Benzin eller diesel i monster SUV’en?
Ikke så monumental i sit udtryk som AMG’eren, men den dieseldrevne V8 Cayenne følger den til dørs på præstationsfronten, og så kører den 12 km/l mod AMG’ens 8,5 km/l
Ikke så monumental i sit udtryk som AMG’eren, men den dieseldrevne V8 Cayenne følger den til dørs på præstationsfronten, og så kører den 12 km/l mod AMG’ens 8,5 km/l
Mercedes ML AMG
Mercedes ML AMG
Ikke så monumental i sit udtryk som AMG’eren, men den dieseldrevne V8 Cayenne følger den til dørs på præstationsfronten, og så kører den 12 km/l mod AMG’ens 8,5 km/l
Mercedes ML AMG

Benzin eller diesel i monster SUV’en?

Porsche Cayenne lanceres nu med en V8 diesel, der med 850 Nm har bundtræk som en vred kampvogn. Den gør op med dieselfordommene og rejser spørgsmålet: Skal en performance-SUV køre på benzin? Svaret giver Mercedes med ML63 AMG.


Da Porsche i 2010 lancerede Cayenne med en dieselmotor, gik der et forargelsens sug gennem Porschefans verden over. En Porsche med en oliebrænder? Havde Maude fra Matador været Porschefan, ville hun have fortalt Hans Christian, at han ikke skulle forvente at se hende ude af sengen foreløbigt. Det var automobilblasfemi af værste skuffe. Men det gjorde ikke beslutningen til nogen dårlig beslutning ud fra et forretningsmæssigt synspunkt. Har man sagt A - det vil sige SUV, må man vel også sige B - det vil sige diesel. Især på det europæiske marked, hvor en SUV er stort set usælgelig uden en dieselmaskine. Bare spørg Subaru om hvordan det gik med deres Tribeca. Og markedet var henrykt. Ud af 400.000 solgte Cayenne har over 50.000 af dem været diesel.

Men er man en sportsvognsproducent som Porsche, og har man sagt B, så er der ingen vej uden om C. I Porsches univers betyder C performance, og en V6 diesel på 240 hk i en SUV, der vejer over 2.000 kg, rimer ikke på klassiske Porsche præstationer. Nuvel - den var hurtig af en SUV at være, men sløv af en Porsche at være. Løsningen? At låne en V8 diesel fra Audi, ændre motorstyringen og udstødningssystemet og voila så har du en SUV, der rammer 100 km/t på 5,7 sekunder, en topfart på 252 km/t og et normforbrug på 12 km/l. Og det allerbedste er, at du ikke med din bedste vilje kan høre, at det er en diesel. Og det mener jeg helt alvorligt. Porsches lydingeniører har overgået sig selv i soundengineering. Bjergvejen omkring Graz ligger asfalt til præsentationen, og bilen opleves hurtigere, end tallene antyder. For med 850 Nm præsterer den mellemaccelerationer som en 911'er. Den er monumentalt hurtig i en overhaling, og med det vanvittige moment, kunne den være sluppet af sted med en 3-trins automatgearkasse, i stedet for den 8-trins som bilen har. Der er overskud til acceleration lige meget, hvor nålen til omdrejningstælleren står, og man får fornemmelsen af, at bilen har gjort det til sit mål at flå dækkene af fælgene.


Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Porsche Cayenne
Søg brugt Mercedes ML
Søg brugt BMW X5


Hvad så, hvis nu Porsche kan lykkes med at lave en fuldfed diesel performance-SUV, med flere kræfter end du drømmer om at have brug for, hvor efterlader det så alle de benzindrevne klassiske performance-SUV'ere? Biler som Porsches egen Cayenne Turbo, BMW X5 M, Range Rover Sport og Mecedes ML63 AMG.
Den sidste bil får lov at give svar på tiltale. En uge efter Cayenne-testen i Østrig, får jeg nøglerne til en ML63 AMG hjemme i København. Og det er efter et par kilometer i den, jeg stiller mig selv spørgmålet: Skal en overpotent performance-SUV nødvendigvis være benzindreven?

I mit univers har performance og sportslig kørsel altid rimet på benzin. Diesel er til traktorer, lokomotiver og kønsløse pendlerbiler. Men en SUV er med sit 4X4-ophav det tætteste, du kommer på en traktor i bilens univers, og jeg vil aldrig overveje at købe en 4X4 med andet end en dieselmaskine. Hmmmm - et af den slags automobile dilemma, som de færreste måske ender i, men som i sin rene karakter af I-landsproblematik (eller måske i virkeligheden diktator-i-et-u-landsproblematik), alligevel kræver et svar.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

ML63 AMG er ligesom Porschen et monstrøst køretøj. Den 5,5 liters V8 biturbomaskine fra AMG-fantasterne i Affalterbach, kan brøle om kap med de bedste. OG kræfterne. Som i dieselporschen vil de ingen ende tage. Der er lidt mindre tryk på under 2.000 o/min, men derudover bliver benzinmaskinen bare mere og mere hysterisk. Den minder mig om, hvorfor performance og benzin går hånd i hånd. Tilfredsstillelsen ved at veksle mellem gearene ved 6-7.000 o/min på grænsen af det røde felt. Hører motorens vrede mellemgasbrøl mellem gearskiftene, og mærker bilen sætte sig over baghjulene, når den får næste gear. I en dieselbil med endnu mere moment og bundtræk kan du bare tonse derudad i samme gear. Du behøver ikke på samme måde at time dine gearskift til svingene, og det er en af glæderne ved at brænde benzin af i stedet for diesel, når målet er køredynamisk underholdning i en hurtig vogn.

Men er svaret så, at performance også i et SUV-setup rimer bedst på benzin? Nej - faktisk ikke. For sagen er den, at lige meget hvor velkonstrueret og sportslig en SUV er sat op, så bliver den aldrig en fornøjelse i kurverne. Tyngdepunktet er bare for højt. Og selvom Porsche med deres Cayenne har demonstreret, hvor køredynamisk vellykket man kan konstruere en SUV - og ML63 AMG er i den henseende heller ikke helt ueffen, så giver de aldrig samme performancekøreglæde, som en regulær sportsvogn fra ovennævnte mærker. I virkeligheden er hele ideen med en performance-SUV en smule absurd. Lidt som en traktor med en Formel 1 motor. Den kunne være sjov at trække dybe hjulspindsgrøfter i på en stubmark. Men selvom motoren er fra Formel 1, så gør det jo ikke traktoren underholdende på en racerbane. Den ville være et kuriosum.

Læs også: BMW X3 trækker i ny retning

Lidt ligesom en ML63 AMG og de andre vanvittige performance-SUV'ere i virkeligheden er. De er hurtige, vanvittigt potente, når vejen går lige ud og en fonetisk fornøjelse, når deres store V8'ere brøler unoderne ind med 6-7.000 o/min. Men de bliver aldrig ægte performancevogne. Og de kan ikke noget, som en Cayenne Diesel S V8 ikke kan. Særligt nu, hvor man ikke kan høre, at det er en diesel længere. Og selvom den ikke tager så mange omdrejninger som benzinbilerne, så er V8-brølet takket være Porsches udstødningsingeniører akkurat ligeså flabet. Okay - de mest vanvittige benzinmotoriserede performance SUV'ere rammer 100 km/t på lige under 5 sekunder, Cayenne Diesel skal bruge 5,7 sekunder. Men i mellemaccelerationerne er den akkurat så hurtig ved havelågen, og hvem er det egentligt, der har brug for at skyde en to ton firehjulstrækker op til 100 km/t på under 5 sekunder? Bilerne bruges alligevel først og fremmest til at køre børn til og fra skole i velhaverenklaver verden over, og med mindre man vil se, hvor hurtigt man kan få en syvårig til at kaste op udover bagsædet, så er det de færreste købere, der vil bruge bilerne til at køre dørtræk i.

Nå ja - og selvom jeg hader at bruge brændstoføkonomi som et argument, så kører en Cayenne med en V8 dieselmaskine 12 km på en liter diesel. ML63 AMG nøjes med 8,5 km på en liter benzin. Konklusionen? Jeg ville snuppe en Cayenne Diesel S V8 til 1,6 mio. kr. og bruge resten af pengene op til de vanvittige benzindrevne performance SUV'er (ML 63 AMG koster f.eks. 2,3 mio. kr.) på en brugt Porsche Boxster, der leverer en mere intens performanceoplevelse.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook!


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Data


Seneste Annoncer