Lastbilers kofangere dræber
Lastbiltrailerens bagende har praktisk talt fjernet hele den øverste del af kabinen og kappet hovedet af de to crashtestdummies i forsæderne. Foto: FDM/ADAC
Her møder en rød Ford Focus en af de gængse lastbiltraileres bagerste kofanger med 75 pct. af fronten. Hastigheden er 56 km/t. Lastbiltrailerens kofanger er for svag og sidder samtidig for højt, og derfor mases personbilen ind under traileren. Med fatale følger for de to crashtestdummies på forsæderne. Foto: FDM/ADAC
Her en tilsvarende kollision med en lastbils kofanger. Men i dette tilfælde er kofangeren forstærket og rykket både bagud og nedad. Resultatet er langt bedre - den blå Ford Focus bremses op, dens kollisionszone aktiveres, så nedbremsningen bliver så skånsom som muligt. Foto: FDM/ADAC
Med en kofanger, som ADAC/FDM kræver, er den bagfrakommende bils kabine helt holdt fri af lastbiltrailerens bagkant, der ellers kapper hovedet af personerne i den røde testbil. Hér vil begge personer på forsædet formentlig overleve kollisionen med 56 km/t. Foto: FDM/ADAC

Lastbilers kofangere dræber

Lastbiltraileres bagerste kofangere er livsfarlige. De er for svage og monteret forkert. Konsekvensen er, at personbiler, der kolliderer med en lastbil bagfra, bliver mast ind under lastbilen.


Risikoen for at en ulykke ender med alvorlige kvæstelser eller dødsfald, når en personbil rammer en lastbil bagfra, er stor. Også selv om EU i 2007 indførte krav om, at alle lastbiler og lastbilers anhængere/trailere skal have monteret en såkaldt "underkøringskofanger", der netop skal forhindre, at en personbil ender inde under lastbilen.

En test, som tyske ADAC (Allgemeine Deutsche Automobil-Club) har udført, afslører, at lastbiltrailernes kofangere langt fra virker efter hensigten. Enten er kofangerne for svage, eller de er ligefrem monteret forkert. Eller begge dele.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Honda
Søg brugt Toyota
Søg brugt Mercedes-Benz

I testen lader ADAC en personbil kollidere med en lastvognstrailer bagfra med 56 km/t. Traileren har den såkaldte underkøringskofanger. Erfaringer fra den virkelige verden viser, at føreren af personbiler oftest forsøger at undvige, så derfor er testen udført, så personbilen rammer lastbiltraileren med 75 pct. af fronten.

ADACs test afslører i al sin gru, at underkøringskofangeren ikke modstår belastningen - personbilen bliver ikke bremset af kofangeren, og derfor standser bilen først halvvejs inde under lastbiltraileren, så både forrude, instrumentbord og forsæder er mast. Taget er nærmest skrællet af. Hvordan de to personer i bilens forsæder har det efter det møde, tør man dårligt tænkte på.

Se også: Kina overhaler Europa

Ifølge tal fra Vejdirektoratet mister i gennemsnit to mennesker hvert år livet i netop den type ulykker, mens 11 kvæstes. I Tyskland er tallet op mod 40 dræbte og 400 alvorligt kvæstede om året.

Nemt og billigt at forstærke
For at sætte problemet i relief udførte ADAC også en test med en forstærket og lavere placeret kofanger, og resultatet er det ønskede: Personbilen bliver ikke presset ind under lastbilen. Og overlevelseschancerne for personerne i bilen er væsentligt højere.

I langt de fleste tilfælde vil sådan en forbedring af lastbilens kofanger, i hvert fald i Tyskland, koste den beskedne sum af 100 euro (ca. 750 kr.).

FDM (Forenede Danske Motorejere) er blandt ADACs samarbejdspartnere, og FDM tager nu kontakt til de danske myndigheder for at kræve en ændring af lastbilernes kofangere.

Se film af ADACs test på Youtube ved at klikke her

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!



Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Opret en gratis annonce.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her