SuperVeyron har 1.600 hestekræfter
Bugatti SuperVeyron er det vildeste af det vilde. Hvis rygterne taler sandt, har den op mod 1.600 hestekræfter og accelererer fra 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder. Tophastigheden formodes at være over 460 km/t.
Bugatti SuperVeyron er det vildeste af det vilde. Hvis rygterne taler sandt, har den op mod 1.600 hestekræfter og accelererer fra 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder. Tophastigheden formodes at være over 460 km/t.
Bugatti SuperVeyron er det vildeste af det vilde. Hvis rygterne taler sandt, har den op mod 1.600 hestekræfter og accelererer fra 0 til 100 km/t på 1,8 sekunder. Tophastigheden formodes at være over 460 km/t.

SuperVeyron har 1.600 hestekræfter

Vi tør næsten ikke tro på det - Bugatti pusler angiveligt med en 1.600 hestes SuperVeyron.


Nu skal man jo gå forsigtigt med fordørene, når vi har med ubekræftede rygter at gøre. Men lige netop det her rygte er for langt fra 1. april og for godt til at skulle forties. For er det sandt, så har VWs højst ydende ingeniører hos Bugatti en af årets vildeste, fedeste og mest vanvittige biler i støbeskeen.

Det amerikanske website Automobile har lanceret rygtet på hjemmesiden (rumors.automobilemag.com), og som de skriver: »Selv om benzin i Europa koster mere pr. liter end en anstændig Côte du Rhône, og selv om elektriske biler fylder mest mellem politikernes ører, er superbilen i live ... Tag nu Bugatti, for eksempel.«

Hvorefter de præsenterer os for SuperVeyron. Et 8-liters (eller måske 9,6 liters) 16-cylindret kraftværk med 1.600 hestekræfter, der teleporterer bilen fra 0 til 100 km/t på mindre end to sekunder (1,8 skriver de). Som prikken over i'et skulle tophastigheden være hinsides de 460 km/t.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Ferrari
Søg brugt Lamborghini
Søg brugt Porsche

Hemmeligheden bag herlighederne er bl.a., at SuperVeyron med endnu mere brug af kulfiber vejer 250 kilo mindre end Veyron SuperSport. Dermed skulle vægten være 1.600 kilo, og vægt/effektforholdet 1/1 - altså ét kilo pr. hk.

Fantastisk, hvis det er bare næsten sandt.

SuperVeyron er basalt identisk med Veyron SuperSport - 1.200 hk og 431,072 km/t på toppen -  men SuperVeyrons front og hæk er ændret, så aerodynamikken er endnu bedre. Og hvis Automobiles oplysninger står til troende, får vi den nye Bugatti at se på biludstillingen i Frankfurt 2013.

Den svære fødsel

Historien om Bugatti Veyron er af den slags, man skriver bøger om. Og den hører med hér.

I 1998 lød VW-chef Ferdinand Piëchs besked til sine folk: »Byg verdens hurtigste serieproducerede bil.«

Læs også: Mere sporty Ferrari 458

Bugatti Veyron 16.4 skulle være kronen på Piëchs imponerende livsværk, og den skulle bevise, at han som Porsches barnebarn og nu chef for VW, kunne gennemtrumfe ingeniørbedriften over dem alle.

Og han og hans ingeniører gjorde det. Men vejen til triumf var lang og brolagt med udfordringer.

På fabrikken i Molsheim indledte man med at skrue to 4-liters V8-motorer sammen og tilsatte derefter fire turboladere. Ydelsen røg op på 1.001 hestekræfter, men så startede problemerne - overophedning, en gearkasse der ikke kunne tumle kræfterne, og en hårrejsende mangel på stabilitet, når hastigheden blev høj.

Læs også: Topløs McLaren kører 328 km/t

Mange tvivlede på Piëchs projekt. Formel 1-ikonet Gordon Murray kaldte Veyron »den mest nytteløse øvelse på planeten«, og Jeremy Clarkson, bramfri journalist med klumme i The Sunday Times og studievært på britiske BBCs Top Gear, hånede Veyron som »en latterlig bil, der aldrig bliver til noget«.

Men Veyron blev til noget, og i 2005 nåede Veyron 407 stabile km/t på VWs testbane Ehra-Lessien i Tyskland. Murray fik en tur bag rattet, åd sine ord i sig og skrev begejstret i magasinet Top Gear: »På bane forventede jeg, at den ville være som en sæk cement, men du kan virkelig kaste den ind i snævre chikaner. Det er en enorm bedrift.«

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook

Og Jeremy Clarkson, alle bilproducenters skræk, overgav sig i The Sunday Times: »Bugatti Veyron er vanviddet sejr over fornuften, menneskets sejr over naturen og en sejr for Volkswagen over alle andre bilproducenter i hele verden.«

I 2007 slog American Shelby Cars hastighedsrekorden for seriefremstillede biler, da Ultimate Aero Twin Turbo nåede op på 411,76 km/t. Den rekord erobrede Bugatti tilbage i 2010 med den 1.200 hestekræfter stærke Veyron SuperSport, der har øjeblikkets rekord med 431,072 km/t.

En rekord, der kan stå for fald, når Guinness Book of Records repræsentant en dag må formodes at blive inviteret til at overvære SuperVeyrons runder på Ehra-Lessien.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev



Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Du kan oprette en gratis annonce med ét billede.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her