Italiensk hyperbil til 25 mio. kr.
Linjerne er en hyldest til Pininfarinas italienske bildesign fra 1960’erne med store svungne skærmkasser og en karakteristisk coupéprofil. Skarpt skåret med en moderne kant.
Linjerne er en hyldest til Pininfarinas italienske bildesign fra 1960’erne med store svungne skærmkasser og en karakteristisk coupéprofil. Skarpt skåret med en moderne kant.
Linjerne er en hyldest til Pininfarinas italienske bildesign fra 1960’erne med store svungne skærmkasser og en karakteristisk coupéprofil. Skarpt skåret med en moderne kant.
950 hk fra et hybridsystem baseret på en V12 motor lyder både vanvittigt og besnærende.

Italiensk hyperbil til 25 mio. kr.

Icona Vulcano er en 950 hestes hybridbil med V12-motor og et design så skarpt, at man kan skære sig på det.


Det er sjældent, man kan tale om en Bugatti Veyron som et røverkøb, men sammenlignet med Icona Vulcano er det fornemmelsen, man står tilbage med.

For mens den VW-konstruerede Bugatti med over 1.000 hk sælges for ca. 14 mio. kr. uden afgift, så regner Icona med, at startprisen for en Vulcano vil ligge på omkring 25 mio. kr. før afgift. Det svare til prisen på 281 Volkswagen Up inklusiv afgift. Om nogen bil overhovedet er halvt så meget værd, er stærkt tvivlsomt. Men når man taler om biler til nogle af verdens allerrigeste mennesker, er det på den anden side sjældent prisen der er det afgørende punkt.

Se også:  Slagtilbud på rå sportsvogn

Vi så bilen til dens europæiske præmiere på den lille eksklusive britiske biludstilling Salon Privé i London. Her fortalte holdet bag bilen lidt mere om, hvad der gemmer sig bag det besnærende design. Motoren er nært beslægtet med den V12'er, der ligger i Ferrari Enzo. Den er på seks liter og yder 790 hk. Læg dertil de 160 hk som en el-motor, der er integreret i drivlinjen, leverer, og bilens totalydelse rammer 950 hk. Kræfterne overføres til baghjulene via en 6-trins manuel gearkasse. Præstationerne løftede de ikke sløret for, men med en køreklar vægt på omkring 1.650 kg ligner det en 0-100 km/t på under fire sekunder og en 0-200 km/t på under 10 sekunder. Og for at vise et økologisk ansvar er den konstrueret til at kunne køre op imod 15 kilometer på ren el-drift.

Chassiset er lavet i aluminium, mens karossen er af karbonfiber, og bilen er strukturelt opbygget til også at kunne laves som en cabriolet.
Chefdesigneren sagde om linjerne, at ambitionen havde været at finde tilbage til de kurvede 60'ere, og at en af de helt store inspirationskilder er Ferrari 250 GTO. Designet skulle smyge sig om bilen, som en sexet kjole over en komplimenterbar krop.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Selvom projektet endnu ikke er endeligt finansieret, er holdet bag allerede gået i gang med paralleludviklingen af en racerudgave med efternavnet Competizione. Den får den turboladede V6-motor fra Nissan GT-R på 550 hk og skal have firehjulstræk.

Det hele lyder lige så vanvittigt som prisen. Men det sagde man også for 50 år siden, da en italiensk traktorproducent besluttede sig for at bygge sportsvogne. Men Lam-borghini er overlevet på lige dele vanvid og fandenivoldskhed, og det er i den grad også, hvad Icona ligger ud med.

Se også: Her er verdens dyreste bil





Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her