Charmerende Adam
En James Blond-farvet Adam fotograferet til den internationale præsentation i Lissabon blandt gamle sporvogne.
Hvis de tre i baggrunden er Adam, må den indtagende kvinde i forgrunden vel være Eva...
Tre udstyrsvarianter er grundlæggende for det videre design. Og hér giver Opels marketingsfolk den gas. Jam, Glam og Slam er navnene - Jam til den funky, Glam til den smarte og Slam til den sporty.
City-indstillingen gøre servostyringen lettere - en hjælp i bytrafik for chauffører med beskedne biceps. Varme i rattet er ekstraudstyr.
Her har vi farvepaletten. Fra øverst til venstre: Saturday White Fever, I'll be Black, Greenspotting, Papa don't Peach, Buzz Lightgreen, Pump up the Blue, A Star is Brown, Sweet Greens, Purple Fiction, The Greyfather, Red'n'Roll og James Blonde.
Opel Adam fås i en karrosserivariant. Med to døre og stor bagklap. Til gengæld kan den fås i et utal af lakeringer og med diverse udstyr, så man kan skabe lige præcis den Adam, man har lyst til.
Opel Adam fås i en karrosserivariant. Med to døre og stor bagklap. Til gengæld kan den fås i et utal af lakeringer og med diverse udstyr, så man kan skabe lige præcis den Adam, man har lyst til.
Opel Adam fås i en karrosserivariant. Med to døre og stor bagklap. Til gengæld kan den fås i et utal af lakeringer og med diverse udstyr, så man kan skabe lige præcis den Adam, man har lyst til.
Fælgene fås fra 15 til 18 tommer. En lille clips til fælgens ene eger i samme farve som bilen er med til at give Adam karakter.
Hvis man er 188 cm høj og relativt lange ben, så savnes der længde på sæderne. Fra midt under låret hører støtten op, og det er en skam i en ellers velindrettet og velfungerende kabine.
Også loftet kan fås i forskellige varianter - i denne Adam er der altid udsigt til en dejlig sommerhimmel.
Adam er 370 cm lang - præcis samme længde som Mini.

Charmerende Adam

Opel vil charme sig ind i vore hjerter med den lille 3-dørs Adam, der fås i præcis den indpakning, man måtte have lyst til.


Mini gør det, Fiat 500 gør det, og Citroën DS3 gør det. Tilbyder livsstilsbiler, som køberen kan farvelægge og udstyre efter egne lyster og behov. Og nu forsøger Opel det samme med Adam.

Hvor de tre andre har en historisk baggrund med enten en berømt forgænger, kopieret i ægte retrostil (Mini og Fiat), eller har en berømt bogstavserie (Citroën) at genoplive, har Opel kun ønsket om livsstil og fantasien at tage udgangspunkt i.

Hvilket er fint, da man så ikke er bundet af andet end sine designeres mod og sin økonomiske formåen.

Bilen.dk har netop kørt bilen i Portugal, og lad det være skrevet med det samme: Hatten af for tyskerne. At de gør det. At de tager skridtet og udvikler videre på den designfilosofi, der med Insignia i 2008 for alvor gjorde op med blød hat, cerut og morfar-image.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Fiat 500
Søg brugt Opel Corsa
Søg brugt Audi A1

Adam er tænkt som konkurrent til netop Mini og Fiat 500. Tre døre, bagsæder der kun lige er anvendelige til voksne på kortere ture, og ikke mindst en række styling-muligheder, der gør den interessant for individualister, der ikke lader sig nøje med en snusfornuftig, koksgrå Opel Corsa.

Jam, Glam og Slam

Taget ser ud, som om det svæver oven på karrosseriet, fif med kromlister giver effekten, og navnet står ved foden af C-stolperne, så bagenden er holdt fri for navn og modelbetegnelse. Adam er tænkt til de modebevidste, yngre købere, der først og fremmest har brug for en bybil, og der er for alvor dækket op til det store designer-tag-selv-bord.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

Ud over at lege med 12 lakeringer på karrosseriet og tre til taget, kan man vælge mellem flere fælge, og i kabinen kan man dekorere med kulører, der matcher den udvendige lakering, eller man kan tænke i andre temaer. Loftet kan fås med LED-lamper (stjernehimmel), man kan vælge en blå himmel med hvide lammeskyer, eller man kan vælge skaktern.

Blandt designernes påfund er tre kælenavne - og hold nu fast: Jam er til den funky type, Glam til den elegante og smarte og Slam til den sportsligt orienterede. De tre betegnelser gør det ud for tre grundlæggende udstyrsprogrammer, og så kan man lege videre med både det ene og det andet.

Læs også: Klassisk retro Jaguar bliver genoplivet

Hver farve har også fået sit kuriøse navn med afsæt i filmens og musikkens verdener. Sort hedder f.eks. "I'll Be Black", hvid "Saturday White Fever" og rød "Red'n'Roll".

Mulighederne er med andre ord nærmest uudtømmelige, og det kræver en kraftig konfigurator på Opels hjemmeside, så potentielle købere kan få fuldt udbytte af at bruge timer på at lege med designet på deres næste bil.

Antikverede motorer

Som køremaskine betragtet er Adam godkendt, og den skal i den sammenhæng snarere sammenlignes med Mini end med Fiat 500. Den har en relativt lav vægt med sig, Opel kan godt skrue en undervogn (lånt af Corsa) og et solidt fodfæste sammen, så den føles legesyg, og jeg kan sagtens forestille mig Adam med en 150-180 hestes turbomotor og en OPC-opstrammet undervogn. For det kan bilen garanteret håndtere.

Læs også: MiTo får familiens mini-turbo

De tre ordinære benzinmotorer (Adam fås ikke med diesel) er af de beskedne typer. Mindste er en 1,2 liters med 70 hestekræfter, 1,4eren fås med to ydelser, 87 og 100 hk. Eneste motorvariant ved præsentationen var den med 87 hk, og den gør det da fint nok. Jævn, sund og ganske støjsvag, men man tager sig selv i at savne en turbo, der kan sætte skub i overhalingerne. Små-astmatisk og brystsvag er vist ikke forkerte betegnelser at tage i anvendelse, og højst 20 kilometer på literen er heller ikke topmoderne.

I første omgang fås Adam med de tre nævnte motorer. I slutningen af 2013 lover Opel en 3-cylindret 1,0 liters turbomotor, og hvis den minder om Fords (indtil videre i B-Max og Focus), er der basis for et mere eksplosivt bekendtskab.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Prisen? Kendes først om et par uger, men Opel skal pinedød lande i nærheden af Fiat 500-listeprisen. Spørgsmålet er så, om danskerne er villige til at betale for en livsstilsbil fra Opel. Afgørende bliver også, at priserne for stylingudstyret kan holdes på et fornuftigt niveau.

Attraktive leasingpriser bliver en del af fremstødet, og her oplyser Opel, at vi kan se frem til en pris i nærheden af 1.800 kr. pr måned i leasingydelse for den billigste.

Opel Adam har dansk premiere marts/april 2013.



Fakta om Opel Adam 1,4 87 hk


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her