Flere danske bilister kører med vinterdæk
Lameller når det gælder. De små lameller i dækkets trædeblokke giver vinterdækket bid i sneen. Hvor sommerdæk normalt har givet op.
En optælling foretaget af dækimportørerne viser, at 14 pct. af de danske bilister stadig kører på sommerdæk. Skidt for sikkerhed og fremkommeligheden.

Flere danske bilister kører med vinterdæk

En årlig optælling viser dog, at 14 pct. stadig kører med sommerdæk.


Hvert år foretager Dækimportørforeningen en landsdækkende registrering af bilisternes fodtøj, og 2013-resultatet er opmuntrende i forhold til de foregående år. For stadig flere husker at pille sommerdækkene af og iføre bilen det sikreste og mest praktiske fodtøj, der passer præcis til årstiden.

I år registrerede dækimportørerne vinterdæk på 86 pct. af bilerne. I fjor var procenttallet 82 og i 2011 var det 81.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Suzuki Grand Vitara
Søg brugt Land Rover
Søg brugt Jeep

I dækimportørernes materiale indgår 6.749 biler, registreret 49 forskellige steder i landet. Typisk udføres optællingen på store parkeringspladser ved indkøbscentre, togstationer og pendlerpladser, og hvor man normalt registrerer cirka 3.000 bilisters valg af fodtøj, gik man altså grundigere til værks i år.

Men 14 pct. af bilisterne kører altså stadig på sommerdæk, hvilket omregnet svarer til cirka  300.000 biler (den samlede vognpark er på ca. 2,225 mio. biler). Med det vejr, vi har haft de foregående par uger, er det - mildt formuleret - ikke hensigtsmæssigt.

Læs også: De ni bedste værkstedskæder

Såvel Trafikstyrelsen som Rådet for Sikker Trafik fraråder bilister at køre på sommerdæk, når vejret er vinterligt. Hvilket 14 pct. ikke rettede sig efter, da dækimportørerne foretog optællingen i uge 3.

Geografisk opdelt kører flere jyder end øboere på vinterdæk: I Vestdanmark er tallet af registrerede køretøjer med vinterdæk 89 pct.

Erhvervskøretøjerne er ifølge dækimportørernes registrering mindre sikkerhedsbevidste - kun 62 pct. af de optalte varebiler havde vinterdæk på.

Derfor vinterdæk
Fakta viser, at sommerdæk har kortere bremselængde end vinterdæk i tørt og vådt føre, men samme undersøgelser viser også, at gode vinterdæks evner på tør og våd vej ikke er voldsomt ringere end sommerdækkenes.

Læs også: BMW M3 - fra otte til seks cylindre

Derimod er selv gode og nye sommerdæks evner på sne og is markant dårligere end vinterdæks. Eksempel: På en sne- eller isglat overflade med en hastighed på 70 km/t bremser en bil på vinterdæk på 65 meter. En bil på sommerdæk kører efter 65 meters nedbremsning stadig 40 km/t. Hvis et menneske rammes af en bil med 40 km/t, er konsekvensen i bedste fald kvæstelser, i værste fald (og ikke usandsynligt) døden.

Helårsdæk er et kompromis - i forhold til sommerdæk dårligere på tør og våd vej, og i forhold til vinterdæk dårligere på sne og is.

Læs også: Elbiler til flere

Så derfor: Køb kvalitetsdæk - både til sommer og vinter. På fælge, for så kan man nemt skifte. Vinterdækkene slides ikke om sommeren og vice versa, og førstegangsudgiften er naturligvis højere, men over tid og kørte kilometer udligner det sig. Da vinterdækkene ikke slides om sommeren og omvendt. Dermed går der længere tid mellem indkøb af nye dæk.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her