Kvalitetsproblemer hos VW
VW Tiguan, produceret 2008-2011, kan have en sikringsfejl. I Danmark drejer det sig om 2.194 biler, der alle bliver kaldt til kontrol.
VW har problemer med de 7-trins DSG-gearkasser. Den syntetiske olie skal udskiftes med mineralsk olie. I Danmark er 9.000 biler berørt af den potentielle fejl. På globalt plan er der tale om 1,6 mio. biler.

Kvalitetsproblemer hos VW

Over 2,6 mio. VW skal til service på grund problemer. Mest omfattende bliver indkaldelsen af biler med 7-trins DSG-gearkasse - her taler vi om 1,6 mio. styk.


VW bryster sig af at være et kvalitetsprodukt. Derfor må det gøre ekstra ondt, når Volkswagen-koncernen inden for få dage må erkende tre forskellige fejl og meddele, at man derfor må indkalde over 2,6 mio. styk VW til service.

Også Toyota, der har markedsført sig med sloganet »112 pct. i orden«, har været igennem flere indkaldelser til ekstra service, men om ikke andet må VW- og Toyota-ejere glæde sig over, at producenterne vil tage problemerne alvorligt og udbedre fejlene uden beregning.

Se også: Farligt kørelys på vejene

Mest bemærkelsesværdig er VW's indkaldelse af 1,6 mio. biler med den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Derudover har VW måttet indkalde 800.000 Tiguan-ejere til tjek for en sikringsfejl og 239.000 Amarok-ejere til tjek for en defekt brændstofslange.

I Danmark gælder servicekontrollen vedrørende DSG-gearkasserne 9.000 styk VW - Polo, Golf, Scirocco, Touran, Tiguan, Caddy og CC - produceret fra 2008 og frem. Hvad angår Tiguan og Amarok, taler vi i Danmark om henholdsvis 2.194 og 315 styk.

DSG-fejlen kan opstå i den lille version af dobbeltkoblingsgearkassen, kaldet DQ200, der kan klare et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm. Den syntestiske gearkasseolie skal udskiftes til en mineralsk. Hvis fejlen viser sig, kobler gearkassen ud, og bilen kører i friløb. Ifølge VW opstår problemet typisk, hvis temperaturen og luftfugtigheden er høj, og hvis bilen samtidig kører i tæt trafik med megen køkørsel.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Medlemmer af forbrugerorganisationen FDM (Forenede Danske Motorejere) har oplevet problemer med DSG-gearkasserne - nogle har i følge FDM fået foretaget reparation under garanti eller pr. kulance, hvorimod andre har været nødsaget til at betale anseelige beløb for reparationerne.

Udskiftningen af DSG7-gearkassernes syntetiske olie vil ske i løbet af 2014. Også berørte ejere, som har fravalgt autoriserede VW-værksteder eller VW's servicepartnere får udskiftet olien uden beregning.

Også Skoda og Seat vil udskifte olien i de gearkasser, der er berørt. Audi, der kun har godt 100 biler (A1 og A3), udskifter ligeledes olien i de gearkasser, hvor problemet kan opstå.

Se også: Snart skal bilen bremse selv





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her