Meget mere Picasso
Citroën Grand C4 Picasso er den 7-sædede C4 Picasso. Et stykke velkørende fransk brugskunst, som mange familier vil finde sig godt til rette i.
Selv om Grand C4 Picasso ligner den 5-personers C4 Picasso, har den sine egne særpræg, blandt andet de markante baglygter.
Citroën Grand C4 Picasso er den 7-sædede C4 Picasso. Et stykke velkørende fransk brugskunst, som mange familier vil finde sig godt til rette i.
Citroën Grand C4 Picasso er den 7-sædede C4 Picasso. Et stykke velkørende fransk brugskunst, som mange familier vil finde sig godt til rette i.
Citroën Grand C4 Picasso er den 7-sædede C4 Picasso. Et stykke velkørende fransk brugskunst, som mange familier vil finde sig godt til rette i.
Elegante linjer og samtidig en familiebil, der er vældig godt udhulet. Den markante tagbøjle går fra foden af A-stolpen/motorhjelmen og helt ned til baglygten.
Ingen fransk bil uden lidt særheder. Alle informationer, som føreren har brug for, er samlet i midterkonsollens display. Så f.eks. hastigheden skal aflæses ved at kaste blikket en smule til højre. Panoramaforruden er standard - det giver meget lys i kabinen, og så må man leve med, at der mangler svigermorhåndtag.
De forreste fem personer i Citroën Grand C4 Picasso har masser af plads at boltre sig på. Sæderne på 2. række er godt nok ikke vanvittigt brede, men de kan forskydes i længden, og ryglænets hældning kan også justeres. Pladsen på sæde 6 og 7 er dog mest egnet til børn.
De to bagerste sæder kan nemt foldes ned i bagagerummets gulv, som så bliver helt fladt.
Med fem sæder i brug sluger bagagerummet op til 700 liter. Med alle syv sæder i brug tager det 170 liter.

Meget mere Picasso

Grand. Citroën Grand C4 Picasso giver fin merværdi for de 20.000 kroner, den koster mere end den lille Picasso.


»Arkitektur« og ikke »design« er det bevidst valgte ord, Citroëns pr-folk anvender, når de beskriver deres nye 7-personeres familiebil, Grand C4 Picasso.

Og arkitekterne bag såvel denne som den 5-personeres C4 Picasso har da også udført et iøjnefaldende stykke designarbejde og ikke et stykke middelmådighed. Dermed understreger Picasso'erne, sammen med DS-serien, franskmændenes position som et bilmærke, der tør sprælle, hvor andre holder sig i ro.

Brugtmarked:
Søg brugt Citroën C4 Picasso
Søg brugt Citroën C3 Picasso
Søg brugt Renault Scenic

Jeg har netop haft lejlighed til at prøve Grand C4 Picasso i Sydtyskland. Med en helt ny 2-liters dieselmotor under hjelmen, kaldet Blue HDi, der også kommer i den lille Picasso. Motoren vender vi tilbage til.

Lad os først kigge på dét, der adskiller Grand fra den lille: Grand C4 Picasso er 17 centimeter længere end den lille, akselafstanden er i forhold til den gamle Grand C4 Picasso 11 cm længere (284 cm), og så har Grand ikke mindst to ekstra bagsæder. Den yderst rimelige merpris for at opgradere til Grand er 20.000 kr.

Pladsen på forsæderne og 2. række er formidabel i begge. Citroën mestrer kunsten at udhule et køretøj, og de tre sæder på 2. række kan justeres enkeltvis i båden længden og ryglænshældning. At folde de yderste sæder på 2. række frem i Grand, så man kan komme om på 3. række, går ganske nemt, men det er, som det er, når man skal krybe derom: Det vil sige, at det næppe er rart for flertallet af ældre, overvægtige og folk med, skal vi sige, nedsat fysisk formåen.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Hvilket i langt de fleste tilfælde alligevel vil give sig selv. For pladsen i de to sæder på 3. række er, som i de fleste andre 7-sædede familiebiler, nemlig ikke velegnet til voksne eller langbenede teenagere på længere ture, men 2. række kan selvfølgelig skydes lidt frem, så pladsen til benene bliver mindre trang. Ros skal Citroën under alle omstændigheder have for, at også de bagerste to sæder har luftdyser, og ikke mindst at der er selehuskere på sæderne, så chaufføren med et kig på instrumentbordet kan kontrollere, at også passagererne længst omme har spændt deres sikkerhedsseler.

Nærmest dynamisk

Tidligere forbandt man pr. automatik Citroën med slappe fjedre. Sådan var også det overordnede billede af de to gamle C4 Picasso, men de to nye er anderledes.

Bløde og blide er de bestemt at se på, og særdeles behagelige at køre i er de også, men undervognen er ganske stram og dynamisk. I de sydtyske bjerge blev Grand C4 Picasso ikke forskrækket over hurtig kørsel gennem hårnålesving, snarere tværtimod.

Ukomfortabel på bekostning af den dynamiske appetit er den dog langt fra. Små, hårde ujævnheder opsuges omgående og uden dramatik, med andre ord har en ikke ubetydelig mængde inspirerende køreegenskaber fundet vej til den familievenlige Picasso. Uden at den har sat synderligt til på komforten.

Og så til motoren, Blue HDi. Helt ny, 2-liters med 150 hestekræfter og et moment på 370 Nm ved 2.000 o/min. En af PSA-koncernens (Citroën og Peugeot) spidskompetencer er dieselmotorer, og Blue HDi er et fornemt stykke højteknologi. Ud over at den selvfølgelig overholder EU6-kravene til udledning af skadelige stoffer, er den et særdeles kraftfuldt, men samtidig særdeles afdæmpet bekendtskab. Ikke med sprinter-egenskaber, men med en kraftudfoldelse i ét lineært træk, så du pludselig kører 170 km/t. Uden egentlig at kunne høre eller mærke det.

Altså en gedigen motor, der kommer i begyndelsen af 2014 i såvel Grand C4 Picasso som i C4 Picasso. Sammen med den ny motor kan man til Grand C4 få en helt ny 6-trins automatgearkasse, der skifter blidt og hurtigt og nærmest er et oplagt valg til den kørestil, som en familiebil a la Grand C4 Picasso lægger op til. Merprisen er 23.000 kr., dog ikke muligt til udstyrsniveauerne Attraction og Seduction.

Grand C4 Picasso fås med to benzinmotorer og yderligere to dieselmotorer. En 90 hestes og en 115 hestes. Begge med PSA-koncernens tilvænnings-nødvendige manuelle gearkasse med elektriske skift (kaldet ETG6).

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Grundudstyret er ganske højt, og vælger man næsthøjeste (Intensive) - højeste (Exclusive) fås kun med den nye Blue HDi-motor og automatgear - mangler der ikke meget. Til Intensive kan man supplere med en pakke sikkerhedsudstyr til blot 14.000 kr., der bl.a. omfatter en intelligent fartpilot, som selv holder afstand til forankørende, vognbaneassistent, aktive selestrammere og automatisk nedblænding af bakspejl.

Grand C4 Picasso fås i en 5-sædet »indgangmodel« til 273.670 kr., med syv sæder starter prisen ved godt 300.000 kr. Den prøvede Blue HDi med manuelt gear koster 380.670 kr. Citroën ser med Grand C4 Picasso en god mulighed blandt firmabilister, og beskatningsgrundlaget på Blue HDi Intensive er 326.990 kr.

Citroën Grand C4 Picasso har dansk premiere kommende weekend (26.-27. oktober). Den 2-liters Blue HDi er hos os i løbet af første kvartal af 2014.

Præsentationen var betalt af Citroën Danmark.



Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi Intensive

Pris inkl. levering: 380.670 kr.

Pris billigste m. 7 sæder (VTi 120 Seduction): 303.670 kr.

Sikkerhed Euro NCAP): Ej testet (C4 Picasso testet til 5 stjerner 2013)

Mål (længde/bredde/højde): 460/183/163 cm

Bagagerum: 170-575/704-1.843 liter

Køreklar vægt: 1.470 kilo

Påhæng u/m bremser: 750/1.700 kilo

Motor: R4, 1.997 cm3, turbodiesel, 16V.

Effekt: 150 hk v. 4.000 o/min

Drejningsmoment: 370 Nm v. 2.000 o/min

Transmission: 6 trins man.

0-100 km/t: 9,8 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Forbrug/EU-norm: 23,8 km/l

CO2-udledning: 110 gram/km.

Årlig ejerafgift: 2.760 kroner

Garanti (mek/lak/rust): 2/3/12 år

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid, 7 selehuskere, længdejusterbare sæder på 2. række, solgardiner række 2, overvågningsspejl, fartpilot, regnsensor, 2-zonet klimaanlæg, varme i forsæder, armlæn på forsæder, nøglefri adgang og start, ratbetjent radio med 6 højttalere, håndfri telefoni, usb og jackstik, navigationssystem, 4 x elruder, el-indstillelige og el-sammenklappelige sidespejle m. varme, flyborde ved bagsæde, LED-kørelys for, p-sensor for og bag inkl. bakkamera, 16 tommer alufælge.

Ekstraudstyr bl.a.:

Metallak: 7.000 kr.

Pack Drive Assist (adaptiv fartpilot, aktive selestrammere, aut. nedblænding af bakspejl, vejstribealarm, automatisk fjernlys): 14.000 kr.




Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her