Hvilke biler klarer sig bedst?

Hvilke biler klarer sig bedst?

Skal du købe bil bør du vide, hvilke der gennemgående klarer sig bedst hen over årene.


I de mange sammenligninger af hvordan biler klarer alderen, er en af de største fra tyske TÜV, der syner over otte millioner biler om året.

Vil man f.eks. købe en fire-fem år gammel bil, så er Toyota Prius II ikke noget dårligt valg. Den vinder nemlig i den aldersklasse, og det til trods for, at det er en hybridbil, der er født med to fremdriftssystemer. Af andre vinderbiler kan nævnes Porsche og Folkevogn.

Bilen.dk's brugtbilmarked
Søg brugt Toyota Prius
Søg brugt VW Polo
Søg brugt Porsche 911

Det, TÜV måler på, er hvor mange biler af en bestemt model/årgang, der har alvorlige fejl. Her er VW Polo en storvinder hos biler, der er to-tre år gamle. Kun 2,2 procent fejler noget væsentligt, og det er faktisk det bedste resultat i samtlige klasser.

Overordnet kan man dog betegne Toyota som den mest vindende og dermed bedste kvalitetsbil. I fem aldersklasser har Toyota hele 20 modeller i top 10, og det kan ingen andre gøre dem efter. Nu er det heller ikke alle, der overhovedet har så mange modeller at gøre godt med, men det siger noget om Toyotas generelle kvalitet.

En bilproducent med en langt mindre modelpalette er Porsche. Sidste år gjorde den tyske sportsvognsfabrik rent bord for seks-, syv-, otte-, ni-, ti- og elleve-årige biler. Og den succes bliver gentaget i den nye undersøgelse.

Læs også: Her er den mest fejlfrie bil

Desværre er der jo altid to sider af en medalje, og på bagsiden er der fyldt op med Dacia, Chrysler og Fiat. Dacia er Renaults billigmærke, som importøren overvejer, at introducere på det danske marked til forår, amerikanske Chrysler sælges der kun få af, mens Fiat er et stort mærke i Danmark.

Allerede ved første syn har 13,3 procent af Dacia alvorlige fejl, og ved andet syn er det tal næsten fordoblet til 25,8 procent. Heller ikke hos moderselskabet Renault går det for godt. På nær hos de nyeste er Renault-modeller overrerpæsentere i de øvrige klasser. Heller ikke ejere af Chrysler PT Cruiser har noget at råbe hurra for.

Den klarer sig dårligst af samtlige biler mellem seks og ni år. Endelig går det rigtigt skidt for Fiat Bravo/Brava, der er de ringeste 10-11-årige biler, man overhovedet kan købe i Tyskland. Her har 36,8 procent af bilerne alvorlige fejl i de årgange. Hovedproblemet er, at de ruster væk.

Læs også: Hybridbilen slår igennem

Kan man så overføre sådan en undersøgelse direkte til danske forhold. Næppe, for vores kørselsmønster er helt anderledes. F.eks. er bremser ofte et problem på biler, der kører i Tyskland, fordi mange af kilometrene er på motorvejen.

Desuden er der ikke nødvendigvis overensstemmelse mellem forskellige undersøgelser på samme marked. Den anden store synsvirksomhed i Tyskland er Dekra, og de kommer som regel frem til andre resultater end TÜV. Det skyldes først og fremmest inddelingen af resultaterne.

Hvor TÜV bruger årgange som klasseinddeling, rangerer Dekra efter bilklasser, og hvor langt de har kørt. Det kan være en god del af forklaringen på, at de absolut dårligste hos TÜV er billige biler, og de bedste er biler som Porsche. Men der er mange undtagelser, f.eks. finder man Mercedes ML med 30 pct. alvorlige fejl hos de 6-7-årige, og VW Sharan med 37,2 pct. blandt de 10-11-årige.

Hele undersøgelsen, der dækker 222 bilmodeller, udkommer som en ekstraudgave af tyske Autobild.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

BILERNE MED FÆRREST FEJL BILERNE MED FLEST FEJL
2 til 3 år:
VW Polo: 2,2 pct., 32.000 km
Mazda 3: 2,7 pct., 38.000 km
Audi Q5: 2,8 pct., 61.000 km
Toyota Avensis: 2,9 pct., 44.000 km
VW Golf Plus: 3,1 pct., 37.000 km
Mazda 2: 3,1 pct, 33.000 km
2 til 3 år:
Dacia Logan: 13,3 pct.,  48.000 km
Fiat Doblo: 12,3 pct., 50.000 km
Daihatsu Sirion: 12 pct., 33.000 km
Fiat Panda: 11,7 pct., 30.000 km
Citroën C4: 10,6 pct., 41.000 km
4 til 5 år:
Toyota Prius: 4,0 pct., 63.000 km
Mazda 2: 4,8 pct. 48.000 km
Toyota Auris: 5,0 pct. 57.000 km
Smart Fortwo: 5,1 pct., 42.000 km
Toyota Verso: 5,1 pct., 71.000 km
4 til 5 år:
Dacia Logan: 25,8 pct., 73.000 km
Renault Kangoo: 23,2 pct., 72.000 km
Renault Laguna: 23 pct., 90.000 km
Fiat Doblo: 21, 4 pct., 80.000 km
Peugeot 407: 18 pct., 85.000 km
Renault Mégane: 18 pct., 76.000 km
6 til 7 år:
Porsche 911: 6,2 pct., 59.000 km
Toyota Verso: 6,6 pct., 91.000 km
Toyota Prius: 7,0 pct., 83.000 km
Toyota RAV4: 8,3 pct., 81.000 km
Toyota Avensis: 8,6 pct., 96.000 km
6 til 7 år:
Chrysler PT Cruiser: 32,6 pct., 87.000 km
Fiat Stilo: 31,6 pct., 96.000 km
Mercedes ML: 30 pct., 118.000 km
Renault Kangoo: 29,4 pct., 93.000 km
Renault Laguna: 29,3 pct., 103.000 km
8 til 9 år:
Porsche 911: 8,8 pct.,78.000 km
Toyota Avensis: 9,9 pct., 108.000 km
Honda Jazz: 10,7 pct., 93.000 km
Toyota RAV4: 11,3 pct., 100.000 km
Subaru Forester: 11,4 pct., 109.000 km
8 til 9 år:
Chrysler PT Cruiser: 36,8 pct., 115.000 km
Fiat Stilo: 35,6 pct., 109.000 km
Renault Laguna: 34,2 pct., 123.000 km
Renault Kangoo: 33,8 pct., 119.000 km
Alfa Romeo 147: 33,8 pct., 111.000 km
VW Sharan: 33,2 pct., 144.000 km
10 til 11 år:
Porsche 911: 11 pct., 87.000 km
Toyota RAV4: 14,2 pct., 110.000 km
Mercedes SLK: 16,9 pct., 94.000 km
Toyota Corolla: 18,1 pct., 110.000 km
Toyota Yaris: 18,3 pct., 109.000 km
10 til 11 år:
Fiat Bravo/Brava: 38,9 pct., 125.000 km
Ford Galaxy: 38,8 pct., 159.000 km
Ford Ka: 37,8 pct., 56.000 km
Renault Kangoo: 37,7 pct., 149.000 km
Renault Laguna: 37,2 pct., 125.000 km
VW Sharan: 37,2 pct., 166.000 km

PROCENTSATSEN ANGIVER ALVORLIGE FEJL. BILERNES GENNEMSNITLIGE ANTAL KILOMETER:


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Seneste Annoncer