Vinderen af 500.000 kr. køreglæde er...
Vi skal i gang: Seks sportscoupeer og en enkelt GTI er klar. Målet er at finde markedets mest underholdende sportscoupé til omkring 500.000 kroner.
"Jeg er blæst bagover af den lille fartdjævel. Den griber simpelthen fat i asfalten på vej ud af svingene med en intensitet, som ingen af de andre forhjulstrækkere kan matche."
"GT86 har uden ekstraudstyr det lækreste og mest indbydende interiør, en vis portion luksus forsøder tilværelsen (f.eks. klimaanlæg, fartpilot og sædevarme), men - og det er ok - du skal slippe rattet for at skrue op radioen."
"På de første 100 meter kan jeg godt mærke, at den er testens kraftigste vogn med sine 275 turboheste. Men i den første kurve, ved det første gearskifte og det første udslag på rattet falder den i min bog igennem. Det er én lang serie af nær-ved-og-næsten oplevelser at køre Hyundaien."
"Turbomoterens 184 heste er rigeligt til den lille bad boy med omvendt baseballkasket, og det lille rat og kontante speederrespons er med til at løfte oplevelsen. Både RCZ og Corsa OPC slår den dog på vejgreb igennem kurverne, og derfor lander bilen på et underholdende  7-tal i min bog."
"Det er, som om franskmændene ikke mener det alvorligt nok, selv om de jo godt kan. Man rutsjer rundt på de flade sæder, gearstangens vandringer er for lange, og i det hele taget er RCZen lidt for fersk efter min smag, lidt frisør-Porsche-wannabee."
"Den er pizzabuddets oplagte valg og leverer læssevis af køreglæde til prisen. Meeeen - den er feltets svageste bil, og det skinner igennem på banen. Derfor begejstrer den mig ikke stort mere end en genudsendelse af Rap fyr i L.A. Den er sjov, men der er bedre underholdning på de andre kanaler."
"Jeg er ovenud begejstret for BRZ. Testbilens racerudstødning giver den ekstra kant, og jeg elsker den måde, den villigt og udramatisk slår med bagenden. Den har kræfter nok, når den bare holdes kørende med over 5.000 o/min. Med VSC-systemet i sportsindstillingen giver den lang nok snor til de underholdende kast med bagenden."
"Subaru BRZ - og Toyota GT86 - én af de to ville jeg gerne eje. Uenige er vi ikke, og skal jeg nævne et par ting, der ud over de nævnte charmerer mig, er det boxermotorens sunde snøft ved udkobling, lyden af mekanikken fra den ultraskarpe gearkasse og bilernes attitude."

Vinderen af 500.000 kr. køreglæde er...

...rigtig svær at udpege. Tvillingerne BRZ/GT86 ender i en knivskarp duel med Opel Corsa OPC Nürburgring Edition - med Subaru BRZ som vinder med mindst mulig margin.


Vi er enige om, at tvillingerne GT86 og BRZ er de skarpeste biler i testen. De vinder på deres præcise styretøj, omdrejningsvillige boxermotorer, lave tyngdepunkt, perfekte vægtfordeling og deres underholdende baghjulstræk. Men før vi hæver den ene af tvillingernes forhjulsophæng i triumf, må vi kaste et blik på tredjepladsen.

Den lille Corsa OPC Nürburgring Edition overhaler nemlig det meste af det køreglade coupéfelt indenom, når det handler om de rå køredynamiske dyder på en racerbane. OPC-drengene nede hos Opel har forvandlet en triviel og bedaget lille familiebil til en asfaltrod, der fortjener Nürburgring-associationerne.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Subaru BRZ
Søg brugt Hyundai Genesis
Søg brugt VW Scirocco

Det mekaniske differentiale giver den et trækkende greb i vejen, som ingen af de andre forhjulstrækkere kan matche, og med den potente turbomotor er den faktisk feltets hurtigste vogn fra 0-100 km/t. Det aftvinger respekt. Der, hvor den må se tvillingerne løbe fra sig, er på gearskiftet, coupédesignet og så de trækkende hjul.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

Skal det være sjovt, så er baghjulstræk i vores bog bare mere underholdende. Og selvom OPC-designerne er gået amok med kække designdetaljer, så er den lave coupéform med den faldende taglinje bare frækkere. Men Corsaen beviser, at sportsvognene ikke nødvendigvis er hurtigere end en sports-trimmet familiebil.

Læs hele testenFor 500.000 kr. køreglæde, tak!

Havde Ford Focus ST, Renault Megane R.S. og Opel Astra OPC fået adgang til testen, ville de sikkert også stille coupeerne stolen for døren. Men hvis køreglæde er mere end bare en hurtig omgang. Hvis det også er fornemmelsen af at sidde lavt i en  bil, der er designet med køreglæde mere end funktionalitet for øje, så er det gode gamle baghjulstrukne sportsvognsformat stadigvæk at foretrække. Og derfor er BRZ vores vinder.

Da Toyota GT86 og Subaru BRZ er stort set identiske - med opsætningen af forhjulsophængene som eneste mekaniske forskel, og frontkosmetikken som eneste visuelle, så kan det virke sært at fremhæve den ene frem for den anden. Men skal vi være helt ærlige, så spidser vi bare mere øre, når folk starter en sætning med ordene: "Jeg har lige købt en

Subaru...", end hvis de siger "jeg har lige købt en ny Toyota...". Der er mere feinschmecker over en Subaru. Den viser, køberen har gjort sig nogle seriøse overvejelser og har sat sig ind i alternativerne på markedet. Og en sportsvogn handler i den grad også om signalværdi.

Læs også: 
Honda Type-R med turbo?
Ny Golf GTI bliver voldsom

Derudover giver Subaru en federe radio og et bilcover med et diskret BRZ-logo med i købet. Og har man en rigtig sportsvogn i garagen, så skal den stå under et hemmelighedsfuldt stykke stof og signalere, at den kun lukkes ud til særlige lejligheder, til når ejeren skal ud at køre bare for at køre.

For det er dét, køreglæde i virkeligheden handler om: At køre bare for at køre...

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev


Skal du sælge din bil? Så husk du kan gøre det her



Seneste Annoncer