Zafira Tourer er en fleksibel familiebus

Zafira Tourer er en fleksibel familiebus

MPV. Opel Zafira Tourer inviterer inden for med masser af plads og fleksibel indretning, høj komfort og fed finish. Dieselmotorerne trænger dog til en grundig overhaling.


En MPV (Multi Purpose Vehichle) skal, som ordene næsten antyder, kunne multitaske. Den skal rumme storfamilier, sammenbragte familier og halve fodboldhold inklusive udskiftningsbænk, og samtidig skal den være næsten lige så velkørende som den stationcar, familiens overhoveder måtte tage tårevædet afsked med, da seneste yngel kom til.

Ser den 7-personers MPV samtidig godt ud, har vi et ekstra plus, der gør afskeden med stationcaren mindre smertefuld. Og Opel Zafira Tourer er en af de MPVer, der formår at fornøje øjet og et langt stykke hen ad vejen tilfredsstille den køreglade.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Opel Zafira
Søg brugt Opel Corsa
Søg brugt Opel Insignia

Dagens testbil er den økonomiske Zafira Tourer 2,0 CDTI med tillægsbetegnelsen "ecoFLEX" (som Opel selv skriver det), og det betyder 130 hestes dieselmotor med diverse brændstofbesparende tiltag, bl.a. stop-start. Ifølge EU-normen går den 22,2 kilometer pr. liter diesel.

De 130 heste har nok at se til i den 1.832 kilo tunge 7-personers MPV - men det vigtige drejningsmoment på 300 Nm er til rådighed fra 1.750 o/min, og sammen med den udmærkede 6-trins gearkasse er man sikret en fin fleksibilitet. Ved marchhastighed på lande- eller motorvej er den nogenlunde afdæmpet, men Opel lider under - gennem hele modelrækken - at dieselmotorerne trænger til en grundig modernisering.

Læs også: Volvo V40 er verdens sikreste bil

I tomgang og ved acceleration er lydbilledet påtrængende, og ganske kraftige vibrationer kan den bestemt ikke sige sig fri for. Det gør de fleste andre meget bedre.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

Affjedringen tilfredsstiller både de komforthungrende og de mere sporty indstillede, tilsat et præcist styretøj og en beskeden krængning i sving. Men Zafira Tourer Ecoflex kan ikke løbe fra førnævnte betragtelige egenvægt, og det mærkes, hvis man rammer sognevejens snævre sving med lidt for høj hastighed.

I kabinen er der intet at klage over - i hvert fald ikke hvad angår de fem forreste sæder. Chauffør og forsædepassager sidder fremragende, betjeningen er, når man har vænnet sig til det anseelige antal knapper på midterkonsollen, ganske nem.
At Zafira sammen med Renault Scenic var en af de første kompakte MPVer med plads til syv, skinner igennem.

Læs også: Kia afslører aggressiv familiebil

For alt er gennemtænkt. Testbilen har med sit Enjoy-udstyr ikke de såkaldte "Loungesæder" på anden række, men dem får man for 2.500 beskedne kroner. Tricket er, at midtersædet, når det ikke benyttes, kan forvandles til et gigantisk armlæn, de to yderste rykkes tilbage og ind mod midten, hvorved de to personer på række to virkelig kan strække ben. Med alle tre sæder på anden række i brug er pladsen bestemt også fin, og hvert sæde kan indstilles i længde og ryglænshældning.

Række 3 er, som oftest i de kompakte MPVer, ikke velegnet til andre end børn eller kortbenede voksne. Almindeligt byggede voksne kan godt sidde der, men det kræver en vis adræthed at krybe derover, og de ønsker ikke et længerevarende ophold. De to sæder er for korte, og gulvet er for højt, så siddestillingen bliver noget akavet og anstrengende.

Opel Zafira Tourer blev crashtestet i efteråret 2011, før Euro NCAP skærpede kravene for at opnå de fem maksimale stjerner, så dens hårdhændede behandling af bløde trafikanter ville efter 2012-reglerne blot udløse fire stjerner.

Læs også: Billedskønne modeller i Paris

2,0 CDTI Ecoflex fås indtil videre kun med Enjoy-udstyr og koster lige over 360.000 kr. Standardudstyret omfatter bl.a. aircondition, fartpilot, regnsensor, varme i forsæderne og elruder foran. Man kan opgradere med en "Komfortpakke" formedelst 12.990 rimelige kroner, og så har man klimaanlæg, elruder bag, varme i rattet, kørecomputer og mørktonede ruder bag.

En "Park & Go-pakke" til 20.990 kr. med bl.a. bluetooth, blindvinkelalarm, p-sensor for og bag inkl. bakkamera og navigationsanlæg højner eksklusiviteten.

Med Komfortpakken og metallak er prisen godt og vel 380.000 kr., og det er en net sum. VW Touran 2,0 TDI Comfortline koster lige under 400.000 kr., MPV-klassens køregladeste knægt, Ford Grand C-Max, koster normalt som Touran, men kan i øjeblikket fås til kampagnepris, så en 2,0 TDCI ryger under 370.000 kr.
Renault Grand Scenic er stadig den familiebus, der giver mest bil for pengene.

Særligt i øjeblikket, hvor en topudstyret Dynamique med 130 hestes motor fås til kampagneprisen 320.000 kr. Normalprisen på denne Grand Scenic er 355.000 kr. Så selv om Zafira Tourer har mange kvaliteter, og i min optik er mere spændende at se på og køre i end Grand Scenic, kan Opel ikke være med - dieselmotoren er for ukultiveret, og især derfor kan merprisen ikke forsvares.

Standardudstyr bl.a.: 6 airbags, ESC-antiskrid, 7 x selealarm, aircondition, fartpilot, regnsensor, aut. nedblænding af bakspejl, elspejle m. varme, ratbetjent cd-radio m. MP3 og 4 højttalere, varme i forsæder, elruder for, 17 tommer stålfælge.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Opel Zafira Tourer


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her