Renault og Caterham puster liv i Alpine

Renault og Caterham puster liv i Alpine

Et samarbejde mellem franske Renault og britiske Caterham er godt nyt for sportsvogns-entusiaster. For det betyder, at Alpine genopstår.


200 hestekræfter (eller flere), baghjulstræk, lav vægt - alt sammen til en overkommelig pris. Lyder det som ingredienserne i en herlig cocktail? Svaret er entydigt ja - se blot på resultaterne af Subarus og Toyotas samarbejde, BRZ og GT86.

Næste i rækken, der benytter opskriften, bliver Renault og Caterham. Den franske bilproducent og det britiske sportsvognmærke har netop indgået en aftale, der efter planen skal munde ud i en ny model hvert år. Med premiere til den første i 2015 eller 2016.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Renault
Søg brugt Caterham

En ny Alpine bliver den første, der skal trille ud fra den fælles fabrik i Dieppe i det nordlige Frankrig - en tosædet sportsvogn med aluminiumskarrosseri, inspireret af Alpine A110 fra begyndelsen af 1960erne. På fabrikken i Dieppe, hvor et fælles team allerede er etableret, skal man producere såvel Alpine som Caterham, og fordelingen kan meget vel blive, at Alpine-navnet knytter sig til de lukkede modeller og Caterham-navnet til de åbne.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

En af de faktorer, der gør partnerskabet ekstra spændende, er, at priserne for bilerne skal være overkommelige. Som Caterham-chefen Tony Fernandes siger: "Vi vil producere biler med Formel 1-teknologi, men biler, som mange mennesker har råd til."

Renault solgte sit Formel 1-team i 2009-10 men leverer fortsat motorer til fire Formel 1-konstruktører, herunder Caterham F1, der indtil i fjor kørte under navnet Team Lotus. Så med den motor-teknologi i baghånden er Alpine godt på vej.
I forbindelse med offentliggørelsen af samarbejdet forlyder det, at Caterham henter hjælp og inspiration til visse letvægtsdele hos Lotus og Aston Martin.
Positiv afsmitning

Læs også: Seat Ibiza Cupra er en ægte lomme-GTI

Genoplivningen af Alpine er endnu et eksempel på, at bilproducenterne ser perspektiver i at tage fat i hæderkronede gamle mærker - i begyndelsen af årtusindet gen-introducerede BMW den lille Mini, i 2007 genopstod Fiat 500, og senest greb Citroën tilbage i historien og relancerede DS-betegnelsen.

"Ofte har folk stadig varme følelser for visse modeller, også selv om de ikke har været der i nogen tid," siger Manfred Abraham, der er chefstrateg for det verdensomspændende markedsføringfirma Interbrand.

Læs også: Audi R8 får effektivt facelift

I et interview med det britiske nyhedsbureau Reuters siger han videre: "Man skal ikke undervurdere den positive effekt, det har, hvis en bilproducent har en attraktiv model, der skiller sig ud fra mængden." Til at illustrere et eksempel på netop dét nævner han alt det gode, som Audi har fået ud af at lancere TT og R8.



Fakta om Alpine


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her