Farligt kørelys på vejene

Farligt kørelys på vejene

Mørket er over os, og det betyder masser af spøgelsesbaglygter i trafikken. Nye bilers standardkørelys tænder nemlig lys foran, og det kan være hamrende farligt at køre med mørklagt bagparti.


55 km nåede hun at køre en mørk novemberaften, før hun blev opmærksom på det. På landevej, motorvej og igennem den københavnske vestegn. 55 kilometer havde hun kørt, før en medbilist gjorde hende opmærksom på, at hendes baglygter var slukkede på den bil, hun havde lånt på sit arbejde.

»Jeg blev faktisk skidesur. Det kan ikke være rigtigt, at det skal være en gættekonkurrence, om lyset er tændt på bilen eller ej. Jeg mener faktisk, reglen er grotesk,« siger Kirsten Hjortkær Petersen, da hun skal beskrive sin reaktion på de slukkede baglygter og den EU-regel, der ligger til grund for.

Se også: Her er de bedste vinterdæk

For man behøver ikke være trafiksikkerhedsekspert i flourucerende vest for at kunne konkludere, at det er hamrende farligt at køre rundt med slukkede baglygter i mørke. Og fordi kørelyset lyser vejen op forude, så bliver bilisten ikke gjort opmærksom på, at bagpartiet er mørklagt. Til forskel fra før 2011, da forlygter og baglygter fulgtes ad på nye biler.

EU logik for dummies

De mente det ellers så godt i EU, da de i 2011 besluttede at lave et fælles europæisk regelsæt for kørelys. Reglerne blev, at biler i alle medlemslande skulle køre med lyset tændt hele tiden. Så langt, så godt. Formålet var, at hæve trafiksikkerheden, da lys gør biler lettere at se. Men med miljøsamvittigheden som medpassager i alt, hvad de gør, så skal moderne politikerne samtidigt tage vare på deres initiativers miljøbelastning, og da lygter bruger strøm og dermed energi, blev forslaget kigget igennem for mulige miljøbesparelser. Kompromisset blev, at  der kun skal være lys foran og ikke bagpå. Så sparede bilerne den energi, der skal til at holde baglygterne oplyste, når de kørte rundt i Italien en solbeskinnet sommerdag.
Men der er langt fra sydens sol til det danske efterår.

»Der er mange bilister, som glemmer at tænde baglygterne i skumringen, mørke eller regnvejr, og det er et problem, da bagvedkørende biler dermed kan have svært ved at se dem. Udfordringen med de glemte baglygter er særligt stor blandt de danske bilejere, da man i Danmark har været vant til automatisk kørelys både fortil og bag. Ejere af nye biler skal altså foretage en vaneændring, så det bliver en naturlig del af dét at køre bil, at man ændrer lys efter behov,« siger bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen, om lygteproblematikken.

Løsningen
Overordnet set kan det være svært at se, hvordan slukkede baglygter gavner miljøet. Særligt fordi mange nye biler i 2013 har LED-lygteteknologi, der i forhold til almindelige lygter med glødepære kun bruger en brøkdel i strøm. Og selv uden LED-lys er baglygterne ikke de store energiforbrugere i forhold til varmeapparater, cd-afspillere og mobiltelefoner, der ligger til opladning i bilens 12V stik.

Se også: Årets Bedste Biler 2013

Men tilbage til lygterne. For det kan faktisk lade sig gøre at få lys i de mørklagte lygter. Også selvom bilen blot kører med kørelys. En rundringning til en række danske bilimportører viser, at de er opmærksomme på problematikken og står klar med forskellige løsninger (se skema). For det kan i de fleste tilfælde for omkring 1.000 kr. lade sig gøre at få sin nye bils lygter omprogrammeret, så også baglygterne tænder, hver gang bilen starter. Ford er i den sammenhæng det bilmærke, der går længst ved simpelthen at opfordre nybagte Fordkøbere at få foretaget indgrebet,inden de henter bilen.
Som det fremgår af skemaet, varierer de forskellige bilmærkers tilbud og løsninger. Hos mange mærker forsvinder problemet dog helt, hvis man vælger en bare mellem-udstyret modelvariant med automatisk kørelys. Så drejer man bare lyskontakten permanent over på auto, og så tænder bilen selv baglygterne, når mørket falder på.

Alternativt kan man vælge at ændre sin vane, så man altid husker at tænde lyset, når man starter bilen, og slukker igen når man forlader den.
Men lige meget hvad, så orienter dig altid om kørelyset og muligheder for omprogrammering, når du køber ny bil.

Er der lys i lygten?

  Tænder baglygter ved kørelys? Kan man få kørelyset omprogrammeret?
Hvad koster en omprogrammering? Hvad er alternativet?
Fiat Nej Nej - Har nærlys over tænding, så drej kontakten på nærlys permanent
Peugeot Nej Ja Individuel pris hos forhandlerne Tænd og sluk selv nærlys hver gang, eller vælg model med auto-lys
Opel Nej Nej - Tænd og sluk selv nærlys hver gang, eller vælg model med auto-lys
Volkswagen Nej Nej - Tænd og sluk selv nærlys hver gang, eller vælg model med auto-lys
Alfa Romeo Nej Nej - Har nærlys over tænding, så drej kontakten på nærlys permanent
Ford Nej Ja ca. 400 kr. Tænd og sluk selv nærlys hver gang, eller vælg model med auto-lys
Toyota Nej Ja ca 1.400 kr. Tænd og sluk selv nærlys hver gang, eller vælg model med auto-lys
Mercedes Ja - tilvalg i menu i bilen Ikke nødvendigt - -
Kia Nej Ja 995 kr. Tænd og sluk selv nærlys hver gang, eller vælg model med auto-lys




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Opret en gratis annonce.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her