Chevrolet Corvette fylder 60 år
Chevrolet Corvette C1 fotograferet i bedst mulige selskab - med en smuk kvinde ved sin side og Golden Gate i baggrunden. De første 300 Corvette var alle hvide med rødt interiør.
Første generation - men efter et par facelift. Denne er fra 1961, dét år Corvette fik sine fire baglygter. Som den har haft lige siden.
I 1963 fik Corvette første gang tilføjelsen Sting Ray.
En af de mest ikoniske Corvetter fra dengang, da det gik allerbedst. Tredje generation anno 1968 - alene dét år producerede Chevrolet 28.566 styk Corvette.
Fjerde generation blev produceret fra 1983 til 1996.
Femte Corvette fra 1997.
Corvette C6 anno 2005. Ferrari og Porsche fik på racerbanerne kamp til stregen.
ZR1 var en særlig muskeludgave af sjette generation Corvette. En gadeversion af den, der gjorde det så fremragende på racerbanerne. Ydelsen var 638 hk. Top Gear-vært Jeremy Clarkson udråbte den til »Best Car of 2008«.
Chevrolet Corvette fejrer sin 60 års fødselsdag med denne syvende generation. Produktionen indledes i løbet af foråret.

Chevrolet Corvette fylder 60 år

For 60 år siden viste General Motors den første Chevrolet, og begejstringen var enorm. Men den første motor, en 6-cylindret rækkemotor, havde nær lagt Corvette i graven.


Anden Verdenskrig var slut, bilfabrikkerne kunne igen koncentrere sig om biler frem for fly, kampvogne og våbenproduktion, og den amerikanske bilgigant General Motors havde en mand med en plan.

Godt nok havde Chevrolet aldrig tidligere bygget en sportsvogn, men designchef Harley J. Earl, en begavet og visionær mand midt i 50erne mente, at amerikanerne oven på krigen igen ville få økonomisk råderum og derfor efterspørge sportsvogne. Så i selskab m med flere af sine nærmeste medarbejdere besøgte han europæiske biludstillinger og overværede racerløb i Europa, og med sig hjem slæbte de skitseblokke, overtegnet med tosædede roadsters.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Chevrolet Camaro
Søg brugt Chevrolet Corvette
Søg brugt Dodge Viper

I 1951 søsatte Harley J. Earl "Project Opel". Kodenavnet var valgt for at narre konkurrenter, der undervejs skulle få færten af sportsvognsprojektet. I de følgende måneder begyndte Chevrolets sportsvogn at tage form.

17. januar 1953
For at komme i gang købte Earl og hans håndgangne svende en Jaguar XK120. De ville aflure briterne kunsten at pakke masser af teknik under et forholdsvist kompakt karrosseri. Samtidig var Earl inspireret af de bådebyggere, som anvendte glasfiber i stedet for stål, et materiale som han kom til at benytte ganske meget.

Sideløbende med konstruktionen af chassis og karrosseri tog teamet hul på motor og drivlinje. Earl havde aldrig forestillet sig andet end en V8-motor, men partnerne hos General Motors, Buick, Oldsmobile og Cadillac, modsatte sig, og sportsvognen blev spist af med en 6-cylindret rækkemotor med 115 hestekræfter.

I sommeren 1952 præsenterede Harley J. Earl og hans hold en prototype for GMs ledelse. Entusiasmen var enorm, og Earl fik omgående grønt lys til at fortsætte.

Se også:  Verdens mest solgte bil i 2012

Inden verdenspremieren 17. januar 1953 på GMs Motorama-udstilling på Waldorf-Astoria Hotel i New York skulle man finde på et navn: Adskillige var oppe at vende, og - måske inspireret af Earls fascination af bådebyggeri og glasfiber - endte man med det maritime "Corvette".

Den allerførste udgave af Chevrolet Corvette var en drøm. I hvert fald hvad angår designet. Publikums begejstring var ubetinget, og i løbet af få dage så 45.000 ellevilde amerikanere bilen. Ordrebøgerne bugnede.

Svag rækkesekser
En serieproduktion gik i gang i byen Flint uden for Motor City, Detroit. Fem måneder senere fik første kunde sin Corvette, og inden årets udgang havde Chevrolet bygget 300 biler. Alle 300 var hvide med rødt interiør, og efterspørgslen nærmede sig hysteriske højder.

Forud for 1954 var målet at producere 1.000 biler om måneden på en større fabrik i St. Louis, Missouri, men General Motors havde forregnet sig. Problemerne var mangfoldige viste det sig - den første Corvette var først og fremmest undermotoriseret, og dernæst haltede kvaliteten. Antallet af børnesygdomme var alt for voldsomt, og konsekvensen var, at mange kunder annullerede deres ordrer. Af 3.939 Corvette, produceret fra juni 1953 til udgangen af 1954, blev kun 2.863 solgt.

Chevrolet Corvette var med andre ord tæt på at blive en af mange parenteser i bilhistorien.

Reddet af Ford?
Hjælpen - bevidst eller ubevidst - kom fra en uventet kant. Konkurrenten Ford havde luret al den positive opmærksomhed, som Corvette tiltrak sig, de ville også være med og skabte Thunderbird. Der, selv om den ikke er en bil af samme type, appellerede til nogenlunde samme kundegruppe.

Læs også:  Ny Corvette er en fed fest på fire hjul

Ford Thunderbird blev lanceret i efteråret 1954. Med V8-motor og til en startpris under Chevrolet Corvettes. General Motors ledelse så lyset, og i 1955 blev den første "small block"-V8er, en 265 kubiktommers (4,3 liters) med 195 hk installeret i Corvette - og siden har man ikke tilladt sig andre, blasfemiske løsninger.

Men dermed var Corvettes fremtid ikke sikret. For den manglede stadig at overbevise på kvalitet og pålidelighed. I 1955 solgte Ford 16.000 styk Thunderbird, mens Chevrolet blot solgte 700 Corvette, men General Motors ville projektet, "for når Ford kan, kan vi også". I 1956 fik Corvette derfor en mindre ansigtsløftning, men ikke mindst et større antal kvalitetsforbedringer, og med en muskuløs V8-motor under hjelmen blev Corvette omsider det, den lignede: En smuk og fascinerende roadster med sportsvogns-præstationer.

1956-produktionen af 3.500 styk Corvette blev bilens redning.

Ærke-amerikaneren
Siden har Corvette begejstret - og skuffet. Det er gået op og ned, lidt i takt med konjunkturerne. De første tre modelserier står den dag som noget ganske særligt, som noget oprindeligt Corvette. Med brede skuldre, masser af attitude, fyldt med selvtillid og ærke-amerikansk, når det er allerbedst.

Se også: Aston Martin runder et skarpt hjørne

En række magre år, påvirket af oliekrise og tilbageholdenhed, gjorde en overgang Corvette (og konkurrenter om Ford Mustang for den sags skyld) langt mere mainstream/feminine og dermed langt mindre interessante. Det blev der et langt stykke hen ad Route 66 rettet op på med C6 i 2005, og med den nyeste Corvette, der havde premiere omtrent på 60 års dagen for den første, synes der lagt i ovnen til endnu en række fede Corvette-år.

Men hele vejen, næsten: V8-motoren lever i allerbedste velgående - gudskelov - det samme gør baghjulstrækket, og for de entusiaster, der begræder downsizing, turboer og CO2-hysteri er den syvende Corvette beviset på, at oktan stadig tæller.


Syv generationers Corvette

C1: 1953-1962
17. januar 1953: Verdenspremiere til Chevrolet Corvette C1 med Blue Flame Six-rækkemotor med 115 hk. De første 300 biler var alle hvide med rødt interiør. Trods et fantastisk design og kundernes begejstring pillede den svage motor og alvorlige kvalitetsproblemer glansen af den første Corvette. I 1955 fik Corvette den motor, den fortjener: En Small Block-V8er, 4,3 liter og 195 hestekræfter. Plus en seriøs kvalitetsforbedring. Succesen var omsider på vej.

I 1957 voksede motorens volumen til 283 kubiktommer (4,6 liter) og ydelsen til 283 hk. Corvette var dermed den første bil i verden med en hk pr. kubiktomme. I 1958 yderligere en opdatering af karrosseriet, og i 1961 fik Corvette fire baglygter, hvilket den har haft siden. I 1962 fik Corvette 5,4 liters motor med 360 hk - 0-60 mph (96 km/t) på 5,9 sekunder.

C2: 1963-1967
Anden generation lanceret i 1962 som model 1963. Designet af Larry Shinoda og for første gang med tilnavnet "Sting Ray" (pilrokke). For første gang også som coupé, med delt bagrude (Split Window) og i dag en af de mest eftertragtede, klassiske Corvetter.

I 1965 mulighed for skivebremser og "sidepipes" (udstødningsrør langs panelerne). 6,5 liters Chevrolet Big Block-V8er.

C3: 1968-1982
Inspireret af designstudiet Mako Shark. I 1968 producerede Chevrolet 28.566 styk Corvette, heraf 18.630 cabrioleter (convertibles). I 1969 voksede Small Block-V8eren til 5,7 liter, året efter blev Big Block-V8eren på 7,4 liters. I 1973 blev de forkromede kofangere skiftet ud med plastik - et sikkerhedskrav fra de amerikanske myndigheder.

C4: 1983-1996
I 1986 blev blokeringsfri bremser standard, og i 1988 fik Corvette for første gang 6-trins manuel gearkasse. I 1990 kom den første special-Corvette med modelbetegnelsen ZR1; dens 32-ventilede V8-motor var udviklet af Lotus, i første omgang var ydelsen 375 hk, men fra 1993 øget til 405. Bilen var på det tidspunkt blandt verdens hurtigste standardvogne.

C5: 1997-2004
Femte generation Corvette var en moderne skabning med aluminiumskarrosseri. Den 5,7 liters motor (også i aluminium) ydede 350 hk. Flere specialmodeller, bl.a. Z06, blev lanceret.

C6: 2005-2013
Karrosseriet er meget lig femte generation,  men en lang række tekniske forbedringer gjorde den til en helt ny bil. Findes som C5 i tre varianter: Cabriolet, coupé og hardtop. I 2006 premiere til C6 Z06 med 7-liters motor og 505 hk. På racerbanerne uddelte Z06 smæk til de fleste Ferrarier og Porscher.

I november 2008 lancerede Chevrolet ZR1. Med kompressor. Den 6,2 liters V8-motor ydede 638 hk. Senere pumpet op til 647 hk. Den flabede Top Gear-vært, Jeremy Clarkson, udråbte i øvrigt ZR1 til "Best Car of 2008": "Ud af intetheden kom ZR1, med en kompressorfodret V8-motor, der på én og samme tid er i stand til at være både omgængelig og ekstraordinært vild."

C7: 2013-
Få dage inden Corvettes 60 års fødselsdag gav Chevrolet premiere til syvende generation forud for biludstillingen i Detroit. Næste Corvette vejer under 1.400 kilo, V8-motoren yder 455 hk, og den vil - ligesom Porsche 911 - kunne fås med 7-trins manuel gearkasse.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!



Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her