Derfor fravælger danskerne elbilen

Derfor fravælger danskerne elbilen

Danmark burde være et indlysende sted for elbiler, men virkeligheden er en helt anden.


En svensk rapport fra organisationen »Grønne Bilister« forklarer, hvorfor der i Danmark i modsætning til i andre skandinaviske lande (især Norge) næsten ikke sælges elbiler til private.

Forklaringen skal findes i skattemæssige forhold, for selv om elbiler ikke er belagt med registreringsafgift i Danmark, er den elektricitet, de ruller på hårdere beskattet end i noget andet EU-land. Dansk el koster ca. 2,20 kr. pr. kilowattime. El, der udelukkende anvendes til industribrug f.eks. fra en ladeboks, kan dog få et prissnedslag på en kr. pr. kilowatttime. Men operatøren skal jo også tjene penge, så det rækker lagtfra, mener rapportens forfattere.

Se også:  Snart skal bilen bremse selv

Dertil kommer, at der herhjemme er fuld moms på elbiler i modsætning til f.eks. Norge, hvor de er 100 % skattefrie. Da elbiler er dyrere at fremstille, betyder det, at bilerne vanskeligt kan konkurrere med andre biltyper.

Især traditionelle mikrobiler er hårde modstandere, fordi de får store fradrag i registreringsafgiften. 4.000 kr. for hver kilometer de kører over 16 km/l.

Men også de større danske byers store indsats for cyklisterne spiller ind. Andelen af beboere uden bil er højere i danske storbyer end i norske og svenske. Rigtig mange byfolk klarer den daglige transport med cykel eller tog. De har sjældent adgang til garager og må parkere på gaden uden egen adgang til en stikkontakt.

Reelt har myndighederne i København forringet vilkårene for el-bilisterne. De kan ikke længere parkere gratis på gaden, og mange, der anskaffede en elbil i forhåbning om, at de kunne slippe gratis gennem den nu droppede betalingsring, har ikke længere det samme incitatment til at beholde deres elbiler.

Manglende politisk vilje
Brugte elbiler er vanskelige at sælge i Danmark. De fleste ryger via mellemhandlere til Norge, når den første ejer skiller sig af med dem. Og værditabet er stort.

Statslige myndigheder kunne forventes at gå forrest i købet af elbiler, men almindelige biler er også afgiftsfrie for disse købere. Merprisen for at købe elektrisk er derfor voldsom, og budgetterne skal jo holdes, hedder det i den svenske rapport.

Se også: Elbilen, der ikke ser mærkelig ud

Samfattende konkluderer forfatterne, at den politiske vilje til at fremme elbilssalget er meget lille i Danmark, selv om København er udnævnt til »Europas miljøhovedstad 2014«.

Teoretisk set skulle landet ellers være oplagt for elbiler. 40 pct. af vores strøm kommer fra vindkraft, og de i nordisk sammenhæng meget små afstande og mange tætbebyggede områder passer perfekt til elbilisme.

Man kan selvfølge vende sagen på hovedet og konstatere, at der skal enorme subsidier til, før elbilerne nærmer sig konkurrencedygtighed selv i et land som Danmark.

Følg med i nyheder og tests på facebook



Modelfordeling af de ca. 1.500 elbiler i Danmark 2013

541 »trillinger« Citroën C-Zero, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn.
265 Renault Fluence EV
221 Renault Kangoo
85 Nissan Leaf
48 Tesla S
Mellem 30 og 40 Mini-El
Resten er andre mærker som Buddy, Think m.v.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her