøjde, har gjort det muligt at forbedre hovedhøjden, selv om modellen er lavere end forgængeren. Også bagagerummet er vokset og udstyret med en række smarte finesser, der øger variabiliteten.

Bilen kommer med to diesel- og to benzinmotorer. Alle med turbo og automatisk start/stop. Firehjulstræk muligt i topudgaverne koblet til en sekstrins gearkasse eller automatik. Den forlængede Qashqai med syv sæder udgår.  Der bliver tre udstyrsniveauer.

Følg med i nyheder og tests på facebook



Fakta

Motorer og forbrug
1,2 DIG-T benzin 115 hk - 17,9 km/l
1,6 DIG-T benzin 150 hk - 17,9 km/l
1,5 dCi diesel 110 hk - 26,3 km/l
1,6 dCi diesel. 130 hk - 20,4 km/l




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her