Diesel er patruljevognens brændstof
Mercedes-Benz C 220 T CDI er blandt politiets nye patruljevogne. Mercedes og VW (Passat 2,0 TDI Variant) vandt den seneste udbudsrunde og skal i hvert fald de kommende to år levere alle nye patruljevogne.
Mercedes-Benz C 220 T CDI er blandt politiets nye patruljevogne. Mercedes og VW (Passat 2,0 TDI Variant) vandt den seneste udbudsrunde og skal i hvert fald de kommende to år levere alle nye patruljevogne.
Stationcar og dieselmotor er fællestemaet for politiets nye patruljevogne. Denne Mercedes C 220 T CDI har 6-trins manuel gearkasse, den anden, VW Passat 2,0 TDI Variant, har 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG).
En del af en patruljevogns udstyr er særlige kasser med plads til de ting, som en betjent skal bruge. Kasserne kan hives ud og monteres i en hvilken som helst anden af politiets patruljevogne.
Betjentenes arbejdsplads. Velfungerende og ganske veludstyret.
Stationcar og dieselmotor er fællestemaet for politiets nye patruljevogne. Denne Mercedes C 220 T CDI har 6-trins manuel gearkasse, den anden, VW Passat 2,0 TDI Variant, har 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG).

Diesel er patruljevognens brændstof

Mercedes og VW leverer politiets nye patruljevogne. Og for første gang nogensinde er de med dieselmotor.


Når politiet den kommende tid rykker ud med blå blink og reklamer på bilen, er det for første gang i en Mercedes-Benz C-Klasse. Sammen med VW (Passat) vandt Mercedes nemlig Rigspolitiets seneste udbudsrunde om at levere patruljevogne, og de første biler er allerede sendt i tjeneste.

En Mercedes-"reklamevogn" er i sig selv bemærkelsesværdigt. Værd at bemærke er det også, at begge patruljevogne har dieselmotor, mindre opsigtsvækkende er det, at begge er praktiske stationcars.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Mercedes
Søg brugt VW Passat

Politiets vognpark udskiftes løbende, og da Rigspolitiets Center for Flåde- og Materielstyring, der står for vognparken og har den overordnede rolle, når indkøbene besluttes, sendte opgaven i udbud, faldt valget til sidst på Mercedes-Benz C 220 T CDI med 6-trins manuel gearkasse og 170 hestekræfter og Passat 2,0 TDI Variant med 6-trins DSG-gear (dobbeltkoblingsgearkasse) og 177 hestekræfter.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Tidligere var alle patruljevogne benzindrevne, men en toårig testperiode med VW Passat TDI og Ford Mondeo TDCi hos Nordsjællands Politi viste, at dieselbilerne løser opgaven. De nordsjællandske betjentes tilbagemeldinger var positive, og vedligeholdelsesomkostningerne er hverken større eller mindre end for benzinbiler.

Omhyggelig udvælgelse
Når Rigspolitiet vælger de kommende års leverandører af patruljevogne - og for den sags skyld alle andre vogne i flåden - går et større apparat i gang, fortæller Thomas Broksø Thygesen, sektionsleder ved Rigspolitiets Center for Flåde- og Materielstyring.

Læs også: BMW vs. Jaguar - Fornuft eller følelser

Først skal en række krav til f.eks. størrelse, køreegenskaber og præstationer formuleres, dernæst skal bilerne vurderes og endelig skal man sikre, at økonomien er i orden.

Seks mærker bød ind i den seneste runde om nye patruljevogne, og efter udbudsrunden blev alle biler testet grundigt over en periode på to uger.
"Alle involverede - blandt andre køreinstruktører, fysioterapeuter og dem der bygger bilerne om og tilpasser dem - deltog i testarbejdet, og input fra gruppen vægtes med 50 procent i den samlede beslutningsproces. De sidste 50 procent er økonomien - vi kigger på pris, brændstofforbrug efter EU-normen og serviceomkostninger beregnet ud fra et gennemsnitligt dansk niveau, og i sidste ende stod Mercedes C-Klasse og VW Passat altså stærkest," fortæller Thomas Broksø Thygesen.

Passat er en velkendt størrelse hos politiet, men bortset fra testbilerne hos Nordsjællands Politi, en ukendt størrelse med dieselmotor. Mercedes C-Klasse er ny i folden.

Læs også: De sikreste og mindst sikre brugtbiler

Politiet har godt 1.100 patruljevogne, og kontrakterne med Mercedes og VW løber i to år med mulighed for forlængelse. Antallet er biler ligger ikke fast, kun en indikation af hvor mange der skal leveres.

Over en fireårig periode skal politiet formentlig udskifte halvdelen af de 1.100 patruljevogne. En patrujlevogns levetid er tre til fem år, og det kørte antal kilometer er typisk 150.000. Men patruljevognens fortsatte eksistens afhænger af en individuel vurdering - biler, der har gjort tjeneste i København, er typisk hårdere medtaget efter 150.000 kilometer end biler, der har trillet mange landevejskilometer under mere rolige forhold.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Politiets køretøjer

- I alt ca. 2.500
- Patruljevogne: 45 pct.
- Såkaldte sagsbehandler-biler (civile vogne): 30 pct.
- Motorcykler: 10 pct.
- Derudover hundebiler, biler til indsatsledere, let sikrede biler, såkaldte "hollændervogne" der bruges ved større indsatser, samt fotovogne.

Mercedes C 220 T CDI
Mål (længde/bredde/højde): 460/177/146 cm
Bagagerum: 485-1.500 liter
Køreklar vægt/last: 1.655/540 kilo
Påhæng u/m bremser: 620/1.500 kilo
Motor: R4, 2.143 cm3, turbodiesel
Effekt: 170 hk v. 3.000-4.200 o/min
Drejningsmoment: 400 v. 1.400-2.800 o/min
Transmission: 6 trins man., baghjulstræk
0-100 km/t: 8,5 sek.
Tophastighed: 219 km/t
Forbrug/EU-norm: 21,3 km/l
CO2-udledning: 124 gram/km.
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2009)

VW Passat 2,0 TDI Variant DSG
Mål (længde/bredde/højde): 487/182/152 cm
Bagagerum: 485-1.500 liter
Køreklar vægt/last: 1.580/620 kilo
Påhæng u/m bremser: 750/2.000 kilo
Motor: R4, 1.968 cm3, turbodiesel
Effekt: 177 hk v. 4.200 o/min
Drejningsmoment: 380 v. 1.750-2.500 o/min
Transmission: 6 trins dobbeltkobling, forhjulstræk
0-100 km/t: 8,6 sek.
Tophastighed: 220 km/t
Forbrug/EU-norm: 19,2 km/l
CO2-udledning: 136 gram/km.
Sikkerhed (Euro NCAP): 5 stjerner (2010)