Praktiske danskerbiler fra Frankfurt
Citroën Grand C4 Picasso solgte i den udgående version bedre end C4 Picasso, og mon ikke det kommer til at gå på samme måde med den nye. Grand dækker over muligheden for syv sæder - de bagerste to dog at betragte som sæder til børn - men fleksibiliteten er øget, og bruger man ikke sæde 6 og 7, sluger bagagerummet hele 645 liter. Motorudvalget er det samme, dog fås Grand C4 Picasso fra begyndelsen med en 150 hestes dieselmotor, kaldet Blue HDi, der opfylder EU6-kravene til udledning af skadelige stoffer. Den yder 150 hestekræfter. Billigste Grand C4 Picasso med 120 hestes benzinmotor og laveste Attraction-udstyr kan fås med fem sæder til 273.670 kr. Ellers er merprisen i forhold til C4 Picasso 20.000 kr., hvilket vil sige, at den billigste Grand C4 Picasso med syv sæder og 90 hestes dieselmotor koster 289.670 kr. Dansk premiere om få måneder.
Citroën Grand C4 Picasso solgte i den udgående version bedre end C4 Picasso, og mon ikke det kommer til at gå på samme måde med den nye. Grand dækker over muligheden for syv sæder - de bagerste to dog at betragte som sæder til børn - men fleksibiliteten er øget, og bruger man ikke sæde 6 og 7, sluger bagagerummet hele 645 liter. Motorudvalget er det samme, dog fås Grand C4 Picasso fra begyndelsen med en 150 hestes dieselmotor, kaldet Blue HDi, der opfylder EU6-kravene til udledning af skadelige stoffer. Den yder 150 hestekræfter. Billigste Grand C4 Picasso med 120 hestes benzinmotor og laveste Attraction-udstyr kan fås med fem sæder til 273.670 kr. Ellers er merprisen i forhold til C4 Picasso 20.000 kr., hvilket vil sige, at den billigste Grand C4 Picasso med syv sæder og 90 hestes dieselmotor koster 289.670 kr. Dansk premiere om få måneder.
Honda Civic Tourer (stationcar) er sammen med Seat Leon ST efterårets store nyheder blandt kompaktklassens rummelige familiebiler. Det er over 10 år siden, at Civic kunne fås som stationcar, og med den anerkendelse, som bilen er genstand for i bl.a. Danmark, vil introduktionen utvivlsomt gøre noget positivt for Civic-salgstallet. Civic Tourer kendetegnes lige som den 5-dørs hatchback af et design, der gør den helt sin egen, men også af en kvalitet, over hele linjen, der gør den til en af klassens absolut lækreste. Bilen fås med 1,8 liters benzinmotor - uden turbo - der yder 142 hk og kører 15,6 km/l, og med en 1,6 liters diesel, der yder 120 hk og kører 26,3 km/l. Civic Tourer har dansk premiere efter nytår, og af samme grund kender vi endnu ikke priserne.
Hyundai i10 er en ekstremt vigtig bil for Hyundai, og 2014-modellen synes godt rustet til at føre forgængerens succes videre. Værdi for pengene hænger uløseligt sammen med Hyundai, og den nye i10 er ingen undtagelse: Pladsen er ganske fin, bagsædet velegnet til to voksne, også på længere ture. i10 er syv centimeter længere end den ganske rummelige søsterbil Kia Picanto (i10 er 367 cm), og bagagerummet skulle med sine 252 liter være klassens største. Interiøret har fået et gevaldigt løft, "premium" er måske lige stærkt nok, men kvaliteten er umiddelbart flot, instrumentbord, knapper og kontakter er lækre at befamle. Hvornår den nye i10 kommer til Danmark, er endnu ikke besluttet, men rygterne går på umiddelbart efter nytår. Prisen? Kendes endnu ikke.
Hyundai i10 er en ekstremt vigtig bil for Hyundai, og 2014-modellen synes godt rustet til at føre forgængerens succes videre. Værdi for pengene hænger uløseligt sammen med Hyundai, og den nye i10 er ingen undtagelse: Pladsen er ganske fin, bagsædet velegnet til to voksne, også på længere ture. i10 er syv centimeter længere end den ganske rummelige søsterbil Kia Picanto (i10 er 367 cm), og bagagerummet skulle med sine 252 liter være klassens største. Interiøret har fået et gevaldigt løft, "premium" er måske lige stærkt nok, men kvaliteten er umiddelbart flot, instrumentbord, knapper og kontakter er lækre at befamle. Hvornår den nye i10 kommer til Danmark, er endnu ikke besluttet, men rygterne går på umiddelbart efter nytår. Prisen? Kendes endnu ikke.
Hyundai i10 er en ekstremt vigtig bil for Hyundai, og 2014-modellen synes godt rustet til at føre forgængerens succes videre. Værdi for pengene hænger uløseligt sammen med Hyundai, og den nye i10 er ingen undtagelse: Pladsen er ganske fin, bagsædet velegnet til to voksne, også på længere ture. i10 er syv centimeter længere end den ganske rummelige søsterbil Kia Picanto (i10 er 367 cm), og bagagerummet skulle med sine 252 liter være klassens største. Interiøret har fået et gevaldigt løft, "premium" er måske lige stærkt nok, men kvaliteten er umiddelbart flot, instrumentbord, knapper og kontakter er lækre at befamle. Hvornår den nye i10 kommer til Danmark, er endnu ikke besluttet, men rygterne går på umiddelbart efter nytår. Prisen? Kendes endnu ikke.
Mazda 3 er sammen med Peugeot 308 efterårets store hatchbacknyheder. Og såmænd også sedannyhed, da Mazda som en af de få leverer en 4-dørs version med traditionelt karrosseri. Den nye 3'er er pumpet med Mazdas SkyActiv-filosofi, hvilket dækker over en 100 procent komplet tankegang - lige fra letvægtsmaterialer, aerodynamik over motorers og gearkassers tekniske tilblivelse. Bilen er minimum 60 kilo lettere end den udgående model, men er alligevel blevet bredere (plus fire centimeter) og højere (plus to). Mellem akslerne er der i den nye yderligere seks centimeter, så der er 270 cm - godt for knæene, hvilket en prøvesidning tydeligt bekræftede. En ny 1,5 liters benzinmotor med 100 hestekræfter og et forbrug på 20 km/l afløser den gamle 1,6'er med 105 hk, der går 15,9 km/l. Mazda 3 vil også kunne fås med 2,2 liters dieselmotor - en 1,6 liters synes endnu ikke på vej. Mazda 3 med fem døre har premiere i november, og prisen for den billigste udstyrsvariant (Core) med 1,5 liters benzinmotor bliver 203.670 kr. inkl. leveringsomkostninger. Den har bl.a. aircondition, elruder, elspejle og sædevarme. Billigste Mazda 3 hedder i dag 1,6 Go og koster 218.679 kr. Den 4-dørs kommer i februar.
Mercedes-Benz GLA fortsætter, hvor A-Klassen og CLA slipper. Baseret på samme teknik og med samme motorer, men i sit design en blanding mellem en klassisk SUV og en crossover. GLA'en er et af Mercedes' våben i bestræbelserne på at få fat i et yngre publikum og distancere sig fra det gammelmands-image, der - uretfærdigt - stadig klæber til mærket. GLA's konkurrenter er først og fremmest Audi Q3 og BMW X1, dens udgangspunktet er forhjulstræk, men naturligvis er træk på alle fire en mulighed. GLA fås med tre diesel- og tre benzinmotorer. Med 7-trins DCT-automatgear og formentlig også med en hidsig AMG-tunet motor under hjelmen.
Mercedes-Benz GLA fortsætter, hvor A-Klassen og CLA slipper. Baseret på samme teknik og med samme motorer, men i sit design en blanding mellem en klassisk SUV og en crossover. GLA'en er et af Mercedes' våben i bestræbelserne på at få fat i et yngre publikum og distancere sig fra det gammelmands-image, der - uretfærdigt - stadig klæber til mærket. GLA's konkurrenter er først og fremmest Audi Q3 og BMW X1, dens udgangspunktet er forhjulstræk, men naturligvis er træk på alle fire en mulighed. GLA fås med tre diesel- og tre benzinmotorer. Med 7-trins DCT-automatgear og formentlig også med en hidsig AMG-tunet motor under hjelmen.
Mercedes-Benz GLA fortsætter, hvor A-Klassen og CLA slipper. Baseret på samme teknik og med samme motorer, men i sit design en blanding mellem en klassisk SUV og en crossover. GLA'en er et af Mercedes' våben i bestræbelserne på at få fat i et yngre publikum og distancere sig fra det gammelmands-image, der - uretfærdigt - stadig klæber til mærket. GLA's konkurrenter er først og fremmest Audi Q3 og BMW X1, dens udgangspunktet er forhjulstræk, men naturligvis er træk på alle fire en mulighed. GLA fås med tre diesel- og tre benzinmotorer. Med 7-trins DCT-automatgear og formentlig også med en hidsig AMG-tunet motor under hjelmen.
Nissan Note er et forfriskende og prismæssigt et attraktivt pust i klassen for de små MPV-lignende biler. Den nyes design har gjort den langt mere dynamisk at se på, men de lette adgangsforhold og den godt udhulede kabine er bibeholdt. Hvad størrelse angår, er den tæt på de høje crossovers fra Peugeot (2008) og Renault (Captur), men stilen er langt mere personbilsagtig. Note kommer med en 1,2 liters benzinmotor med 80 hk og en 1,5 liters diesel med 90 hk. De kører henholdsvis 21,3 og 27,8 km/l. Bilen kan bryste sig af sikkerhedssystemet "Safety Shield", der indeholder bl.a. blindvinkel- og vognbaneassistent samt en feature, der advarer, hvis en person passerer bag om bilen, når man f.eks. skal til at bakke. Ifølge importørens hjemmeside kan "Safety Shield" tilkøbes til mellemste Acenta-udstyr for 14.000 kr., og prisen for en Note 1,2 Acenta med dette sikkerhedsudstyr bliver således 177.670 kr. inkl. levering. Billigste koster 138.669 kr.
Nissan Note er et forfriskende og prismæssigt et attraktivt pust i klassen for de små MPV-lignende biler. Den nyes design har gjort den langt mere dynamisk at se på, men de lette adgangsforhold og den godt udhulede kabine er bibeholdt. Hvad størrelse angår, er den tæt på de høje crossovers fra Peugeot (2008) og Renault (Captur), men stilen er langt mere personbilsagtig. Note kommer med en 1,2 liters benzinmotor med 80 hk og en 1,5 liters diesel med 90 hk. De kører henholdsvis 21,3 og 27,8 km/l. Bilen kan bryste sig af sikkerhedssystemet "Safety Shield", der indeholder bl.a. blindvinkel- og vognbaneassistent samt en feature, der advarer, hvis en person passerer bag om bilen, når man f.eks. skal til at bakke. Ifølge importørens hjemmeside kan "Safety Shield" tilkøbes til mellemste Acenta-udstyr for 14.000 kr., og prisen for en Note 1,2 Acenta med dette sikkerhedsudstyr bliver således 177.670 kr. inkl. levering. Billigste koster 138.669 kr.
Nissan Note er et forfriskende og prismæssigt et attraktivt pust i klassen for de små MPV-lignende biler. Den nyes design har gjort den langt mere dynamisk at se på, men de lette adgangsforhold og den godt udhulede kabine er bibeholdt. Hvad størrelse angår, er den tæt på de høje crossovers fra Peugeot (2008) og Renault (Captur), men stilen er langt mere personbilsagtig. Note kommer med en 1,2 liters benzinmotor med 80 hk og en 1,5 liters diesel med 90 hk. De kører henholdsvis 21,3 og 27,8 km/l. Bilen kan bryste sig af sikkerhedssystemet "Safety Shield", der indeholder bl.a. blindvinkel- og vognbaneassistent samt en feature, der advarer, hvis en person passerer bag om bilen, når man f.eks. skal til at bakke. Ifølge importørens hjemmeside kan "Safety Shield" tilkøbes til mellemste Acenta-udstyr for 14.000 kr., og prisen for en Note 1,2 Acenta med dette sikkerhedsudstyr bliver således 177.670 kr. inkl. levering. Billigste koster 138.669 kr.
Peugeot 308 ligger i direkte forlængelse af den fikse 208'er, og chefdesigner Gilles Vidal er da også sluppet mere end almindelig heldigt fra den nye 308'er. Væk er det gumpetunge, væk er den kæmpestore kølergrill, og med stramme linjer og konsekvent hilsener til såvel 508 som 208 står løvernes nye kompaktklassebil helt rent. Fronten glimrer, ud over den mere dynamiske kølergrill, ved at have en stribe LED-lamper, og de tre striber i baglygterne symboliserer de striber, som Peugeot-løvens klør trækker. 308 hviler på Citroën-Peugeots fælles EMP2-platform (Efficient Modular Platform), som først blev benyttet til Citroën C4 Picasso, og den bærer en del af æren for, at 308 har tabt sig ikke færre end 140 nødvendige kilo. Indvendigt har den nye 308'er fået et kvalitativt løft, og det skal blive spændende at opleve den i konkurrence med de mange konkurrenter i klassen.
Peugeot 308 ligger i direkte forlængelse af den fikse 208'er, og chefdesigner Gilles Vidal er da også sluppet mere end almindelig heldigt fra den nye 308'er. Væk er det gumpetunge, væk er den kæmpestore kølergrill, og med stramme linjer og konsekvent hilsener til såvel 508 som 208 står løvernes nye kompaktklassebil helt rent. Fronten glimrer, ud over den mere dynamiske kølergrill, ved at have en stribe LED-lamper, og de tre striber i baglygterne symboliserer de striber, som Peugeot-løvens klør trækker. 308 hviler på Citroën-Peugeots fælles EMP2-platform (Efficient Modular Platform), som først blev benyttet til Citroën C4 Picasso, og den bærer en del af æren for, at 308 har tabt sig ikke færre end 140 nødvendige kilo. Indvendigt har den nye 308'er fået et kvalitativt løft, og det skal blive spændende at opleve den i konkurrence med de mange konkurrenter i klassen.
Seat Leon ST (Sport Tourer), søsterbil til VW Golf Variant og Skoda Octavia Combi, er med sine 454 centimeter 27 cm længere end den 5-dørs Leon. Ligesom i Golfen foldes bagsæderyglænene ned med et enkelt greb i et håndtag, og højre forsæderyglæn kan også lægges fladt ned, hvis der er brug for at transportere særligt lange genstande. Leon ST fås med fem benzin- og fire dieselmotorer, alle velkendte kraftværker fra VW-koncernen. 1,4 TSI med 122 hk må formodes at blive mest solgte benziner, og 1,6 TDI med 105 hk kundernes foretrukne diesel. Udstyrsniveauerne hedder Essence, Reference, Style og FR, og merprisen i forhold til den 5-dørs hatchback bliver 10.000 kr. Det betyder, at den billigste Leon ST med 1,2 liters TSI-motor kommer til at koste 283.580 kr.
Skoda Rapid Spaceback indledte livet på tegnebrættet som stationcar, og alligevel endte den som en spaceback. En lidt usædvanlig konstruktion, men en biltype der såmænd er ganske anvendelig og ikke mindst ser ganske godt ud. Efter denne skribents mening ikke så lidt bedre end den konventionelle Rapids sedanagtige design og store bagklap. Så med dette friske design kan Rapid måske få en ny chance. Rapid Spaceback står på forreste del af den gamle VW Polo-bund og bagerste del af første generation Skoda Octavia-bund, og derfor er udgangspunktet ikke hypermoderne, og med en ny Fabia på vej i 2014, der garanteret er større end nuværende Fabia og ikke meget mindre rummelig end Rapid, så får Rapid det svært. Både i den udgave, der allerede findes, og i denne kække Spaceback. Dansk premiere sidst på året.
Skoda Rapid Spaceback indledte livet på tegnebrættet som stationcar, og alligevel endte den som en spaceback. En lidt usædvanlig konstruktion, men en biltype der såmænd er ganske anvendelig og ikke mindst ser ganske godt ud. Efter denne skribents mening ikke så lidt bedre end den konventionelle Rapids sedanagtige design og store bagklap. Så med dette friske design kan Rapid måske få en ny chance. Rapid Spaceback står på forreste del af den gamle VW Polo-bund og bagerste del af første generation Skoda Octavia-bund, og derfor er udgangspunktet ikke hypermoderne, og med en ny Fabia på vej i 2014, der garanteret er større end nuværende Fabia og ikke meget mindre rummelig end Rapid, så får Rapid det svært. Både i den udgave, der allerede findes, og i denne kække Spaceback. Dansk premiere sidst på året.
Suzuki SX4 S-Cross har de ventet længe på hos Suzuki. For fra den kant har der været meget stille, meget længe. SX4 S-Cross placerer sig med sine 430 centimeter i længden lige op ad sin crossover-kollega og konkurrent Nissan Qashqai (433 cm). Pladsen synes umiddelbart vurderet at være på niveau med landsmandens. Ved udviklingen af SX4 S-Cross har Suzukis ingeniører lagt vægt på køreegenskaber a la personvogn snarere end køreegenskaber a la højbenet SUV. Hvilket man ikke skal være ked af. Slet ikke når Suzuki antyder, at dens køreegenskaber nærmer sig Swifts. SX4 S-Cross fås med en 1,6 liters benzinmotor, der yder 120 hestekræfter og kører 18,5 km/l. Og med en 1,6 liters dieselmotor fra Fiat, der også yder 120 hk, har et moment på 320 Nm ved 1.750 o/min og kører 23,8 km/l. Benzineren må trække 1.200 kilo på krogen, dieselen 1.500 kilo. Begge fås som standard med træk på forhjulene, men man kan vælge firehjulstræk. 4WD betyder, at brændstofforbruget bliver en smule højere. Benzineren kan desuden fås med trinløs CVT-gearkasse. Billigste version hedder 1,6 GL og koster 223.670 kr. Hvilket er præcis samme pris som billigste Nissan Qashqai. Dansk premiere 5.-6. oktober.

Praktiske danskerbiler fra Frankfurt

Nyhederne står i kø på biludstillingen i Frankfurt, og vi bringer her en kavalkade af nogle af de biler, som er på vej til os.


Hyundai i10 er en ekstremt vigtig bil for Hyundai, og 2014-modellen synes godt rustet til at føre forgængerens succes videre. Værdi for pengene hænger uløseligt sammen med Hyundai, og den nye i10 er ingen undtagelse: Pladsen er ganske fin, bagsædet velegnet til to voksne, også på længere ture. i10 er syv centimeter længere end den ganske rummelige søsterbil Kia Picanto (i10 er 367 cm), og bagagerummet skulle med sine 252 liter være klassens største. Interiøret har fået et gevaldigt løft, "premium" er måske lige stærkt nok, men kvaliteten er umiddelbart flot, instrumentbord, knapper og kontakter er lækre at befamle. Hvornår den nye i10 kommer til Danmark, er endnu ikke besluttet, men rygterne går på umiddelbart efter nytår. Prisen? Kendes endnu ikke.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Toyota
Søg brugt Ford
Søg brugt VW

Mazda 3 er sammen med Peugeot 308 efterårets store hatchbacknyheder. Og såmænd også sedannyhed, da Mazda som en af de få leverer en 4-dørs version med traditionelt karrosseri. Den nye 3'er er pumpet med Mazdas SkyActiv-filosofi, hvilket dækker over en 100 procent komplet tankegang - lige fra letvægtsmaterialer, aerodynamik over motorers og gearkassers tekniske tilblivelse. Bilen er minimum 60 kilo lettere end den udgående model, men er alligevel blevet bredere (plus fire centimeter) og højere (plus to). Mellem akslerne er der i den nye yderligere seks centimeter, så der er 270 cm - godt for knæene, hvilket en prøvesidning tydeligt bekræftede. En ny 1,5 liters benzinmotor med 100 hestekræfter og et forbrug på 20 km/l afløser den gamle 1,6'er med 105 hk, der går 15,9 km/l. Mazda 3 vil også kunne fås med 2,2 liters dieselmotor - en 1,6 liters synes endnu ikke på vej. Mazda 3 med fem døre har premiere i november, og prisen for den billigste udstyrsvariant (Core) med 1,5 liters benzinmotor bliver 203.670 kr. inkl. leveringsomkostninger. Den har bl.a. aircondition, elruder, elspejle og sædevarme. Billigste Mazda 3 hedder i dag 1,6 Go og koster 218.679 kr. Den 4-dørs kommer i februar.

Peugeot 308 ligger i direkte forlængelse af den fikse 208'er, og chefdesigner Gilles Vidal er da også sluppet mere end almindelig heldigt fra den nye 308'er. Væk er det gumpetunge, væk er den kæmpestore kølergrill, og med stramme linjer og konsekvent hilsener til såvel 508 som 208 står løvernes nye kompaktklassebil helt rent. Fronten glimrer, ud over den mere dynamiske kølergrill, ved at have en stribe LED-lamper, og de tre striber i baglygterne symboliserer de striber, som Peugeot-løvens klør trækker. 308 hviler på Citroën-Peugeots fælles EMP2-platform (Efficient Modular Platform), som først blev benyttet til Citroën C4 Picasso, og den bærer en del af æren for, at 308 har tabt sig ikke færre end 140 nødvendige kilo. Indvendigt har den nye 308'er fået et kvalitativt løft, og det skal blive spændende at opleve den i konkurrence med de mange konkurrenter i klassen.

Læs også: Fra ekstremernes herlige overdrev

Honda Civic Tourer (stationcar) er sammen med Seat Leon ST efterårets store nyheder blandt kompaktklassens rummelige familiebiler. Det er over 10 år siden, at Civic kunne fås som stationcar, og med den anerkendelse, som bilen er genstand for i bl.a. Danmark, vil introduktionen utvivlsomt gøre noget positivt for Civic-salgstallet. Civic Tourer kendetegnes lige som den 5-dørs hatchback af et design, der gør den helt sin egen, men også af en kvalitet, over hele linjen, der gør den til en af klassens absolut lækreste. Bilen fås med 1,8 liters benzinmotor - uden turbo - der yder 142 hk og kører 15,6 km/l, og med en 1,6 liters diesel, der yder 120 hk og kører 26,3 km/l. Civic Tourer har dansk premiere efter nytår, og af samme grund kender vi endnu ikke priserne.

Suzuki SX4 S-Cross har de ventet længe på hos Suzuki. For fra den kant har der været meget stille, meget længe. SX4 S-Cross placerer sig med sine 430 centimeter i længden lige op ad sin crossover-kollega og konkurrent Nissan Qashqai (433 cm). Pladsen synes umiddelbart vurderet at være på niveau med landsmandens. Ved udviklingen af SX4 S-Cross har Suzukis ingeniører lagt vægt på køreegenskaber a la personvogn snarere end køreegenskaber a la højbenet SUV. Hvilket man ikke skal være ked af. Slet ikke når Suzuki antyder, at dens køreegenskaber nærmer sig Swifts. SX4 S-Cross fås med en 1,6 liters benzinmotor, der yder 120 hestekræfter og kører 18,5 km/l. Og med en 1,6 liters dieselmotor fra Fiat, der også yder 120 hk, har et moment på 320 Nm ved 1.750 o/min og kører 23,8 km/l. Benzineren må trække 1.200 kilo på krogen, dieselen 1.500 kilo. Begge fås som standard med træk på forhjulene, men man kan vælge firehjulstræk. 4WD betyder, at brændstofforbruget bliver en smule højere. Benzineren kan desuden fås med trinløs CVT-gearkasse. Billigste version hedder 1,6 GL og koster 223.670 kr. Hvilket er præcis samme pris som billigste Nissan Qashqai. Dansk premiere 5.-6. oktober.

Læs også: Peugeot i offensiven

Seat Leon ST (Sport Tourer), søsterbil til VW Golf Variant og Skoda Octavia Combi, er med sine 454 centimeter 27 cm længere end den 5-dørs Leon. Ligesom i Golfen foldes bagsæderyglænene ned med et enkelt greb i et håndtag, og højre forsæderyglæn kan også lægges fladt ned, hvis der er brug for at transportere særligt lange genstande. Leon ST fås med fem benzin- og fire dieselmotorer, alle velkendte kraftværker fra VW-koncernen. 1,4 TSI med 122 hk må formodes at blive mest solgte benziner, og 1,6 TDI med 105 hk kundernes foretrukne diesel. Udstyrsniveauerne hedder Essence, Reference, Style og FR, og merprisen i forhold til den 5-dørs hatchback bliver 10.000 kr. Det betyder, at den billigste Leon ST med 1,2 liters TSI-motor kommer til at koste 283.580 kr.

Skoda Rapid Spaceback indledte livet på tegnebrættet som stationcar, og alligevel endte den som en spaceback. En lidt usædvanlig konstruktion, men en biltype der såmænd er ganske anvendelig og ikke mindst ser ganske godt ud. Efter denne skribents mening ikke så lidt bedre end den konventionelle Rapids sedanagtige design og store bagklap. Så med dette friske design kan Rapid måske få en ny chance. Rapid Spaceback står på forreste del af den gamle VW Polo-bund og bagerste del af første generation Skoda Octavia-bund, og derfor er udgangspunktet ikke hypermoderne, og med en ny Fabia på vej i 2014, der garanteret er større end nuværende Fabia og ikke meget mindre rummelig end Rapid, så får Rapid det svært. Både i den udgave, der allerede findes, og i denne kække Spaceback. Dansk premiere sidst på året.

Læs også: Smæk til Opel Adam fra Euro NCAP

VW Golf Sportsvan er den højere udgave af den 5-dørs Golf, hvor lidt mere bekvemme adgangsforhold og MPV'ens praktiske indretning hersker. I den tidligere udgave hed modellen Golf Plus, men måske har man foretrukket Sportsvan og det ungdommelige for at distancere sig fra det lidt "gamle" image, som Golf Plus havde. Hvorom alting er: Golf Sportsvan er med sine 434 centimeter 13 cm længere end den 5-dørs Golf, og den er næsten fem cm højere. Golf Sportsvan vil kunne fås med seks forskellige motorer, fra 1,2 TSI med 86 hk til 2,0 TDI med 150 hk. 1,6 TDI Bluemotion er er opgivet til at kunne køre 27 km/l.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Nissan Note er et forfriskende og prismæssigt et attraktivt pust i klassen for de små MPV-lignende biler. Den nyes design har gjort den langt mere dynamisk at se på, men de lette adgangsforhold og den godt udhulede kabine er bibeholdt. Hvad størrelse angår, er den tæt på de høje crossovers fra Peugeot (2008) og Renault (Captur), men stilen er langt mere personbilsagtig. Note kommer med en 1,2 liters benzinmotor med 80 hk og en 1,5 liters diesel med 90 hk. De kører henholdsvis 21,3 og 27,8 km/l. Bilen kan bryste sig af sikkerhedssystemet "Safety Shield", der indeholder bl.a. blindvinkel- og vognbaneassistent samt en feature, der advarer, hvis en person passerer bag om bilen, når man f.eks. skal til at bakke. Ifølge importørens hjemmeside kan "Safety Shield" tilkøbes til mellemste Acenta-udstyr for 14.000 kr., og prisen for en Note 1,2 Acenta med dette sikkerhedsudstyr bliver således 177.670 kr. inkl. levering. Billigste koster 138.669 kr.

Mercedes-Benz GLA fortsætter, hvor A-Klassen og CLA slipper. Baseret på samme teknik og med samme motorer, men i sit design en blanding mellem en klassisk SUV og en crossover. GLA'en er et af Mercedes' våben i bestræbelserne på at få fat i et yngre publikum og distancere sig fra det gammelmands-image, der - uretfærdigt - stadig klæber til mærket. GLA's konkurrenter er først og fremmest Audi Q3 og BMW X1, dens udgangspunktet er forhjulstræk, men naturligvis er træk på alle fire en mulighed. GLA fås med tre diesel- og tre benzinmotorer. Med 7-trins DCT-automatgear og formentlig også med en hidsig AMG-tunet motor under hjelmen.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Citroën Grand C4 Picasso solgte i den udgående version bedre end C4 Picasso, og mon ikke det kommer til at gå på samme måde med den nye. Grand dækker over muligheden for syv sæder - de bagerste to dog at betragte som sæder til børn - men fleksibiliteten er øget, og bruger man ikke sæde 6 og 7, sluger bagagerummet hele 645 liter. Motorudvalget er det samme, dog fås Grand C4 Picasso fra begyndelsen med en 150 hestes dieselmotor, kaldet Blue HDi, der opfylder EU6-kravene til udledning af skadelige stoffer. Den yder 150 hestekræfter. Billigste Grand C4 Picasso med 120 hestes benzinmotor og laveste Attraction-udstyr kan fås med fem sæder til 273.670 kr. Ellers er merprisen i forhold til C4 Picasso 20.000 kr., hvilket vil sige, at den billigste Grand C4 Picasso med syv sæder og 90 hestes dieselmotor koster 289.670 kr. Dansk premiere om få måneder.


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her