Fra ekstremernes herlige overdrev
Audi Nanuk Concept er en af de helt store, bogstaveligt talt, overraskelser i Frankfurt. Og der skal nok være nogen blandt de stilfulde og velpressede Audi-folk uden for den kreds, der kendte til Nanuks tilblivelse, som har fået pletter på de hvide skjorter. For lige så stor Nanuk er, lige så lidt køn er Nanuk. Punktum. Men køn kan den selvfølgelig nå at blive, før den en dag eventuelt danner basis for de største af Audis kommende SUV'er. Med til historien hører, at det italienske mesterdesignhus Giugiaro faktisk har haft en finger med i Nanuk-spillet - forlægget er Giugiaro Parcour Concept, som Lamborghini var ind over. Og så giver det hele pludselig mening. Bilen er besmykket af en 5-liters V10-dieselmotor med 544 hk.
Cadillac Elmiraj er en konceptbil fra USA's fineste bilsnedkere. Med et klart forbillede, nemlig den 5,6 meter lange coupé Eldorado fra 1967. Elmiraj udtrykker al den pomp og pragt, som Eldorado stod for, og selv om den blot er 521 centimeter lang, er den med sit markante design et fornemt eksempel på det, vi kan få at se fra Cadillac i fremtiden. Konceptbilen Elmiraj står på 22 tommer fælge, motoren under den lange hjelm er en 4,5 liters V8'er med to turboladere og dermed en ydelse på 500 hk. Drejningsmomentet er opgivet til 678 Nm.
Chevrolet Corvette Stingray er syvende generation af kultbilen, der første gang fik asfalt under dækkene i januar 1953. Dagens Corvette er tro mod den 60 år gamle, enkle opskrift, nemlig 6,2 liters V8-motor i front og træk på baghjulene. I basisversionen er ydelsen 460 hestekræfter, og alt tyder på, at en kommende overmuskel-version (ZR1) vil præstere omkring 650 hk. Til at tøjle kræfterne en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og ikke mindst en Perfomance Package med bl.a. Bilstein-fjedre og en mere effektiv køling af bremserne.
Ferrari 458 Speciale - læsere af disse spalter er stødt på den før, men det skal ikke afholde os fra igen at slå et lille slag for en af verdens mest fantastiske sportsvogne. Ferrari 458 Italia er oplægget, men med små og super-effektive midler har ingeniørerne på Ferrari-fabrikken i Maranello fremelsket en endnu hurtigere og endnu mere gennemtænkt 458'er. Tidligere har den slags modeller fået tilnavnene Challenge eller Scuderia, men her vælger italienerne det enkle "Speciale". 458 Speciale er lettet for 90 kilo, den 4,5 liters V8-motor har fået 35 flere hestekræfter (605) at overføre til baghjulene, og sammen med endnu mere højteknologi fra Formel 1-hylderne er 458 Speciale bare så meget mere rå og lynende hurtig. Køb den, pas godt på den, og sælg den med fortjeneste om et par håndfulde år.
Jaguar C-X17 Crossover Concept er en strømpil for den vej, de succesrige, indisk-ejede briter bevæger sig. Bilen er forløberen for en biltype, der de kommende år vil komme fra Jaguar, og det oplyses, at den står på en bund af 100 pct. aluminium. C-X17 Crossover Concept blev præsenteret af Jaguar Land Rovers designchef Ian Callum, manden bag den oprindelige Aston Martin Vanquish og ikke mindst Jaguar F-Type. Lighederne med F-Type er tydelige - umiddelbart dele af fronten og de karakteristiske V8-afgangsrør. Kabinen er af højeste kvalitet, og i hvert fald indtil videre består bagsædet af to enkeltsæder.
Lamborghini Gallardo Squadra Corse er blevet til efter nogenlunde samme opskrift som Ferrari 458 Speciale: Tag en i forvejen lynhurtig supersportsvogn og gør den endnu hurtigere. Her taler vi om den i forvejen ekstreme Gallardo Super Trofeo Stradale. Hos VW-ejede Lamborghini har man ikke pumpet flere end de eksisterende 570 hestekræfter ind, man bibeholder firehjulstrækket, til gengæld erstatter man stål med kulfiber (resultat: 70 færre kilo) og optimerer aerodynamikken. Resultatet er Gallardo LP 570-4 Squadra Corse, der er det nærmeste, man kommer en racerbil til gadebrug... Eller en gadebil til racerbrug.
Mercedes S-Klasse Coupé sender den store stjerne direkte ind i kategorien af elegante Gran Turismo'er. Med sin udsøgte elegance og lethed trods de 505 centimeter i længden er S-Klasse Coupé et godt eksempel på meget af alt det, der sker for Mercedes i øjeblikket. S-Klasse Coupé er desuden et endeligt farvel til CL. Den store coupé er en konceptbil, men som vi har set det med tidligere koncepter fra Stuttgart, bliver en meget stor del til virkelighed. CLA'ens vellykkede streger er overført til S-Klasse Coupé, og bilen vil formentlig være spækket med alskens sikkerhedsudstyr, der matcher den nye S-Klasses imponerende opvisning. Motoren opgives til at være en 4,7 liters V8-Biturbo med 455 hk og et moment på 700 Nm.
Opel Monza... Ringer en klokke og dukker billedet af en coupé fra 1978-1986 frem på nethinden? Netop, og for det ikke skal være en luftspejling og en for længst glemt coupé (i øvrigt baseret på den 4-dørs Senator), så viser Opel konceptbilen Monza på udstillingen i Frankfurt. En af årets absolut glædeligste overraskelser, ikke mindst fordi den spændende bil kommer fra et mærke i krise. Designchef Mark Adams er manden bag Monza, og da det jo er en konceptbil, spræller han løs. Dog skal der ikke meget fantasi til at se f.eks. Monzas front transformeret over til næste generation Insignia, og rent teknisk skulle Monza være fyldt med teknik, der vil finde vej til kommende Opel-modeller.
Porsche 918 Spyder er noget af det mest imponerende fra den tyske superbilsproducent, idet den på én og samme tid er en racerbil med alskens moderne teknologi og en bil skabt til at blive brugt hver dag. Med 918 Spyders hybridelementer viser Porsche potentialet i hybridteknologien, og kombinationen af ekstreme præstationer og fornuftigt forbrug er ret enestående. Den nye racerbil, som Porsche har udviklet til Le Mans 2014, har haft stor indflydelse på 918 Spyder, da det er fra den nye racer, at man hentede kulfiberchassiset. Den 4,6 liters V8-motor er baseret på den, Porsche benyttede i sports-prototypen RS Spyder, der i år deltog i Le Mans i LMP2-klassen (for Le Mans Prototype 2). Benzinmotoren yder 608 hk, det maksimale omdrejningstal er 9.150 o/min, og den trækker baghjulene sammen med en elmotor. En anden elmotor, der yder 95 kW, ca. 130 hk, driver forhjulene.
Mercedes S-Klasse Coupé sender den store stjerne direkte ind i kategorien af elegante Gran Turismo'er. Med sin udsøgte elegance og lethed trods de 505 centimeter i længden er S-Klasse Coupé et godt eksempel på meget af alt det, der sker for Mercedes i øjeblikket. S-Klasse Coupé er desuden et endeligt farvel til CL. Den store coupé er en konceptbil, men som vi har set det med tidligere koncepter fra Stuttgart, bliver en meget stor del til virkelighed. CLA'ens vellykkede streger er overført til S-Klasse Coupé, og bilen vil formentlig være spækket med alskens sikkerhedsudstyr, der matcher den nye S-Klasses imponerende opvisning. Motoren opgives til at være en 4,7 liters V8-Biturbo med 455 hk og et moment på 700 Nm.
Porsche 918 Spyder er noget af det mest imponerende fra den tyske superbilsproducent, idet den på én og samme tid er en racerbil med alskens moderne teknologi og en bil skabt til at blive brugt hver dag. Med 918 Spyders hybridelementer viser Porsche potentialet i hybridteknologien, og kombinationen af ekstreme præstationer og fornuftigt forbrug er ret enestående. Den nye racerbil, som Porsche har udviklet til Le Mans 2014, har haft stor indflydelse på 918 Spyder, da det er fra den nye racer, at man hentede kulfiberchassiset. Den 4,6 liters V8-motor er baseret på den, Porsche benyttede i sports-prototypen RS Spyder, der i år deltog i Le Mans i LMP2-klassen (for Le Mans Prototype 2). Benzinmotoren yder 608 hk, det maksimale omdrejningstal er 9.150 o/min, og den trækker baghjulene sammen med en elmotor. En anden elmotor, der yder 95 kW, ca. 130 hk, driver forhjulene.
Volvo Concept Coupé hedder dette års konceptbil fra det svensk-kinesiske mærke. For to år siden hed det Volvo Concept You og havde fire døre, og før den var navnet Volvo Concept Universe. Men grundideen er den samme, blot er der tænkt videre over tankerne. Formålet med de forskellige konceptudgaver er, at de skal give input til kommende Volvo-modeller, og den langbenede Gran Turismo leder i hvert fald denne skribents tanker hen på P1800, Bertone 262C og C70. Visuel elegance og skandinavisk lethed præger bilen såvel ude som inde, og i tråd med tiden er Concept Coupé en plug-in hybrid, der kombinerer en 4-cylindret benzinmotor med to elmotorer. Den maksimale ydelse er opgivet til over 400 hk.
Alfa Romeo 4C kom som den helt store overraskelse på biludstillingen i Genve i foråret 2011, og nu, to-et-halvt år senere, er den omsider inden for kørevidde. For om halvanden uge skal overtegnede til international præsentation i Italien - mere herom senere, jeg lover - og dér skal det for alvor vise sig, om 4C'erens bjergtagende ydre står mål med de forventninger, der efterhånden er pumpet op. Opskriften er lav vægt, som salig Colin "less is more" Chapman prædikede. 4C vejer under 900 kilo, motoren er placeret bag sæderne men foran bagakslen. Den 4-cylindrede motor yder 200 hestekræfter, der er træk på baghjulene, og ifølge de foreløbige rapporter er 4C i høj grad en morskabsbil og ikke en bil, man kører afslappet langtur i med ægtefællen - dertil er den ganske enkelt for hård og ubarmhjertig. Bilen kommer til Danmark senere i år, prisen lander i nærheden af en mio. kroner.
Mercedes S-Klasse Coupé sender den store stjerne direkte ind i kategorien af elegante Gran Turismo'er. Med sin udsøgte elegance og lethed trods de 505 centimeter i længden er S-Klasse Coupé et godt eksempel på meget af alt det, der sker for Mercedes i øjeblikket. S-Klasse Coupé er desuden et endeligt farvel til CL. Den store coupé er en konceptbil, men som vi har set det med tidligere koncepter fra Stuttgart, bliver en meget stor del til virkelighed. CLA'ens vellykkede streger er overført til S-Klasse Coupé, og bilen vil formentlig være spækket med alskens sikkerhedsudstyr, der matcher den nye S-Klasses imponerende opvisning. Motoren opgives til at være en 4,7 liters V8-Biturbo med 455 hk og et moment på 700 Nm.
Opel Monza... Ringer en klokke og dukker billedet af en coupé fra 1978-1986 frem på nethinden? Netop, og for det ikke skal være en luftspejling og en for længst glemt coupé (i øvrigt baseret på den 4-dørs Senator), så viser Opel konceptbilen Monza på udstillingen i Frankfurt. En af årets absolut glædeligste overraskelser, ikke mindst fordi den spændende bil kommer fra et mærke i krise. Designchef Mark Adams er manden bag Monza, og da det jo er en konceptbil, spræller han løs. Dog skal der ikke meget fantasi til at se f.eks. Monzas front transformeret over til næste generation Insignia, og rent teknisk skulle Monza være fyldt med teknik, der vil finde vej til kommende Opel-modeller.
Porsche 918 Spyder er noget af det mest imponerende fra den tyske superbilsproducent, idet den på én og samme tid er en racerbil med alskens moderne teknologi og en bil skabt til at blive brugt hver dag. Med 918 Spyders hybridelementer viser Porsche potentialet i hybridteknologien, og kombinationen af ekstreme præstationer og fornuftigt forbrug er ret enestående. Den nye racerbil, som Porsche har udviklet til Le Mans 2014, har haft stor indflydelse på 918 Spyder, da det er fra den nye racer, at man hentede kulfiberchassiset. Den 4,6 liters V8-motor er baseret på den, Porsche benyttede i sports-prototypen RS Spyder, der i år deltog i Le Mans i LMP2-klassen (for Le Mans Prototype 2). Benzinmotoren yder 608 hk, det maksimale omdrejningstal er 9.150 o/min, og den trækker baghjulene sammen med en elmotor. En anden elmotor, der yder 95 kW, ca. 130 hk, driver forhjulene.

Fra ekstremernes herlige overdrev

Toppen af poppen. Vildere, mere ekstreme og i nogle tilfælde bare underlige - sådan er de mest iøjnefaldende opvisninger i bilkunst på udstillingen i Frankfurt.


Vi tager her en tur gennem nogle af de mest underholdende - og for de fleste af os - uopnåelige biler, som står på Internationale Automobil-Ausstellung i Frankfurt. Fra hede italienere, som allerede er klar fra fabrikkerne, til nogle af de koncepter, tanker, der danner grundlag for fremtidige biler.

Ferrari 458 Speciale - læsere af disse spalter er stødt på den før, men det skal ikke afholde os fra igen at slå et lille slag for en af verdens mest fantastiske sportsvogne. Ferrari 458 Italia er oplægget, men med små og super-effektive midler har ingeniørerne på Ferrari-fabrikken i Maranello fremelsket en endnu hurtigere og endnu mere gennemtænkt 458'er. Tidligere har den slags modeller fået tilnavnene Challenge eller Scuderia, men her vælger italienerne det enkle "Speciale". 458 Speciale er lettet for 90 kilo, den 4,5 liters V8-motor har fået 35 flere hestekræfter (605) at overføre til baghjulene, og sammen med endnu mere højteknologi fra Formel 1-hylderne er 458 Speciale bare så meget mere rå og lynende hurtig. Køb den, pas godt på den, og sælg den med fortjeneste om et par håndfulde år.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Audi
Søg brugt Cadillac
Søg brugt Mercedes

Lamborghini Gallardo Squadra Corse er blevet til efter nogenlunde samme opskrift som Ferrari 458 Speciale: Tag en i forvejen lynhurtig supersportsvogn og gør den endnu hurtigere. Her taler vi om den i forvejen ekstreme Gallardo Super Trofeo Stradale. Hos VW-ejede Lamborghini har man ikke pumpet flere end de eksisterende 570 hestekræfter ind, man bibeholder firehjulstrækket, til gengæld erstatter man stål med kulfiber (resultat: 70 færre kilo) og optimerer aerodynamikken. Resultatet er Gallardo LP 570-4 Squadra Corse, der er det nærmeste, man kommer en racerbil til gadebrug... Eller en gadebil til racerbrug.

Alfa Romeo 4C kom som den helt store overraskelse på biludstillingen i Genve i foråret 2011, og nu, to-et-halvt år senere, er den omsider inden for kørevidde. For om halvanden uge skal overtegnede til international præsentation i Italien - mere herom senere, jeg lover - og dér skal det for alvor vise sig, om 4C'erens bjergtagende ydre står mål med de forventninger, der efterhånden er pumpet op. Opskriften er lav vægt, som salig Colin "less is more" Chapman prædikede. 4C vejer under 900 kilo, motoren er placeret bag sæderne men foran bagakslen. Den 4-cylindrede motor yder 200 hestekræfter, der er træk på baghjulene, og ifølge de foreløbige rapporter er 4C i høj grad en morskabsbil og ikke en bil, man kører afslappet langtur i med ægtefællen - dertil er den ganske enkelt for hård og ubarmhjertig. Bilen kommer til Danmark senere i år, prisen lander i nærheden af en mio. kroner.

Læs også: Nyt ansigt til Dacia Duster

Chevrolet Corvette Stingray er syvende generation af kultbilen, der første gang fik asfalt under dækkene i januar 1953. Dagens Corvette er tro mod den 60 år gamle, enkle opskrift, nemlig 6,2 liters V8-motor i front og træk på baghjulene. I basisversionen er ydelsen 460 hestekræfter, og alt tyder på, at en kommende overmuskel-version (ZR1) vil præstere omkring 650 hk. Til at tøjle kræfterne en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og ikke mindst en Perfomance Package med bl.a. Bilstein-fjedre og en mere effektiv køling af bremserne.

Cadillac Elmiraj er en konceptbil fra USA's fineste bilsnedkere. Med et klart forbillede, nemlig den 5,6 meter lange coupé Eldorado fra 1967. Elmiraj udtrykker al den pomp og pragt, som Eldorado stod for, og selv om den blot er 521 centimeter lang, er den med sit markante design et fornemt eksempel på det, vi kan få at se fra Cadillac i fremtiden. Konceptbilen Elmiraj står på 22 tommer fælge, motoren under den lange hjelm er en 4,5 liters V8'er med to turboladere og dermed en ydelse på 500 hk. Drejningsmomentet er opgivet til 678 Nm.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!

Opel Monza... Ringer en klokke og dukker billedet af en coupé fra 1978-1986 frem på nethinden? Netop, og for det ikke skal være en luftspejling og en for længst glemt coupé (i øvrigt baseret på den 4-dørs Senator), så viser Opel konceptbilen Monza på udstillingen i Frankfurt. En af årets absolut glædeligste overraskelser, ikke mindst fordi den spændende bil kommer fra et mærke i krise. Designchef Mark Adams er manden bag Monza, og da det jo er en konceptbil, spræller han løs. Dog skal der ikke meget fantasi til at se f.eks. Monzas front transformeret over til næste generation Insignia, og rent teknisk skulle Monza være fyldt med teknik, der vil finde vej til kommende Opel-modeller.

Læs også: Ferrari 458 Speciale efterfølgeren til 430 Scuderia

Mercedes S-Klasse Coupé sender den store stjerne direkte ind i kategorien af elegante Gran Turismo'er. Med sin udsøgte elegance og lethed trods de 505 centimeter i længden er S-Klasse Coupé et godt eksempel på meget af alt det, der sker for Mercedes i øjeblikket. S-Klasse Coupé er desuden et endeligt farvel til CL. Den store coupé er en konceptbil, men som vi har set det med tidligere koncepter fra Stuttgart, bliver en meget stor del til virkelighed. CLA'ens vellykkede streger er overført til S-Klasse Coupé, og bilen vil formentlig være spækket med alskens sikkerhedsudstyr, der matcher den nye S-Klasses imponerende opvisning. Motoren opgives til at være en 4,7 liters V8-Biturbo med 455 hk og et moment på 700 Nm.

Audi Nanuk Concept er en af de helt store, bogstaveligt talt, overraskelser i Frankfurt. Og der skal nok være nogen blandt de stilfulde og velpressede Audi-folk uden for den kreds, der kendte til Nanuks tilblivelse, som har fået pletter på de hvide skjorter. For lige så stor Nanuk er, lige så lidt køn er Nanuk. Punktum. Men køn kan den selvfølgelig nå at blive, før den en dag eventuelt danner basis for de største af Audis kommende SUV'er. Med til historien hører, at det italienske mesterdesignhus Giugiaro faktisk har haft en finger med i Nanuk-spillet - forlægget er Giugiaro Parcour Concept, som Lamborghini var ind over. Og så giver det hele pludselig mening. Bilen er besmykket af en 5-liters V10-dieselmotor med 544 hk.

Volvo Concept Coupé hedder dette års konceptbil fra det svensk-kinesiske mærke. For to år siden hed det Volvo Concept You og havde fire døre, og før den var navnet Volvo Concept Universe. Men grundideen er den samme, blot er der tænkt videre over tankerne. Formålet med de forskellige konceptudgaver er, at de skal give input til kommende Volvo-modeller, og den langbenede Gran Turismo leder i hvert fald denne skribents tanker hen på P1800, Bertone 262C og C70. Visuel elegance og skandinavisk lethed præger bilen såvel ude som inde, og i tråd med tiden er Concept Coupé en plug-in hybrid, der kombinerer en 4-cylindret benzinmotor med to elmotorer. Den maksimale ydelse er opgivet til over 400 hk.

Læs også: Yaris med 420 hk

Jaguar C-X17 Crossover Concept er en strømpil for den vej, de succesrige, indisk-ejede briter bevæger sig. Bilen er forløberen for en biltype, der de kommende år vil komme fra Jaguar, og det oplyses, at den står på en bund af 100 pct. aluminium. C-X17 Crossover Concept blev præsenteret af Jaguar Land Rovers designchef Ian Callum, manden bag den oprindelige Aston Martin Vanquish og ikke mindst Jaguar F-Type. Lighederne med F-Type er tydelige - umiddelbart dele af fronten og de karakteristiske V8-afgangsrør. Kabinen er af højeste kvalitet, og i hvert fald indtil videre består bagsædet af to enkeltsæder.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Porsche 918 Spyder er noget af det mest imponerende fra den tyske superbilsproducent, idet den på én og samme tid er en racerbil med alskens moderne teknologi og en bil skabt til at blive brugt hver dag. Med 918 Spyders hybridelementer viser Porsche potentialet i hybridteknologien, og kombinationen af ekstreme præstationer og fornuftigt forbrug er ret enestående. Den nye racerbil, som Porsche har udviklet til Le Mans 2014, har haft stor indflydelse på 918 Spyder, da det er fra den nye racer, at man hentede kulfiberchassiset. Den 4,6 liters V8-motor er baseret på den, Porsche benyttede i sports-prototypen RS Spyder, der i år deltog i Le Mans i LMP2-klassen (for Le Mans Prototype 2). Benzinmotoren yder 608 hk, det maksimale omdrejningstal er 9.150 o/min, og den trækker baghjulene sammen med en elmotor. En anden elmotor, der yder 95 kW, ca. 130 hk, driver forhjulene.



Sælg din bil

Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

OPRET GRATIS ANNONCE NU
Klik her